XTR vs X-0

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Dzjowie
Mountainbiker

Post by Dzjowie »

focus_wrc wrote:kan iemand mij vertellen wat hij te zien krijgt? ik krijg het binnen een half uur nog niet open :-?
Geduld is een schone deugd, je moet de pagina inderdaad lang laten laden. Wat je ziet is een XTR en een Sram X.0 derailleur tijdens een rit door hobbelig terrein en vanuit verschillende perspectieven. Daarbij wordt benadrukt hoezeer de kooi van de XTR schudt (en bijgevolg de ketting) en hoezeer de kooi van de SRAM stabiel blijft (en bijgevolg de ketting). Best indrukwekkend, ik vraag me enkel af of daar andere mogelijke verklaringen voor zijn...

Iemand?
Guest

M)

Post by Guest »

Niets nieuws onder de zon, dat is toch al aangehaald in de topic dat een Shimano (daarom geen XTR maar alle series) achterderailleur wipt en een SRAM niet. Dat komt door de verschillende constructie van de derailleur. Het heeft o.a. met een veer (of het ontbreken ervan bij SRAM) te maken. Daardoor wipt een SRAM derailleur ook minder maar hij beweegt ook steeds in dezelfe positie (hoek) tov van het kransje waarnaar je schakelt. Hierdoor schakelt hij dus vlugger en zuiverder.
Ook de reden waarschijnlijk waarom Shimano SRAM nog geen proces aangedaan heeft voor de achterderailleurs (wel al voor andere zaken) omdat een SRAM en een Shimano derailleur hetzelfde doel beogen maar uiteindelijk 2 verschillende mechanismen zijn.
Ik heb het eens exact geweten maar ben het al weer vergeten . :(
In een mistig verleden ben ik op mijn eerste fiets beginnen te rijden met een 9.0 en toen ik de eerste keer daarna met een Deore reed dacht ik dat ie stuk was omdat hij zo wipte :roll:
focus_wrc
Mountainbiker
Location: LaPierre Pro alu sl * Rider Devil 1x1 * Concorde Prelude

Post by focus_wrc »

kheb zojuist de film bekeken, en idd een groot verschil, de X-0 ligt al klaar voor op de volgende bike, dus heb ik precies goe beslist, wat ik me ook nog aan erger is dat de ketting ook wel soms heel los komt van voor naar achter door de kooi.
hier zie je mij op het strand en kijk eens naar die ketting dit is met een XTR 2002 dus dat is in plaats van de helft van contact op je voorblad een kwart maar, kan je dan eens doorschieten, dan sta ik niet in voor de gevolgen
Joris
Mountainbiker

Post by Joris »

focus_wrc wrote:kheb zojuist de film bekeken, en idd een groot verschil, de X-0 ligt al klaar voor op de volgende bike, dus heb ik precies goe beslist
Er is idd een groot verschil, maar in hoeverre is deze film "eerlijk" ? Mss was de XTR een versleten en de X0 een nieuw exemplaar . Je weet niet wat de bedoeling is van de filmmaker. Mss wilt hij gewoon Shimano afbreken en is de film misleidend.
Maar als het wel een correcte vergelijking is tussen XTR en X0, dan zal mijn volgende achterderailleur zeker Sram zijn.
renaat
Mountainbiker
Location: specialized s works m5 ( crossmax sl , fox rlc 100 )FSA crank en de rest full SRAM X9

Post by renaat »

ok, ik geef toe, ik heb een 15 jaar oude xtr derailleur gebruikt en dan achterna een nagelnieuwe x.0 van sram :wink: :-$
freezy
Mountainbiker
Location: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...

Post by freezy »

ik heb mij zojuist X.O shifters en een X.9 derailleur gekocht op ebay... hopelijk wordt het snel geleverd... :D

ik heb vroeger altijd met gripshift gereden... was nog op een 7 speed en die shifters hebben daar zo'n 8 jaar dienst gedaan, dus overtuigd van de goede werking ben ik, altijd content van geweest... tot meirhaeghe van sportbikes ze eraf smeet, diene linkse begon minder te werken (van groot blad naar middenblad ging iets te soepel op den duur, maar wa wilt ge na 8 jaar) en omdat gripshift toch maar 'klodden waren' volgens hem heeft hij ze bij een onderhoud eraf gesmeten en shimano alivio triggers opgezet......................
Chirurg
Mountainbiker

Post by Chirurg »

Ik heb verleden week mijn xtr derailleur en shifters vervangen door XO. Eerste rit in Amougies viel zeker mee (had maar 4 uur geslapen die nacht en veel gedronken nacht ervoor dus fysisch niet helemaal in orde om goed te beoordelen). Gisteren een tweede maal mee gereden en indrukken zijn: super snel schakelen, juist schakelen ook in modder, heel makkelijk te regelen, ziet er super uit maar dat is subjectief of course. Verdere testen aangewezen en ik zal me terug melden na een paar maand of een paar serieus zware (lees modder) ritjes.
Echter ik heb 1 probleem: ik rij met 2 kettingbladen vooraan 29-44 en achteraan met 11-34. Ik krijg alles super geregeld behalve als ik naar de 32 wil schakelen, dan wil de ketting namelijk steeds op de 34 gaan liggen. Regel ik dit goed af, dan krijg ik problemen met 1 kleiner kransje namelijk de 12. Man man wat een misérie! Iemand suggesties? Dit is pas een nieuwe cassette met ketting (150 km). Alle suggesties welkom.
jerommeken
Mountainbiker

Post by jerommeken »

Chirurg wrote:Ik heb verleden week mijn xtr derailleur en shifters vervangen door XO. Eerste rit in Amougies viel zeker mee (had maar 4 uur geslapen die nacht en veel gedronken nacht ervoor dus fysisch niet helemaal in orde om goed te beoordelen). Gisteren een tweede maal mee gereden en indrukken zijn: super snel schakelen, juist schakelen ook in modder, heel makkelijk te regelen, ziet er super uit maar dat is subjectief of course. Verdere testen aangewezen en ik zal me terug melden na een paar maand of een paar serieus zware (lees modder) ritjes.
Echter ik heb 1 probleem: ik rij met 2 kettingbladen vooraan 29-44 en achteraan met 11-34. Ik krijg alles super geregeld behalve als ik naar de 32 wil schakelen, dan wil de ketting namelijk steeds op de 34 gaan liggen. Regel ik dit goed af, dan krijg ik problemen met 1 kleiner kransje namelijk de 12. Man man wat een misérie! Iemand suggesties? Dit is pas een nieuwe cassette met ketting (150 km). Alle suggesties welkom.
"Hands on" is dit gemakkelijk in orde te maken - van op afstand iets inschatten is niet zo makkelijk.
Probeer het volgende nog eens : schakel achteraan naar de 11, draai de kabelklem aan de derailleur los, trek het kabeltje met de hand terug aan en draai tegelijkertijd de kabelklem weer vast.

Ik had deze week ook wat problems : toen ik afschakelde van de 34 naar de 32 sprong de ketting een kamwieltje kleiner. En opschakelen ging het meteen naar de 34 ipv de 32.
Bij mij was het opgelost door het bovenstaande toe te passen.
Chirurg
Mountainbiker

Post by Chirurg »

@ Jerommeken: sorry maar jouw tip heeft niet geholpen, de misérie blijft. Ik zal maar eens binnen gaan bij de boer want ik vermoed dat er iets mis is met cassette, kan bijna niet anders.
Chirurg
Mountainbiker

Post by Chirurg »

Probleem eindelijk opgelost. Er is blijkbaar een bepaalde serie power-glide cassettes van SRAM met een productiefout! Zonet een nieuwe cassette en nieuwe ketting in ontvangst mogen nemen, gratis verwisseld in garantie. Nu eens testen in de modder en we weten of het effectief dit was.
Tot in Tervuren!
Post Reply