Transalp 2013 - aankoop materiaal

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

P,

Het is nog steeds het mannetje dat het moet doen, gelijk welke fiets!

Als dat mannetje gewoon is van met banden met weinig grip te rijden dan gaat het mannetje aan de rem trekken voor de bocht, ook al heeft hij banden met veel meer grip, en als je met kleine wielen obstakels omzichtig moet benanderen dan ga je dat met grote wielen ook doen hoewel dat helemaal niet nodig is,.....
Je kent nu de nadelen van een 29'er, of je de voordelen ervaren hebt???

De prijs van 26'ers is natuurlijk enorm gezakt, en het blijven speelsere, vinnigere fietsen, maar ik moet er serieus mijn gedachten bijhouden als ik met mijn oude fiets ga rijden of ik hang in den decor, en in de winter moet ik niet starten met rara's op de 26'ers want die glijden van hot naar her, en ik moet heel snel naar de fully grijpen of ik vlieg gewoon van de fiets,....

Bij mij is het nog wat erger natuurlijk, ik bol regelmatig met die 4" banden rond in de sandman, en dan moet ik, terug met de 29'er wielen al attent zijn dat ik een pak minder grip heb en veel minder absorberend vermogen, de goeie ouwe endorfin is precies een koersfiets :wink:
P..
Mountainbiker

Post by P.. »

Dat het ventje het moet doen is zo'n logisch cliché

mijn vraag nu: ik heb een budget, wil een nieuwe fiets kopen en zou graag de transalp rijden.. welke fiets gaat mij het meeste voordeel opleveren.

De 26er ging in snelle lange afdalingen in Andenne soms lelijk te keer (net niet in het decor) en dat gevoel had ik idd bij de 29er niet.. en ik reed met beide fietsen redelijk op 't randje hoor, ik hield mij niet in omdat ik op een 26 zat ;-)

Alleen wist ik niet met blinde zekerheid te zeggen of die 29er nu ook vlotter/sneller rijdt..
kost het mij meer energie om de 29er in beweging te krijgen? (theoretisch wel want de wielen zijn zwaarder)
maar verschilt enkel de acceleratie of moet ge meer watt trappen om dezelfde snelheid te bereiken?
aresius
Mountainbiker

Post by aresius »

P..

Op welke fiets had je het meeste plezier in Andenne?
Even niet naar cijfertjes en andere onbelangrijke zaken kijken.

Het antwoord op die vraag zal uw volgende bike worden.. simpel toch?

grts
nothing 's impossible
Mountainbiker

P.. wrote:Dat het ventje het moet doen is zo'n logisch cliché

mijn vraag nu: ik heb een budget, wil een nieuwe fiets kopen en zou graag de transalp rijden.. welke fiets gaat mij het meeste voordeel opleveren.

De 26er ging in snelle lange afdalingen in Andenne soms lelijk te keer (net niet in het decor) en dat gevoel had ik idd bij de 29er niet.. en ik reed met beide fietsen redelijk op 't randje hoor, ik hield mij niet in omdat ik op een 26 zat ;-)

Alleen wist ik niet met blinde zekerheid te zeggen of die 29er nu ook vlotter/sneller rijdt..
kost het mij meer energie om de 29er in beweging te krijgen? (theoretisch wel want de wielen zijn zwaarder)
maar verschilt enkel de acceleratie of moet ge meer watt trappen om dezelfde snelheid te bereiken?
Je hebt veel te veel factoren om zekerheid te hebben. Inertie is een nadeel om op gang te komen, maar eens op gang helpt het, extra grip betekent veelal extra rolweerstand, je hebt meer luchtweerstand met een breed stuur en de hogere zit, maar je hebt ook meer controle.
Je kan op de 29'er veelal beter bollende banden steken en toch nog voldoende grip houden wat mogelijk extra luchtweerstand of rolweerstand compenseert en toch vlotter door rockgarderns en worteltapijten rijden,....

Wat mij betreft: hoe hoger het MTB gehalte, hoe groter het voordeel van de 29'er, en op de transalp heb je genoeg schotter en rockgardens om voordeel te hebben met de 29'er!

Over de afdalingen: je durft de 29'er blijkbaar nog niet zover te pushen dat hij ook lelijk te keer gaat, je houd dus nog veel meer reserve, je zou dus sneller kunnen rijden met de 29'er en de kans op crashen even klein houden (maar aan hogere snelheden valt een crash wel wat meer tegen).

Een punt dat je blijkbaar vergeet in je keuze: je kan een beetje tijd winnen door materiaalkeuze, maar je kan nog veel meer tijd verliezen!
Als je in den decor gaat en het is niet met den heli naar huis, dan ben je waarschijnlijk meer tijd kwijt dan je kan winnen met een andere fiets!

En, als je na een valpartij rechtspringt om te merken dat je 2 fietsen hebt dan is het ook gedaan met het klassement!

Een heel nerveus sturende fiets is ook minder vergevingsgezind, na een paar dagen afzien is dat mogelijk het verschil tussen decor of gewoon effe schrikken!

En een comfortabele fiets maakt dat je na 6 dagen wat spierpijn hebt in je benen ipv een half gebroken gevoel over heel je lijf!
bikegirl13
Mountainbiker

Post by bikegirl13 »

aresius wrote:P..

grts
+1
nothing 's impossible
Mountainbiker

Aresius,

Ik heb mij nog nooit zo geamuseerd als met die 3,8 " banden, maar ik zou voor een transalp toch gewone lichte 29'er wielen in dat frame stampen, eens uitkijken naar een lefty,...
P..
Mountainbiker

Post by P.. »

grts
beide fietsen hadden hun eigen 'leuke kantjes' maar binnen de transalp-verhaal lig ik vooral wakker van: welke fiets brengt mij het efficiëntst/snelst en comfortabel door die 8 dagen...
en dan is de reactie van nothing is impossible zeer relevant :)
bikegirl13
Mountainbiker

Post by bikegirl13 »

P.. wrote:

grts
beide fietsen hadden hun eigen 'leuke kantjes' maar binnen de transalp-verhaal lig ik vooral wakker van: welke fiets brengt mij het efficiëntst/snelst en comfortabel door die 8 dagen...
en dan is de reactie van nothing is impossible zeer relevant :)
Zonder afbreuk te willen doen aan de vele wijze raad van nothing is impossible, vind de opmerking van aresius toch ook niet slecht.. Ge moet natuurlijk ook niet gaan overdrijven en met nen downhillfiets de Transalp gaan rijden (of met de volledige "fat" versie van de Sandman), maar voor de rest moet er toch ne "klik" zijn tussen de fiets en het manneke dat er op zit.

Binnen de grote categorien (29'er / 26'er / 650b - fully/hardtail) hebben je nog grote verschillen qua geometrie, stijfheid, wendbaarheid, gewicht, budget..
Je keuze zal ook bepaald worden door je lichaamsbouw en welk type rijder je bent. Goed gevoel op de fiets is goede indicator
Je rijdt echter wel harder met fiets waar je je goed op voelt
Ben wel benieuwd wat het gaat worden :lol:
P..
Mountainbiker

Post by P.. »

ik ook :-s en aangezien het enkele maandlonen samen is, is het een moeilijke keuze :D
blubberduck
Mountainbiker

Post by blubberduck »

P.. wrote:ik ook :-s en aangezien het enkele maandlonen samen is, is het een moeilijke keuze :D
om je helemaal te doen twijfelen... :wink: in het Duitse Bike stond in de uitgave 10/12 volgend artikel: "Das Beste Transalp bike" 2 redacteurs hebben de Transalp 2012 gereden met 8 bikes, 7 29ers en één 26"...hun uiteindelijke verdict was dat de Canyon 26" Nerve CF 9 de beste keuze was.... :roll: :wink:
Post Reply