Magura MT6 zonder druk

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Post Reply
Warpy
Mountainbiker

Magura MT6 zonder druk

Post by Warpy »

Ik heb na mijn eerste modderrit plots geen druk meer in mijn (achter-)rem van Magura MT6. Voordien kon ik zonder problemen met 2 vingers remmen en mijn andere vingers aan het stuur houden. Nu moet ik doortrekken tot tegen mijn stuur om remkracht te krijgen. De remblokken zijn nog meer dan goed.
Heeft iemand dit probleem al gehad en kent iemand de oplossing?
Dacuba
Mountainbiker

Post by Dacuba »

Ik vrees dat er lucht in je leidingen zit en dat je zult moeten ontluchten.
Warpy
Mountainbiker

Post by Warpy »

Dat dacht mijn FM ook, maar zelfs na ontluchten merk ik geen beterschap. Toch bedankt.
uncle sam
Mountainbiker

Post by uncle sam »

andere FM zoeken :wink:
caveman
Mountainbiker

Post by caveman »

Als je nieuwe remblokken steekt is het over, dit komt omdat de MT niet onmiddelijk aangrijpen zit wat speling op.
Je kan dit verhelpen door als je ze ontlucht de rem bovenaan dicht te zetten.
Dan steek iets tussen de remblokken en de remschijf bv: langs elke kant reserve mesjes van een breekmes.
Dan spuit je de nog wat meer olie in de remklauw ( spuit met olie zit nog altijd aan de remklauw vast) nu worden de remblokken tegen de schijf gedrukt.
Spuit verwijderen en de reserve mesjes.
Klaar.
Juist opletten dat je bij het steken van nieuwe blokken dat je de zuigers er niet volledig weer in duwt, anders weer hetzelfde.

Klaar :wink:
Byorka
Mountainbiker

Post by Byorka »

caveman wrote:Als je nieuwe remblokken steekt is het over, dit komt omdat de MT niet onmiddelijk aangrijpen zit wat speling op.
Je kan dit verhelpen door als je ze ontlucht de rem bovenaan dicht te zetten.
Dan steek iets tussen de remblokken en de remschijf bv: langs elke kant reserve mesjes van een breekmes.
Dan spuit je de nog wat meer olie in de remklauw ( spuit met olie zit nog altijd aan de remklauw vast) nu worden de remblokken tegen de schijf gedrukt.
Spuit verwijderen en de reserve mesjes.
Klaar.
Juist opletten dat je bij het steken van nieuwe blokken dat je de zuigers er niet volledig weer in duwt, anders weer hetzelfde.

Klaar :wink:
Begrijp ik het goed dat je het systeem dan eigenlijk voller propt dan hij normaal toelaat?
madskatingcow
Mountainbiker
Location: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Post by madskatingcow »

Yup, en de overschot loopt er dan via het overdrukmembraam dat zich aan de binnenzijde van de stuurklem bevindt weer uit.

Als je ontlucht, kan je met de oliespuit in het oliereservoir van de remhendel, aan de rem trekken, zodat de blokjes wat meer uitkomen. Deze trekken zich namelijk wat standaard wat ver terug, waardoor die gele spacer er altijd tussenuit valt. De zuigers net zo ver laten uitkomen zodat je die gele spacer er weer net tussengewrongen krijgt, dan is de speling perfect, en de slag van de remhendel optimaal - dit zonder dat er olie langs het membraam gaat ontsnappen.
Byorka
Mountainbiker

Post by Byorka »

madskatingcow wrote:Yup, en de overschot loopt er dan via het overdrukmembraam dat zich aan de binnenzijde van de stuurklem bevindt weer uit.

Als je ontlucht, kan je met de oliespuit in het oliereservoir van de remhendel, aan de rem trekken, zodat de blokjes wat meer uitkomen. Deze trekken zich namelijk wat standaard wat ver terug, waardoor die gele spacer er altijd tussenuit valt. De zuigers net zo ver laten uitkomen zodat je die gele spacer er weer net tussengewrongen krijgt, dan is de speling perfect, en de slag van de remhendel optimaal - dit zonder dat er olie langs het membraam gaat ontsnappen.
De schijven gaan dan wel eerder slepen bij nattigheid omdat de remblokken minder ver uit elkaar gaan?
madskatingcow
Mountainbiker
Location: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Post by madskatingcow »

het gaat hier om 0.5mm - de MT6'en zijn geen Formula's :wink:

Trouwens, Magura heeft een 'nieuwe' Bleed Procedure, waarbij ze werken met een spuit met een gat in geboord aan de kant van de remhendel, om zo te voorkomen dat het systeem onder druk staat, met hetzelfde doel. Voorkomen dat de zuigers terugtrekken bij het ontluchten.
Warpy
Mountainbiker

Post by Warpy »

Mannen, bedankt! Na bovenstaande tips zijn ze weer perfect.
Mijn FM heeft me wel kunnen overtuigen om een setje Hope's aan te schaffen. Iemand interesse in MT6? Maand oud, perfecte staat. €330 volledige set incl. schijven. Komen van Haibike Greed RC 29-er.
Post Reply