Toertochten niet altijd verzekerd???

Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
Jokke
Mountainbiker
Location: Klein Attitude Race SS + Spark LTD 2011 & Spark SL 2016

Post by Jokke »

@ Pepper : je bent hier wel twee zaken door elkaar aan het halen.
De verzekering van de VWB dekt u tegen lichamelijke ongevallen. D.w.z. als je op een of andere recreatieve fietstocht onderuitgaat en je hebt een lichamelijk letsel, dan zal de verzekering van de VWB de kosten terugbetalen die niet door je ziekenfonds gedekt worden. Ik spreek hier dus niet over wedstrijden of woon-werkverkeer want dan komen er andere verkeringen aan te pas.

Als jij echter een andere biker omver rijdt en die is gewond + jij bent aansprakelijk, dan zal je idd. uw familiale moeten aanspreken omdat dit niets te maken heeft met de ongevallenverzekering van de VWB.

Daarnaast ben je als organiserende club gedekt voor BA tegenover derden.
Dus als er een deelnemer een brievenbus omver rijdt, en die kerel maakt zich niet kenbaar dan zal die schade betaald worden door de BA van de bond.

Correct me if I'm wrong.
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

De vwb omvat ook een BA, maar als je een familiale hebt moet je die eerst aanspreken.

Je moet ook eerst je mutualiteit laten betalen en de rest legt de verzekering van de bond bij.
DunAndy
Mountainbiker

Post by DunAndy »

Als mountainbike.be nu eens gewoon bij de kerakterisitieken als afspuitstand, bevoorrading,... ook eens aangeeft of er al dan niet een specifieke verzekering voor niet VWB leden is dan is het toch voor iedereen duidelijk?
big-Mac
Mountainbiker

Post by big-Mac »

Verzekering die 1€ per deelnemer kost: Ik weet dat een jaar of 5 geleden er 4 à 5 euro van een daglicentie bij een wedstrijd naar verzekering ging. Dit ook onder een grote koepel van de wielerbond.

Verzekering VWB, WBV enz... : bij deze verzekeringen zitten wel beperkingen. Je moet niet denken als je deze hebt dat je volledig save zit.
Ga maar eens goed op uw gezicht en breek een tand af. 125€ per tand gedekt. Succes bij het zoeken naar een tandarts die voor dit bedrag een kron plaatst.

Wat wel positief is bij bv. VWB: je bent ook gedekt buiten het rijden vanTT. Zelfs wandelen, zwemmen,...

Onze club leden worden allemaal lid bij vwb vanuit de club. De meeste vragen dan ook om een gezinsaansluiting omdat het juist meer dekt dan fietsen alleen.
wegezet
Mountainbiker

Toertochten niet altijd verzekerd?

Post by wegezet »

Schijnbaar was er een deelnemer aan de tocht in Heusden-Zolder verbaasd dat hij niet verzekerd was,ondanks dat hij 5 euro betaald had.In de Fietspromo-tochten is alleen de Burgerlijke aansprakelijkheid verzekerd en heeft de deelnemer zonder VWB-of WBV-lidkaart geen persoonlijke verzekering.Dus iedereen die bij Fietspromo 5 euro betaalt, is niet verzekerd.Alleen de deelnemers,die 4 euro betalen met een VWB-of WBV-lidkaart zijn daar verzekerd omwille van die lidkaart.
Dus eerst en vooral is de inrichter verantwoordelijk omdat hij op de Fietspromokalender staat,maar ook de deelnemers aan deze tochten.Bij de VWB bvb. is men voor 28 euro jaarlijks verzekerd en betaalt men op de mountainbiketochten van de VWB 3 euro,terwijl de niet-leden(niet-VWB of niet- WBV) die deelnemen aan de VWB-tochten 4 euro betalen,maar verzekerd zijn,omdat de inrichters hun namen moeten doorgeven en van de bijkomende euro moeten afdragen voor de verzekering van de niet-deelnemende-leden.
Johan-b
Mountainbiker

Post by Johan-b »

Ik was het niet in ieder geval, nog altijd paar weken buiten strijd met een gekneusde rib....

Lidmaatschap is 28euro +12.50euro die je terug krijgt van ziekenkas, dus eigenlijk maar 15.50euro ;)
Dacuba
Mountainbiker

Post by Dacuba »

Ik krijg volledig het bedrag terug van mijn ziekenkas. Tis de CM. 28 euro betaalt en 28 euro terug.
Johan-b
Mountainbiker

Post by Johan-b »

Dacuba wrote:Ik krijg volledig het bedrag terug van mijn ziekenkas. Tis de CM. 28 euro betaalt en 28 euro terug.
Doemme, dringend veranderen :lol:
Had idd al gehoord dat het verschilt van ziekenkas tot ziekenkas (zelfs per provincie).
fietsertjeAnn
Mountainbiker

Post by fietsertjeAnn »

Johan-b wrote:
Dacuba wrote:Ik krijg volledig het bedrag terug van mijn ziekenkas. Tis de CM. 28 euro betaalt en 28 euro terug.
Doemme, dringend veranderen :lol:
Had idd al gehoord dat het verschilt van ziekenkas tot ziekenkas (zelfs per provincie).
Ik krijg ook de volledige 28 euro terug. Tot 30 euro per jaar betalen ze bij mij terug maar ze gaan niet meer betalen dan je zelf betaald hebt.
Dus ieder jaar gratis lidkaart bij de VWB.
Dacuba
Mountainbiker

Post by Dacuba »

Jap inderdaad, al moet ik zeggen dat het bij de CM ook afhangt van streek tot streek hoor. Kun je nakijken in het boekje van de vwb ergens opt einde bij de klassementen staat hoeveel ze terug betalen per provincie.
Post Reply