Transalp 2013 - aankoop materiaal

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Je moet je goed voelen op een fiets, de maat moet kloppen, ....
Maar de meest amusante fiets is een verkeerd criterium. Je zoekt een polyvalente fiets en dat zijn meestal grijze muizen, goed in alles maar nooit het beste!

Je wil gaan voor een compromis, licht maar betrouwbaar, goed in klimmen maar ook in afdalen,....

Een extreem lichte 26'er met vaste vork, carbon wielen en lichte semi slicks is bvb ongefoofleijk plezant, na elke bocht, elke klim heb je een gat, technische stukken vragen enorm veel techniek modder is een grote uitdaging,... elke domme bloso route is plots terug een speeltuin, maar ik wil daar niet meer mee in de bergen rijden!

Een gravity gerichte fully of dikkebandenfiets is ook superplezant, je kan van dingen afrijden waar je anders niet eens aan moet denken, je gaat als een speer bergaf en het is supercomfortabel rijden maar vlak en zeker bergop ga je geen meter vooruit.

De marathonfiets is sloom in vergelijking met de race hardtail, en oncomfortabel en ondergeveerd in vergelijking met de gravity fietsen, maar hij is gemiddeld het snelst!
nothing 's impossible
Mountainbiker

Of je koopt je een canyon nerve :wink:
P..
Mountainbiker

Post by P.. »

blubberduck wrote:
P.. wrote:ik ook :-s en aangezien het enkele maandlonen samen is, is het een moeilijke keuze :D
om je helemaal te doen twijfelen... :wink: in het Duitse Bike stond in de uitgave 10/12 volgend artikel: "Das Beste Transalp bike" 2 redacteurs hebben de Transalp 2012 gereden met 8 bikes, 7 29ers en één 26"...hun uiteindelijke verdict was dat de Canyon 26" Nerve CF 9 de beste keuze was.... :roll: :wink:
kunt ge dieje in BE kopen of kan er mij iemand een pdf bezorgen of kan ik die online bezien? :D
P..
Mountainbiker

Post by P.. »

nothing 's impossible wrote:Je moet je goed voelen op een fiets, de maat moet kloppen, ....
Maar de meest amusante fiets is een verkeerd criterium. Je zoekt een polyvalente fiets en dat zijn meestal grijze muizen, goed in alles maar nooit het beste!

Je wil gaan voor een compromis, licht maar betrouwbaar, goed in klimmen maar ook in afdalen,....

Een extreem lichte 26'er met vaste vork, carbon wielen en lichte semi slicks is bvb ongefoofleijk plezant, na elke bocht, elke klim heb je een gat, technische stukken vragen enorm veel techniek modder is een grote uitdaging,... elke domme bloso route is plots terug een speeltuin, maar ik wil daar niet meer mee in de bergen rijden!

Een gravity gerichte fully of dikkebandenfiets is ook superplezant, je kan van dingen afrijden waar je anders niet eens aan moet denken, je gaat als een speer bergaf en het is supercomfortabel rijden maar vlak en zeker bergop ga je geen meter vooruit.

De marathonfiets is sloom in vergelijking met de race hardtail, en oncomfortabel en ondergeveerd in vergelijking met de gravity fietsen, maar hij is gemiddeld het snelst!
Als ge het zo stelt dan lijkt een 29er idd een must... en het neigt wel licht naar die 29er, ik had enkel gehoopt dat het meer uitgesproken verschil/voordeel zou zijn... :)
P..
Mountainbiker

Post by P.. »

nothing 's impossible wrote:Of je koopt je een canyon nerve :wink:
ik heb een oude Kona FS, die zal ik dan wat uitbouwen voor de 'funritjes' ;-)
blubberduck
Mountainbiker

Post by blubberduck »

P.. wrote:
blubberduck wrote:
P.. wrote:ik ook :-s en aangezien het enkele maandlonen samen is, is het een moeilijke keuze :D
om je helemaal te doen twijfelen... :wink: in het Duitse Bike stond in de uitgave 10/12 volgend artikel: "Das Beste Transalp bike" 2 redacteurs hebben de Transalp 2012 gereden met 8 bikes, 7 29ers en één 26"...hun uiteindelijke verdict was dat de Canyon 26" Nerve CF 9 de beste keuze was.... :roll: :wink:
kunt ge dieje in BE kopen of kan er mij iemand een pdf bezorgen of kan ik die online bezien? :D
Bike magazine kun natuurlijk in Be kopen :roll: , ik zal het artikel scannen en hier plaatsen :wink:
jorisv
Mountainbiker

Post by jorisv »

Interessante topic!

Nog wat lectuur
P..
Mountainbiker

Post by P.. »

Voor de ervaren transalpers en 29er marathonrijders:

VELGEN/WIELEN

hoe 'fragiel' zijn carbon-velgen eigenlijk? ze schelen wel wat gewicht maar is het in dit soort tochten aan te raden om gevoelig materiaal te gebruiken?
Ze zijn ontworpen voor MTB en dus af en toe stenen en putten maar zijn deze heel breekbaar en is het meer 'risico om voor winst te gaan' of zijn deze echt wel degelijk genoeg?
aresius
Mountainbiker

Post by aresius »

nothing 's impossible wrote:Je moet je goed voelen op een fiets, de maat moet kloppen, ....

Het meeste 'plezier' is misschien slecht uitgedrukt van me, maar je goed voelen op de fiets hoort mee bij het amusante vind ik. Dat draagt mee bij aan het rijplezier. De meest efficiënte fiets is waarschijnlijk niet de leukste om mee te rijden..

Maar ik kan de vraag van P.. wel snappen, tegenwoordig is er zo'n overload van materiaaltypes/wielmaten/inzetbereik/... dat het zoeken naar de ideale fiets niet gemakkelijk is.

De keuze van fiets voor de transalp hangt ook vanaf van uw doelstellingen/podiumambities..
Als je een plaats op het podium wil kan je best een lichte XC fiets nemen, hardtail/fully/26/650b/29 laat ik nog in het midden.
Als het doel is gewoon uit te rijden dan zal een iets comfortabeler marathon model zeker en vast voldoende zijn.
nothing 's impossible
Mountainbiker

Aresius, je hebt zeker ergens gelijk, een marathonfiets is plezanter om een marathon mee te rijden, maar dat weet je maar op het einde van de marathon :wink:

De wielmaat is ook niet het enige verschil tussen een 29"er en een 26'er, de positie op een 29'er is iets rechter, het stuur breder, de stuurpen korter,..

In veel gevallen zit ik op een 29'er XC fiets relaxter dan op mijn marathon endorfin, en op die endorfin zat ik toen al veel rechter dan veel andere marathonrijders op hun XC fiets.

Maar er is ook een hele evolutie in MTB parcours, ik rij comfortabeler het 4x parkoers in houffa af dan het XC parcours, die afdaling naar de brandweer :oops: :oops:
Post Reply