Verharding dijken Lokeren-Moerbeke

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
Post Reply
Dickie
Mountainbiker

Verharding dijken Lokeren-Moerbeke

Post by Dickie »

Deze ochtend in de GVA gelezen:
In een interview omtrent de opening van de nieuwe fietsers/voetgangersbrug in Lokeren over de Durme ventileerde Filip Antheunis, de burgemeester van Lokeren, nog eens de plannen die op tafel liggen.
Zoals hij reeds in zijn blog in 2009 over een verharding van de Durmedijk tot aan het Keysershof sprak, gaat het nu zelfs over verharding tot in Moerbeke.
http://filipanthuenis.blogspot.be/2009/ ... helde.html
http://www.gva.be/regio-waas/lokeren/fi ... klaar.aspx

Dat wordt dan een streep door de rekening van talloze tt-organisaties in de streek die steevast die dijken in hun traject opnemen.

Hopelijk is het 'verkiezingstalk' en blijven die plannen nog lang in de schuif liggen.
Zijn zulk een betutteling en bepampering écht nodig in budgettair moeilijke tijden?

Het gevoel dat dit stuk off-road geeft van vrijheid, een beetje landschapsauthenticiteit en een snuifje avontuur moet weer onder een laag asfalt verdwijnen...
Dat zal menig wandelaar ook bevestigen imo, behalve diegene met naaldhakken en sommige eigenaars van bierbuiken van wie hun tonnetje wat te hard dooreengeschud werd. :wink:
Zie trouwens ook geen probleem voor elke stadsfietser met degelijke rubbers rond de wielen.

Zal een beetje de stadsmentaliteit zijn zeker? Houden van de natuur maar minder van dat vieze zand, dat natte gras om te zwijgen over die beesten. :lol:
Triple-T
Mountainbiker

Post by Triple-T »

Heb hier gemengde gevoelens bij

- de nieuwe brug is alleszins een schitterend initiatief, vanop de heirbrug ben je nu direct aan het station, ervoor was het een gevaarlijke route voor fietsers (durmelaan, markt, pr. thysbaertlaan)

- het stuk tussen lokeren centrum en de veerstraat en verder naar daknam is voor zover ik weet nu ook niet toegankelijk, als ze de onteigeningen doen en dit stuk publiek maken ben ik zeker voor. Een mooi stukje natuur erbij om te bezichtigen vanop de dijk.

- het stuk langs de moervaart van daknam naar de sinaaibrug en verder naar moerbeke is een leuke singeltrack en wordt inderdaad in veel TT's gebruikt. Dit is een mooi stukje natuur dat in de zomer ook perfect berijdbaar is met een stadsfiets, in de winter niet, dan kom je er met een mtb soms nauwelijks doorheen.

- stuk van het molsbroek tot de brug in hamme
Een deel is al geasfalteerd, een deel is niet toegankelijk (Vanaf Manta tot begraafplaats) het andere was inderdaad een mooie singeltrack die ook in veel TT's gebruikt wordt (zoals waarschijnlijk dit Weekend), door de dijkwerken was de singeltrack wel al heel breed geworden.
Als MTB'er vind ik het jammer dat zulke stukken verdwijnen, toevallig rij ik ook zo'n 100keer/jaar van Lokeren naar mijn werk in Puurs met de racefiets via Waasmunster, Temse. Als dit stuk dijk geasfalteerd wordt kan ik van Lokeren centrum integraal via dijken naar de Scheldebrug in Temse, zou wel super zijn. Dan verdwijnen er een aantal kl*te stukken op mijn route met slechte fietspaden, gevaarlijke zijstraaten, enz...

Eigenlijk zijn er veel leukere stukken om te mtb'en dan op de dijk en door een dijk te asfalteren kunnen natuurlijk veel meer mensen er gebruik van maken, erger vind ik een stuk bos waar ze stukken asfalteren zoals in Waasmunster al jaren aan de gang is.

Denk wel dat er heel wat slechtere initiatieven zijn dan dit, ik ga ook veel fietsen met mijn gezin en met de koersfiets en dan zijn dijken heel mooie en veilige (autovrije) fietsroutes.
Gertus
Mountainbiker

Post by Gertus »

Onze burgemeester is nogal asfalt/bebouwing minded...

-De verharding van de dijken is inderdaad gewoon een spijtige zaak, zowel voor mtb'er als voor de algemene natuurliefhebber. Het stuk naar moerbeke is gewoon te mooi om massa's mensen door te jagen... Je kan heus vlot genoeg over de oude tramroute passeren en richting sinaai rijden of tot in moerbeke.

-Breek me de mond dan nog niet open van de inplanting van WEER een uitbreiding van het industriepark, E17/4. Daar gaat meer verloren dan een dijk...

Op "de vragende partij" komt dit punt van E17/4 als grootste probleempunt naar voor... maar wat zal er in het nieuwe bestuursakkoord staan denk je...

Moe word je ervan.
geitenboer
Mountainbiker

Post by geitenboer »

2 weken geleden de groene in Waasmunster nog eens gereden, om een nieuwe fietsmaat een beetje te laten wennen aan de bossen. Was dat een tegenvaller geworden nu alles er met beton toe ligt.
Post Reply