Vredestein 29er MTB Banden: Ervaringen en Feiten
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
-
Specialized Carbon
- Mountainbiker
Post by Specialized Carbon »
Wat is de breedte en hoogte van een 29x2.2 BP, liefst gemeten op een Crest velg of een velg met dezelfde breedte !
- Dickie
- Mountainbiker
Heb hier net de BP xtreme tlr 2,2 binnen.
Gaat dienen als vervanger voor Bontrager ACX 29x2,2 tlr, een bandje waar ik eig tevreden mee was maar deze wordt niet meer gemaakt.
Voelen wat stijver aan en leggen zich al goed rond als je ze openplooit.
Als ik de band meet over de ganse breedte van rand tot rand kom ik op 13,5cm.
Duidelijk dat dit dus geen band is met het volume van de Bonty's die nu op mijn fietske liggen.
Gewicht voor zo'n genopte band valt best mee 663g en 670g :
Ga deze toch es proberen op een Crest te krijgen
Plan wel om hem eerst wat te versoepelen op de verwarming als dat zo'n tegenwerkend beest blijkt...
Mss morgen al een eerste test in de 'Moese' modder.

Gaat dienen als vervanger voor Bontrager ACX 29x2,2 tlr, een bandje waar ik eig tevreden mee was maar deze wordt niet meer gemaakt.
Voelen wat stijver aan en leggen zich al goed rond als je ze openplooit.
Als ik de band meet over de ganse breedte van rand tot rand kom ik op 13,5cm.
Duidelijk dat dit dus geen band is met het volume van de Bonty's die nu op mijn fietske liggen.
Gewicht voor zo'n genopte band valt best mee 663g en 670g :
Ga deze toch es proberen op een Crest te krijgen
Plan wel om hem eerst wat te versoepelen op de verwarming als dat zo'n tegenwerkend beest blijkt...
Mss morgen al een eerste test in de 'Moese' modder.

- Dickie
- Mountainbiker
Hehe...Gisterenavond fluks begonnen om een BP xtreme bandje op een 29er crest te krijgen.
Omdat ik hier voorheen al wat verwittigd was, de band zelfs opgewarmd om hem wat soepeler te krijgen!
Zwaar gezweet, zeep, zelfs wat olie gebruikt om de laatste 20 cm over de rand te krijgen...no way (midden van de 'koorde' zat een 3 cm onder de rand
Overgestapt op een ZTR355 voorwiel.
Ook veel pijn in de pollen ondanks stevige handschoenen, een kapotte bandenlichter, veel zweet.. en uiteindelijk mbv een griptang om de rand aan één plaats in de velg te houden kon ik uiteindelijk victorie kraaien.
Een 'spanderke' zal wel goed zijn eens tubeless gelegd, maar omdat de band net zo vast zat kreeg ik hem met de voetpomp toch niet in de velgrand geplopt.
Met de compressor lukte dit wel uiteraard.
Papke erin en wat schudden,...wiel in de velo en vlug het bed in.
Ondertussen was het al 23.30u.
Deze morgen: Nog steeds perfect op 1,8 bar, zoals ik hem wou voor de tt.
Breedte was iets smaller dan de Bontrager: 52,5 mm gemeten over de buitenste noppen.
Moet wel toegeven, een prima bandje voor het vettige parcours van de tt in Moerzeke deze ochtend.
Voorbeeldige grip en schuift niet plots weg tegen de grens.
Qua comfort: rolt zacht, vermoedelijk wegens de goeie rubberkwaliteit, maar mis toch wat volume om met nog iets lagere druk weg te kunnen.
Voor het achterwiel zou de extra grip van deze band ook van pas komen, maar ga eerst wat peptalk nodig hebben vooraleer ik er aan ga beginnen...
T'is goed materiaal, maar dit zal mijn eerste en laatste set Vredesteins zijn.
Ik ben nl een fan van Notubes velgen en mogelijk is de vouwversie iets minder problematisch, maar de montageperikelen zijn me er te veel aan!
Omdat ik hier voorheen al wat verwittigd was, de band zelfs opgewarmd om hem wat soepeler te krijgen!
Zwaar gezweet, zeep, zelfs wat olie gebruikt om de laatste 20 cm over de rand te krijgen...no way (midden van de 'koorde' zat een 3 cm onder de rand
Overgestapt op een ZTR355 voorwiel.
Ook veel pijn in de pollen ondanks stevige handschoenen, een kapotte bandenlichter, veel zweet.. en uiteindelijk mbv een griptang om de rand aan één plaats in de velg te houden kon ik uiteindelijk victorie kraaien.
Een 'spanderke' zal wel goed zijn eens tubeless gelegd, maar omdat de band net zo vast zat kreeg ik hem met de voetpomp toch niet in de velgrand geplopt.
Met de compressor lukte dit wel uiteraard.
Papke erin en wat schudden,...wiel in de velo en vlug het bed in.
Ondertussen was het al 23.30u.
Deze morgen: Nog steeds perfect op 1,8 bar, zoals ik hem wou voor de tt.
Breedte was iets smaller dan de Bontrager: 52,5 mm gemeten over de buitenste noppen.
Moet wel toegeven, een prima bandje voor het vettige parcours van de tt in Moerzeke deze ochtend.
Voorbeeldige grip en schuift niet plots weg tegen de grens.
Qua comfort: rolt zacht, vermoedelijk wegens de goeie rubberkwaliteit, maar mis toch wat volume om met nog iets lagere druk weg te kunnen.
Voor het achterwiel zou de extra grip van deze band ook van pas komen, maar ga eerst wat peptalk nodig hebben vooraleer ik er aan ga beginnen...
T'is goed materiaal, maar dit zal mijn eerste en laatste set Vredesteins zijn.
Ik ben nl een fan van Notubes velgen en mogelijk is de vouwversie iets minder problematisch, maar de montageperikelen zijn me er te veel aan!
- Dickie
- Mountainbiker
Kan kloppen.saiko wrote:gewoon geen tubeless ready band kopen.
Dan past hij wel goed en makkelijk op de velg en weegt hij ook nog eens minder.
Notubes velgen zijn immers net gemaakt voor gewone banden.
Als je een tubeless ready band neemt kun je beter overstappen op tubless velgen (Mavic 819,...)
Echter mijn Bontragers waren ook tlr's en ik was zeer tevreden over de eigenschappen: niet zweten, geen drukverlies én wel makkelijk te monteren.
-
Specialized Carbon
- Mountainbiker
Na een paar dagen opgepompt te zijn nog steeds maar 52,5mm breed?
Wat is de hoogte van de band?
- Dickie
- Mountainbiker
Vanaf de velgrand ca 51mm tot over hoogste nop.Specialized Carbon wrote:Na een paar dagen opgepompt te zijn nog steeds maar 52,5mm breed?
Om wat te laten zetten heb ik er eentje op een Oude Bontrager Mustang velg gelegd met biba.
Ganse week op 4 bar laten staan...max breedte 53,5mm.
Op de oude ZTR355 van de singlespeed liggen ze er nu op, wel wat geweld moeten gebruiken.
Ook een plus: mijn eigenbrouwsel Latex die door een Schwalbe loopt als door een zeef blijft nu onzichtbaar.
Voor een Crest is de tlr bandhaak te hoog.
De roc is inmiddels voorbij, wat waren de ervaringen?bip bip wrote:ik heb net de bp tubeless ready"s op de 29er gelegd. Merkelijk smaller dan de rocket ron's die er af komen. Met 650 gr ook een pak zwaarder maar met het oog op de Roc toch voor wat extra stevigheid gekozen. Ik had de banden eerst zonder antilekmelk gemonteerd en na 2 dagen waren de banden nog volledig op druk. Vrijdag de grote test op de marathon en zondag op de Roc zelf.
grt,
bip bip
Ik ben op zoek naar een redelijk "bomb proof" bandje voor de Cape Epic volgend jaar en dit is 1 van de kanshebbers.
-
Specialized Carbon
- Mountainbiker
De banden lijken mij qua rolweerstand en grip prima, qua lekbestendigheid en duurzaamheid worden ze ook goed getest. Zou ze graag willen rijden maar mij valt het volume toch erg tegen, ongeveer 52 a 53 mm breed en maar 51 mm hoog voor een 2.2 band. De schwalbes zijn toch al gauw 55mm hoog en 57mm breed op mijn Crest velgen (2,25).
Aangezien ik met een starre voorvork rij vindt ik wat extra volume wel prettig, rij nu met een 2.35 rara voren en een 2.25 SS rara achteren. Maar zoek toch banden met beduidend meer lekbestendigheid maar toch met een acceptabel volume en een gewicht rond 600 a 650 Gr
Aangezien ik met een starre voorvork rij vindt ik wat extra volume wel prettig, rij nu met een 2.35 rara voren en een 2.25 SS rara achteren. Maar zoek toch banden met beduidend meer lekbestendigheid maar toch met een acceptabel volume en een gewicht rond 600 a 650 Gr