Training: rollen
Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
- scott racer
- Mountainbiker
Post by scott racer »
:D heb verleden week zo een Tacx swing meegebracht voor mijn collega en die is daar super content van.
Maakt bijna geen lawaai en je kan de wattage instellen op het stuur
Heb hem 135€ betaald bij Hopmans.

Maakt bijna geen lawaai en je kan de wattage instellen op het stuur
Heb hem 135€ betaald bij Hopmans.
- Wacko007
- Mountainbiker
Ik vroeg me af wat die zogenaamde "stille rollen" moesten voorstellen.
Zijn dat de rollen met magnetische weerstand? Er bestaan ook rollen met een rad, die maken wel ongelooflijk veel lawaai.
Of zijn het nog andere???
Ongelooflijk gemakkelijk zijn de rollen van Minoura... Daar kun je de "rollen" tegen de velg laten lopen i.p.v. op de band! Regelbaar magnetische weerstand (minder geluid).
Niet meer met koersbandje op de rollen, gewoon met je alledaagse MTB zonder enige aanpassing.
Kosten wel wat meer...
Rond de €250 dacht ik (Minoura 850R), heb er zelf minder voor betaald
Greetz,
Julien.
Zijn dat de rollen met magnetische weerstand? Er bestaan ook rollen met een rad, die maken wel ongelooflijk veel lawaai.
Of zijn het nog andere???
Ongelooflijk gemakkelijk zijn de rollen van Minoura... Daar kun je de "rollen" tegen de velg laten lopen i.p.v. op de band! Regelbaar magnetische weerstand (minder geluid).
Niet meer met koersbandje op de rollen, gewoon met je alledaagse MTB zonder enige aanpassing.
Kosten wel wat meer...
Greetz,
Julien.
-
bartjoosen
- Mountainbiker
Fietsen op de rollen
Post by bartjoosen »
Hey iedereen,
met het wisselvallige weer heb ik dus maar mijn fiets rollen bovengehaald (Tacx Swing). Als je hierop gewoon aan 1 snelheid blijft doorfietsen, dan is dit nog saaier dan kijken hoe verf droogt.....
Dus:
Zijn er mensen die goede trainingsprogramma's of websites hebben en die willen delen met de rest?
Hier al een begin:
http://www.jbst.com/i-Coaching-2002.html
www.tacx.nl (en daar bij training)
Groetjes
Bart
met het wisselvallige weer heb ik dus maar mijn fiets rollen bovengehaald (Tacx Swing). Als je hierop gewoon aan 1 snelheid blijft doorfietsen, dan is dit nog saaier dan kijken hoe verf droogt.....
Dus:
Zijn er mensen die goede trainingsprogramma's of websites hebben en die willen delen met de rest?
Hier al een begin:
http://www.jbst.com/i-Coaching-2002.html
www.tacx.nl (en daar bij training)
Groetjes
Bart
- Epic
- Mountainbiker
Die tacx-programma's zijn uitstekend voor korte (1u), zeer efficiente trainingen. De volledige beschrijvingen kan je ook vinden op http://www.tacx.klikgo.nl/
Kijk op Catalyst want zonder duidelijke info ben je weinig met de schema's.
Op je rollen trainen is ideaal voor:
- souplesse: rij aan 115 gemiddeld voor tweetal uur, na een jaar ben je dat gewoon en zal je gemiddelde hartslag bij gelijkaardige inspanning zeker 20 gezakt zijn
- kracht
- intervaltrainingen: zelf doe ik ze liever buiten wegens overdreven zweten
- duurtraining: kijk tegelijk naar een dvd en de tijd vliegt
Kijk op Catalyst want zonder duidelijke info ben je weinig met de schema's.
Op je rollen trainen is ideaal voor:
- souplesse: rij aan 115 gemiddeld voor tweetal uur, na een jaar ben je dat gewoon en zal je gemiddelde hartslag bij gelijkaardige inspanning zeker 20 gezakt zijn
- kracht
- intervaltrainingen: zelf doe ik ze liever buiten wegens overdreven zweten
- duurtraining: kijk tegelijk naar een dvd en de tijd vliegt
Een rollensysteem dat op de band werkt, zal altijd veel lawaai maken. Je kan het lawaai zoveel mogelijk reduceren door ervoor te zorgen dat het achterwiel zo weinig mogelijk omwentelingen maakt. Het is dus beter een hoge weerstand op de Tacx in te stellen, en een klein verzet te trappen; dan een groot verzet te trappen bij een kleine weerstand op de Tacx. Op die manier kan je hetzelfde aantal omwentelingen maken (en daar gaat het uiteindelijk om).
De rollen die op de velg werken maken veel minder lawaai.
De rollen die op de velg werken maken veel minder lawaai.
als ik op de rollen train, ligt mijn hartslag opmerkelijk lager dan op de weg. Is dit normaal of rij ik niet rap genoeg?
Als ik bv. aan hartslag 120 rij, heb ik het gevoel dat ik rij aan een tempo waarmee ik toch makkelijk aan hartslag 140 zou geraken, moest ik op de weg rijden aan hetzelfde tempo.
iemand uitleg/ervaringen?
grtz
Als ik bv. aan hartslag 120 rij, heb ik het gevoel dat ik rij aan een tempo waarmee ik toch makkelijk aan hartslag 140 zou geraken, moest ik op de weg rijden aan hetzelfde tempo.
iemand uitleg/ervaringen?
grtz