Welke banden heb ik nodig?

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
vedet
Mountainbiker

Welke banden heb ik nodig?

Post by vedet »

Paar keer een vtt gedaan en heb bevalt me prima.

Standaard liggen er de bontrager XR1 op (zie foto)
Image

Ze bollen super op de macadam maar ik heb de fiets niet gekocht om op den beton te rijden.

Alleen vind ik dat ik onvoldoende grip heb vooral in muller zand bergop.

Daarstraks in Kapellen gaan rijden en daar moet ik gewoon van de fiets af omdat ik bergop niet meer vooruit geraak omdat mijn achterwiel doorslipt.

Ik ga vooral VTT ten noorden van Antwerpen en in de Kempen doen, dus bos- en zandgrond.

Alle input is welkom.

PS gewoon 26" banden dus.
pareke
Mountainbiker

Post by pareke »

In bosgrond moet je met deze banden vlot door rijden . Hoe hard staan de banden ?
vedet
Mountainbiker

Post by vedet »

ik rij vlot door over de bosgrond.

't is meer naar boven in het zand dat het gewoon doorslipt, ik merk ook dat het gewoon.
daarstraks in Kapellen een paar keer gehad.

Ik denk dat ik iets van een 3kg heb staan, dat lijkt mij voor mijn 95kg normaal.
remco1985
Mountainbiker

Post by remco1985 »

u eigen gewicht wat meer naar achter plaatsen?
je kan maar proberen he!
Dacuba
Mountainbiker

Post by Dacuba »

Zet al eens ne kilo minder en inderdaad op u zadel blijven zitten bergop. Je mag met gelijk welke band door zandgrond rijden, als je recht op de trappers gaat staan slip je door. Met deze banden mag je totaal geen problemen hebben.
wihameke
Mountainbiker

Post by wihameke »

Met racing ralph's zit je altijd goed. en minder lucht in de banden doen.
prideandglory1891
Mountainbiker

Post by prideandglory1891 »

Op 3 kilo zit je met geen enkele band goed :lol:
vedet
Mountainbiker

Post by vedet »

Bestaat er een tabel hoeveel druk je qua lichaamsgewicht moet zetten.
eL Tee
Mountainbiker

Post by eL Tee »

Begin hier eens mee...

Volgens de site zou ik op 1.9 voor- en 2.1 achteraan moeten zitten (29er fully, UST NoNi's op UST velgen, beginner, (te) zwaar (lees 'vet') en veel 'zwaar' off-road (modder, slijk ende bagger)). Dat was m'n startpunt...

Dan per rit druk afgelaten, zo'n 250g a 300g per rit (voor zover dat in te schatten is op m'n drukmetertje). Nu zit ik aan 1.6 / 1.7, maar da's te weinig bevonden (in modder OK, maar op verhard en semi-verhard te soft), dus nu blaas ik voor de volgende rit op 1.7 / 1.8 en laat ik dan weer een beetje af, totdat ik content ben. Verwacht geen grootse veranderingen. Je kan maar beoordelen na een deftige/stevige rit met verschillende ondergronden.

Weet wel dat 't weer ook een rol speelt: zompige grond na veel regendagen zoals nu (minder druk zodat de band niet te snel volloopt met modder), of na enkele dagen zonder regen (beetje meer druk om rolweerstand te verminderen), etc.

Gebruik 'mijn' bandendrukken niet voor jou: al dan niet tubeless, 26 of 29, gewicht, ondergrond, etc. spelen allemaal een rol... Jij fiets meestal in de zanderige Kempen, ik in de modderige Vlaamse Ardennen... Jij hebt een 26er, ik een 29er, ...

't Is een beetje 'trial & error'. Ik ben begonnen een logboekje bij te houden (weer, ondergrond, bandendruk, band, bevindingen, etc.), maar zoals vele goede voornemens is dat logboekske vrij snel ergens in een verloren hoekje verdwenen :oops:

Desalniettemin: 3kg is véél te veel... Tenzij je enkel en alleen maar op verharde wegen rijdt. Op m'n baanbandensetje (Conti Traffic op een 26er hardtail) steekt 4,5kg...
locust
Mountainbiker

Post by locust »

die druk gaat al een enorm vershil maken.

En ook eens aan je techniek denken. Op een MTB is het bijna altijd beter om bij het klimmen in het zadel te blijven. Dat gaat ook al veel verschil maken.
Post Reply