Deze namiddag ff naar Hechtel gereden omdat ik toch benieuwd was van deze route.
Ik kende de startplaats niet, dus maar geparkeerd bij café den dorpel waar ik meestal start om de toertocht na te rijden omdat ik wel een vermoeden had dat er daar pijlkes waren. En idd. Brede weg het bos in en links op de bekende "duinentracks" stonden er al pijlkes. Op het parkoer van de toertocht dus. Lekker een km gereden tot ik ineens in't midden van de singeltrack eraf moest en de weg op. Sindsdien niks meer singeltrack, alleen maar op asfalt en ambetante hobbelige weiden.
Toen ik zelfs na 12 km (nog steeds geen leuk paadje onder onder de wielen gehad !) op zoek moest naar pijlkes moest het voor mij niet meer en ben ik terug gefietst. Ik had toch al een leuke toertocht in Genk in de benen dus.
Spijtig en een gemiste kans want de toertochten hier zijn één van de betere en wie de streek kent weet dat er zalige singletracks liggen. Ik had stiekem gehoopt dat dit een soort herentals route ging zijn, maarja.
Bloso moest zich schamen om in zo'n streek zo'n saaie route uit te pijlen.
Totaal geen fungehalte. Hoewel ik maar een stuk heb gereden ben ik toch vrijwel zeker dat de rest van de route niet veel anders gaat zijn. Mss hier en daar een leuk stukje, maar ik verwacht niet dat de route in zijn geheel de moeite is.
routes noord limburg
Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Staan op heden nog niet op internet, maar zal niet lang meer duren, de site waar ze opkomen is www.limburg.be/mountainbike en www.vlaamsemountainbikeroutes.be. De meeste borden zijn geplaatst, en uitpijlingen zijn gebeurd. De kaarten zijn er ook al, ik vermoed bij de gemeentedienst te verkrijgen, met wat zoeken lukt het ook wel.
flipp wrote:Deze namiddag ff naar Hechtel gereden omdat ik toch benieuwd was van deze route.
Ik kende de startplaats niet, dus maar geparkeerd bij café den dorpel waar ik meestal start om de toertocht na te rijden omdat ik wel een vermoeden had dat er daar pijlkes waren. En idd. Brede weg het bos in en links op de bekende "duinentracks" stonden er al pijlkes. Op het parkoer van de toertocht dus. Lekker een km gereden tot ik ineens in't midden van de singeltrack eraf moest en de weg op. Sindsdien niks meer singeltrack, alleen maar op asfalt en ambetante hobbelige weiden.
Toen ik zelfs na 12 km (nog steeds geen leuk paadje onder onder de wielen gehad !) op zoek moest naar pijlkes moest het voor mij niet meer en ben ik terug gefietst. Ik had toch al een leuke toertocht in Genk in de benen dus.
Spijtig en een gemiste kans want de toertochten hier zijn één van de betere en wie de streek kent weet dat er zalige singletracks liggen.
En nu hoop maar dat ze straks niet verplicht gaan worden om de bloso toer te gebruiken voor de jaarlijkse TT in Hechtel.
Ik heb de route zelf nog niet gereden, maar als ik het kaartje bekijk op de site van bloso
Ik persoonlijk vind het niet erg dat deze bloso toer op nie veel trekt, ik ken mijne weg toch.
internetgazet Hechtel-Eksel wrote:In het kader van de opening van het nieuwe Mountainbikenetwerk Noord-Limburg organiseren Bocholt, Hamont-Achel, Hechtel-Eksel, Lommel, Neerpelt, Overpelt, Peer, Provincie Limburg en Bloso nu zondag aan de Soeverein in Lommel 2 mountainbiketochten. De afstanden zijn 24 km en 35 km, inschrijven kan van 8.00 tot 10.30u.
Ook Hechtel-Eksel zal vanaf dat ogenblik over zijn eigen vast mountainbikeparcours beschikken. “De vraag was groot”, zegt schepen van sport Marc De Pachter.”Dat bleek al uit de gesprekken bij de opmaak van het bosbeheersplan”. De sportdienst presenteert een aparte lus voor Hechtel en Eksel. Het gaat hier over 33 km waarvan 70% op onverhard terrein wordt gereden. Het parcours kreeg bij een eerste beoordeling al “waardering 1” mee. Dit toont aan dat er veel variatie is en dat het een uitdagende tocht mag genoemd worden. De lus maakt deel uit van het MTB-netwerk Noord-Limburg. Hierdoor wordt een aaneengeschakeld parcours van maar liefst 270 km aangeboden
Volgens mij hebben die mannen nog niet op een uitdagend parcour gereden.
Langs de andere kant vind ik het wel een goed initiatief, zo'n netwerk.
Niet voor het echte MTB werk, maar voor de rustige trainingsritjes met de MTB als je ne keer geen zin hebt om de racefiets van stal te halen.
Een offroad-alternatief voor het fietsroutenetwerk. En daar maak ik al veel gebruik van.
Misschien heb ik het ergens gemist, maar zou dit netwerk aansluiting maken met de andere MTB netwerken van Limburg?
- rony_rabijns
- Mountainbiker
Post by rony_rabijns »
Bij het opstarten van het mountainbike-netwerk Noord-Limburg was de vraag van de provincie Limburg en Bloso om attractieve routes te ontwikkelen over paden die nog niet gebruikt waren door toertochten, semi-permanente routes of wedstrijden.
Het was ook de bedoeling om alle lussen te verbinden met elkaar, zodanig dat er een netwerk ontstond zoals voor de reguliere fietser. Overal in Limburg bestond dit soort mtb-netwerken al, behalve in het Noorden.
Wij met de Dabbers hebben het deel in de omgeving van Neerpelt voor onze rekening genomen, meer specifiek de blauwe lus in het noorden van Neerpelt, de Dabberroute. We zijn tevens ook peter van deze route wat wil zeggen dat we in staan voor de controle er van.
Het is een route geworden van om en bij de 29 km, die voor bijna 80% onverhard is.
We hebben 2,5 jaar lang gezocht naar paden die nog nooit betreden of bereden waren met de MTB. We zijn daar in geslaagd door o.a. nieuwe tracks te trekken in de bossen en langs beken in samenspraak en overleg met alle betrokken instanties en privé-personen. En ik kan je verzekeren dat dat er heel veel zijn, allemaal met hun eigen belangen. Iedereen weet dat je vandaag de dag echt niet meer mag fietsen waar je dat wil. Dat was voor ons de uitdaging om met die wetenschap in het achterhoofd al het mogelijke te doen. Te peilen naar de reacties die we krijgen, zijn we in het opzet geslaagd.
Als je nog meer info nodig hebt of GPS-tracks wil van de route, kan je terecht op onze site.
http://www.dabbers.be/de-dabberroute.php
Tot in Neerpelt, op de Dabberroute!
Rony
www.dabbers.be
Het was ook de bedoeling om alle lussen te verbinden met elkaar, zodanig dat er een netwerk ontstond zoals voor de reguliere fietser. Overal in Limburg bestond dit soort mtb-netwerken al, behalve in het Noorden.
Wij met de Dabbers hebben het deel in de omgeving van Neerpelt voor onze rekening genomen, meer specifiek de blauwe lus in het noorden van Neerpelt, de Dabberroute. We zijn tevens ook peter van deze route wat wil zeggen dat we in staan voor de controle er van.
Het is een route geworden van om en bij de 29 km, die voor bijna 80% onverhard is.
We hebben 2,5 jaar lang gezocht naar paden die nog nooit betreden of bereden waren met de MTB. We zijn daar in geslaagd door o.a. nieuwe tracks te trekken in de bossen en langs beken in samenspraak en overleg met alle betrokken instanties en privé-personen. En ik kan je verzekeren dat dat er heel veel zijn, allemaal met hun eigen belangen. Iedereen weet dat je vandaag de dag echt niet meer mag fietsen waar je dat wil. Dat was voor ons de uitdaging om met die wetenschap in het achterhoofd al het mogelijke te doen. Te peilen naar de reacties die we krijgen, zijn we in het opzet geslaagd.
Als je nog meer info nodig hebt of GPS-tracks wil van de route, kan je terecht op onze site.
http://www.dabbers.be/de-dabberroute.php
Tot in Neerpelt, op de Dabberroute!
Rony
www.dabbers.be
Last edited by rony_rabijns on Sat 13 Oct 2012 17:04, edited 1 time in total.