Frankrijk: Grande Traversee L'Alpes-Provence en TransVerdon

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
Mainturion
Mountainbiker
Location: SantaCruz TallboyC, Ibis Ripmo, Nordest Bardino, SantaCruz Jackal

Frankrijk: Grande Traversee L'Alpes-Provence en TransVerdon

Post by Mainturion »

Na het lezen van een piepklein artikeltje in de 02-bikers heb ik me samen met 2 collega's ingeschreven voor de 'Rando Raid VTT L'Alpes-Provence': http://www.vtt.alpes-haute-provence.fr/ ... -provence/

Het was de eerste keer dat dit kleinschalige evenement (100 deelnemers) werd georganiseerd en het was meteen een schot in de roos: prima organisatie, geweldige paden , heel gevarieerd deelnemersveld en naar Franse traditie was het ook op culinair gebied prima verzorgd! ;-)

Wat betreft die paden: ter promotie van de nieuwe vaste route Grande Traversee L'Alpes-Provence volgde de raid een deel van deze route: het deel tussen Seyne-les-Alpes en Forcalquier. De organsiatie had bewust voor dit traject gekozen om in 3 dagen een grote variatie aan landschappen en paden aan te kunnen bieden, een goede keuze!

Deze vaste route is het hele jaar door te rijden door de permanente bewegwijzering en de GPS-tracks die je kostenloos kunt downloaden via de site: http://www.vtt.alpes-haute-provence.fr/ ... -provence/

Moelijkheidsgraad: in de route zitten makkelijke verbindingsstukken (kleine delen over asfalt) maar ook 'zwarte pistes' die qua moeilijkheidsgraad niet onderdoen voor de trails die ik vorig jaar in de Trans-Provence heb gereden, alleen met de juiste techniek en materiaal zijn die berijdbaar!

De routes Grande Traversee L'Alpes-Provence en Grande Traversee TransVerdon staan gedetailleerd beschreven in een mooi handzaam boekje van VTOPO.fr: http://librairie.vtopo.fr/vtt-itineranc ... vence.html

Als je (een deel van) de route wilt rijden kan dat ook: een organsatie als Cap Liberte: http://www.cap-liberte.fr/cap-liberte.php kan tegen betaling voor het bagagevervoer en terugrit naar het beginpunt zorgen.

Wat mij betreft zijn zowel de Raid als de Grande Traversee routes in dit gebied: highly recommended! =D>

Mij gaan ze zeker weer zien, de volgende keer waarschijnlijk om een deel van de Grande Traversee TransVerdon te rijden.
lowie
Mountainbiker

Post by lowie »

Dit is inderdaad een ongelooflijk mtb-gebied. Weinig bekend, maar o zo'n schitterende trails.

Ik heb al enkele keren het genoegen gehad om met "gite La Bergerie" een raid vanuit de Alpen naar de Middellandse Zee te doen, met telkens andere trajecten door dit gebied.
Gids Jos houdt zich ook niet aan de geijkte routes, maar zoekt elk jaar weer nieuwe uitdagende singletracks, waar ook duw-/draagwerk niet geschuwd wordt.
Volgend jaar staat er bij hen hoogstwschl. een variant op de de nieuwe Transverdon op het programma.

Dit is echt mtb-heaven !
Stoffell
Mountainbiker

Post by Stoffell »

Welk weer hebben jullie gehad daar eind september?
Ik ben aan het overwegen met de herfstvakantie de transverdon te rijden maar zit met twijfels over het weer daar in die periode. Start is in Barcelonnette en route gaat tot 2400m hoog. Het zou daar wel eens serieus fris kunnen zijn, wie weet ligt er geen sneeuw.

Lowie, kan jij hier een antwoord op geven?

Kristof
need for speed
Mountainbiker

Post by need for speed »

Stoffell wrote:Welk weer hebben jullie gehad daar eind september?
Ik ben aan het overwegen met de herfstvakantie de transverdon te rijden maar zit met twijfels over het weer daar in die periode. Start is in Barcelonnette en route gaat tot 2400m hoog. Het zou daar wel eens serieus fris kunnen zijn, wie weet ligt er geen sneeuw.

Kristof
sneeuwen in de alpen kan zelf's in de zomer op die hoogte
lowie
Mountainbiker

Post by lowie »

Stoffell wrote:Welk weer hebben jullie gehad daar eind september?

Kristof
Wij hebben bijzonder mooi weer gehad, maar denk eraan dat vanaf begin oktober de kansen op sneeuw met de week serieus stijgen !
Onze gids daar richt na 15 oktober ook geen tochten meer in, en die laatste zijn dan ook al helemaal zuidelijk.
Momenteel is het daar nog altijd (uitzonderlijk) mooi en vrij warm weer (tot 20° in Barcelonnette), maar houd de weersvoorspellingen zeer goed in de mot, want voor hetzelfde geld is het daar binnen 2 weken winter !
Ik zou dan toch zeker de andere raid (Alpes-Provence) in petto houden en die beginnen vanaf Jausiers of Barcelonnette. Eens in de vlucht bekeken en die blijft lager (ik denk tot ong. 1400 m). Uiteraard minder alpijns, maar daar zitten toch ook mooie trajecten in.
Mijn mening : eigenlijk te laat, tenzij een local me zou tegenspreken
MNG
Mountainbiker

Post by MNG »

Ben ook aan het uitkijken voor de herfstvakantie om terug te gaan. Was er eind september. Je kan sjans hebben, maar passages boven de 2000-2200 zou ik toch proberen vermijden. Sneeuw is er altijd mogelijk, maar degene die blijft liggen aan de noordkant zit al vanaf 2400 in september en dat zakt dan snel. (ie refuge van Furfande etc sloot al 21/09)

Minder alpijns vind ik persoonlijk niet "minder" in dat gebied...de lagere alpes hautes provence is zonder meer geweldig terrein met oa terres noires etc. Meer kans op droge ondergrond daar en eigenlijk gevarieerdere dagen
De Drôme is ook ronduit fantastisch.
Nog niet zeker wat/waar, maar altijd bereid om eens af te spreken ginds met 2 autos kan je daar cherrypicken dat het niet schoon meer is :-D
MNG
Mountainbiker

Post by MNG »

Pfiew, juiste beslissing genomen om niet te vertrekken.
Storm en sneeuw op 0m nu (ie Grenoble)
Stoffell
Mountainbiker

Post by Stoffell »

Ge bent niet alleen. Ik heb mijn trip ook afgeblazen. Het zal iets voor volgend jaar worden.
Ik heb ondertussen een mooi pakketje boekjes met tracks bij Vtopo gekocht. Het ziet er veelbelovend uit.
lowie
Mountainbiker

Post by lowie »

40 cm sneeuw in Ubaye en Alpes Maritimes op 2000 m :lol:
patje
Mountainbiker

Post by patje »

Wij gaan reeds jaren op vakentie in de Verdonstreek en ga de Tranverdon volgende zomer met een maat rijden.
Wij gaan boeken bij Cap Liberte.
Het zou in de laatste week van juli of eerste 14 dagen van augustus zijn.
Hopelijk is het dan niet te warm.
Post Reply