Overzicht 29er banden

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Nifty
Mountainbiker
Location: Canyon 29er 9.9SL | Specialized Stumpjumper FSR 120

Post by Nifty »

Als je enkel naar grip zoekt ben je beter af met een gewoon racebandje (zelfs zonder profiel). De belangrijkste factor voor "grip" is de rubbersamenstelling, niet zozeer het profiel bij een racebandje.

Die 4 seasons is gemaakt met duurzaamheid en lekbestendigheid als doel. Bijgevolg harder rubber en harder karkas. Dat resulteert dus in minder comfort en minder grip.
need for speed
Mountainbiker

Post by need for speed »

nothing 's impossible wrote:Ik zal het wat duidelijker zeggen: schaafwonden :wink:

Met een dun bandje heb je niet veel grip, wat los grind in een bocht, een plekje modder, een beetje olie op een nat wegdek en je begint te schuiven. En, hoe dunner de banden hoe erger!

Met een dunnere, lichtere band ga je vooral flitsender accelereren en sneller klimmen, maar de topsnelheid scheelt bijna niks en in de bochten verlies je veel tijd.
En aan koersfiets snelheden is de luchtweerstand sowieso veel belangrijker dan de rolweerstand! Een beetje aan de houding sleutelen scheelt meer dan andere banden!

Met een snelle, lichte semi slick als een furious Fred met melk op pakweg 4 bar ga je een stukje trager optrekken en klimmen als met een koersband maar je topsnelheid op het vlakke gaat amper schelen, maar je kan wel veel sneller door de bocht en de kans op lekken is vele malen kleiner, en als je een dokerstrook tegenkomt dan zit je in je zetel vergeleken met de koersbandjes.

Het hangt er dus een beetje vanaf wat je zoekt, maar een gewaarschuwd man,... :wink:
furious Fred < is beter op de betonne wegen of op slechte fietspaden
een ge moet u versnelling nie aanpassen heb er zelf's bouillon mee gereden
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

tek-zotic wrote:momenteel rijd ik op de baan met een oude koersfiets (vitesse aan de buis) dus ik weet hoe het sturen en rijden in het algemeen met dunne bandjes verloopt. Het is ook om toch nog een beetje grip te hebben dat ik kies voor die 4 seasons versie. Die heeft nog iets profiel. Maar ik wou gewoon weten of de 3 maten pasten.
of ze vlot passen, proberen zou ik zeggen! Een 23 mm michelin is een pest om op/af een notubes arch te krijgen, en een vitorinox 23 mm draadband ging gewoon niet. Om makkelijker tubeless op te pompen liggen sommige fabrikanten te foefelen met de ETRO afmetingen veronderstel ik?
MirFlash
Mountainbiker

Post by MirFlash »

Bepaalde banden op een NoTubes is een nogo, staat uitvoerig literatuur op forum van NoTubes.

Het probleem is niet zozeer derop te krijgen maar eerder opblazen en daarna eraf te halen.

Race banden op een Crest is best not done.

Voor de nieuwe vlo van Madam heb ik volgende besteld. www.clementcycling.com/214/ush
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

MirFlash wrote:Bepaalde banden op een NoTubes is een nogo, staat uitvoerig literatuur op forum van NoTubes.

Het probleem is niet zozeer derop te krijgen maar eerder opblazen en daarna eraf te halen.
Het is een beetje proberen denk ik, en ik zou sowieso niet tubeless rijden, de latex heeft de tijd niet om het gat te vullen, je staat onmiddelijk plat als je een lek hebt!

Over het soort profiel; op het droge heb je liefst zo min mogelijk profiel, als er wat modder ligt liefst zo veel mogelijk,...
tek-zotic
Mountainbiker

Post by tek-zotic »

ik bestel een setje baanbandjes, passen ze niet, dan heb ik er reserve voor mijn retro koersfiets :)
need for speed
Mountainbiker

Post by need for speed »

MirFlash wrote:Bepaalde banden op een NoTubes is een nogo, staat uitvoerig literatuur op forum van NoTubes.

Race banden op een Crest is best not done.

Voor de nieuwe vlo van Madam heb ik volgende besteld. www.clementcycling.com/214/ush
rij al redelijk veel met crest+ schwalbe nie te te veel druk in de banden
bip bip
Mountainbiker
Location: Scott spark RC 29er,Scott scale 29er expert,Rigid 29er Chinees,Cervélo Aspero gravel

Post by bip bip »

weet er iemand waar de xtrac-versie van de vredestein black panther koop is?

grt,
bip bip
brix
Mountainbiker

Post by brix »

iemand ervaring met de ritchey WCS Z-Max Shield 29 x 2.1 Blackwall ???
tek-zotic
Mountainbiker

Post by tek-zotic »

ondertussen baanbandjes gemonteerd op de originele wielen
banden gingen er zeer vlotjes op, heb uiteindelijk schwalbe lugano's gekocht. Deze zijn redelijk goedkoop en heb ik op mijn retro koersfiets ook liggen en daar hebben ze hun werk altijd goed gedaan.
Post Reply