Hallo nieuw hier en heb advies nodig

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
sander2304
Mountainbiker

Post by sander2304 »

Nog ff een vraag, ik kwam deze fiets tege op het net en vind deze ook wel wat.
Maarja wat weet ik ervan....Dus graag jullie mening :wink:

http://www.bemibikes.nl/mtb-29er/sensa- ... -16291.htm

Graag hoor ik wat van jullie :-D
Reflex
Mountainbiker

Post by Reflex »

sander2304 wrote:Nog ff een vraag, ik kwam deze fiets tege op het net en vind deze ook wel wat.
Maarja wat weet ik ervan....Dus graag jullie mening :wink:

http://www.bemibikes.nl/mtb-29er/sensa- ... -16291.htm

Graag hoor ik wat van jullie :-D
Absoluut niet aan te raden. Allemaal goedkoop en slecht spul met enkel een XT achterderrie. Zo een merk probeert beginners te misleiden met een XT derrie waardoor men denkt dat het veel waard voor zijn geld is. Maar de rest wat erop zit is niks waard. Trap er maar niet in.
sander2304
Mountainbiker

Post by sander2304 »

Owww okey, bedankt voor de waarschuwing =D>

En deze dan??
http://www.bemibikes.nl/mountainbikes/h ... -16148.htm
sander2304
Mountainbiker

Post by sander2304 »

is wel een beetje boven mijn budget maarja...
aresius
Mountainbiker

Post by aresius »

hetzelfde hier, de aandrijving is wel XT maar de remmen zijn Tektro

Hier vind je enkele ervaringen met Tektro Draco remmen:
http://www.mtbr.com/cat/brakes/disc-bra ... 07crx.aspx

Staar u ook niet blind op XT, het is goed materiaal maar voor een beperkt budget moet je keuzes maken.

M'n eerste bike was er ook eentje met maar deore shifters en maar de goedkoopste Magura Julie schijfremmen..
Die shifters zijn begin vorig jaar vervangen na 4 jaar trouwe dienst, gisterenavond heb ik de schijfremmenset vervangen na 5 jaar veilig gestopt te geraken, ze hebben zelf een transalpje meegemaakt zonder problemen.
De reden dat ik de remmen wegdoe is omdat de remhendel een kleine lek heeft, als dat niet was dan bleven ze er nog wel enkele jaartjes op staan.
JanC
Mountainbiker

Post by JanC »

http://www.radon-bikes.de/xist4c/web/ZR ... 21696_.htm

Dit misschien? Beter uitgebalanceerd geheel in mijn ogen...
Reflex
Mountainbiker

Post by Reflex »

Bovenstaande heeft Elixir 1.....

Al is er niet echt een 29er voor een klein budget die veel beter zal zijn. Je kan voor 700 euro gewoon niet een goede 29er kopen. Dan is de Haibike naar mijn mening gewoon degelijk met een XT aandrijving. Wel goedkope voorvork en goedkope remmen maar daar is de prijs ook naar. Je kan altijd later als het je bevalt nog een voorvork los kopen en ergens degelijke XT remmen kopen.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

Haibike frame is wel een weggooier. dat zijn van die dingen waarmee je op een moment 2 halve frames mee hebt en op de meest slechte moment mee op je gezicht gaat.
niet geschikt voor wat jumps en het echtere werk, wel voor een platte tt en de baan.
de truuk hier bestaat erin iemand te verleiden door een xt drailleur en enkele paar andere dingetjes naar voor te brengen als 'top'.
fiets in het algemeen is een risico-koop.

er bestaat voor circa dat budget wel iets beters. en een deftige garantieafhandeling van de fabrikant uit (denk aan bv Trek, Cube, Stevens, Merida,..)
die frames zijn ook geschikt voor het echtere werk en je kan al is een jumpke plaatsen voor het showwerk. :wink:

neem bv het budget tot 1000e... je vind er al heel wat aardigs voor van een gekender merk en kwaliteit.
voor een goede fiets moet je niet echt duur gaan.
je kan bv bij een minderwaardig achterderraileur een kleine opleg doen naar bv een xt model.
de achterderailleur is een erg belangrijk onderdeel dat heel wat te verduren krijgt, deze best even 'upgraden' als je kan. kost een paar 10tjes extra. goedkopere modellen hebben krijgen al snel teveel speling waardoor de ketting weleens dreigt te verspringen en een vervelend geratel opleveren bij momenten. meestal gebeurd dat als je echt kracht zet enb / of rechtstaand op de pedalen loopt... een val is dan zeer snel gebeurd (en dit type val doet meestal pijn, wel vaker aan het kindergeld :oops:
Reflex
Mountainbiker

Post by Reflex »

Wat een onzin. Dat frame zal echt niet zomaar breken hoor. Is gewoon een stevig alu frame. Is aan de zware kant maar voldoet prima voor de topicstarter.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

verklaar dan eens waarom hij maar 789e kost met een 30s deore xt groep. de veervork ken ik ook van diverse kennissen... is echt niks waard. Komt al zeer snel speling op (innerlijke slijtage)
de groep word hier betaald, frame is niet degelijk. een beginner koopt hem waarschijnlijk met het oog op meer... toch degene die hier op het forum komen, meestal. dus hij kan beter kijken naar een deftig frame, denk ook aan de garantie afhandelingen.
als het is met het oog op de toekomst meer te rijden en meer eisender parcours te gaan doen, kan hij ook beter vooruitkijken.
hij kan bv ook een deftig merk (prijs/kwaliteit/garantievoorwaarden en afhandeling) kijken en een kleine materiaalupgrade doen op bepaalde dingen, voor hij hem meeneemt. het kost dan echt niet veel meer en heeft ook een deftige fiets die tegen een stoot tegen kan.

is het met het oog op lokaal wat te toeren en ook niet met het idee van later toch meer technischer en gewaagder en meereisende parcours te gaan doen, kan het ermee door.

een beginner kan dus kiezen : of hij koopt zoiets met een deftige groep en denkt niet aan later, of kijkt een beetje verder dan nu en kan zonder al te veel te investeren iets deftigs aanschaffen in het algemeen met deftige garantiecondities, en op termijn zo een deel geld besparen.
het hoeft echt niet duur te zijn om goed tot deftig te zijn, maar goedkoop is op relatief korte termijn al duurkoop. (denk aan de aldi en decathlontoestanden, er is altijd wel wat mis mee)

sommige beginners hier in de buurt, vragen me soms ook wat een goede keuze kan zijn. ik sta niet voor eeen specifiek met en prijsklasse, maar raad wel altijd mensen aan op wat langere termijn te kijken en er geen veel geld aan uit te geven, maar bepaalde aanbiedingen wel gewoon links te laten liggen en vooral ook rekening te houden met de garantievoorwaarden en afhandelingen.

sommige mensen vinden dat niet belangrijk en kopen wel vaker iets (te) goedkoops of optisch aantrekkelijk oogt, maar de miserie volgt ook al snel (zoals de zoon van men vriendin zijn willetje volgde en van de ene miserie in de andere rijd met zijn Dec... vehikel) voor 65 euro meer had hij wel een deftig afgemonteerde Trek gehad met 3j garantie, en voor 85E extra een midrange Cube model dat tegen een fikse stoot tegenkon.
Post Reply