GPS vr mountainbike

Op zoek naar een windjack of camelback, de kenmerken van schoenen of brillen. Post hier jouw vragen en opmerkingen
Quickfit
Mountainbiker

Post by Quickfit »

Vinnie,
voor 379 eurookes hebt ge in feite niet meer functionaliteiten dan een goede fetscomputer (van pakweg 40 euro)... geef mij maar een "echte" GPS dan!
Stef
Mountainbiker

Post by Stef »

Heyz,
ik ben nog nieuw dus ik weet niet wat jullie bedoelen met
gps voor mtb...???
bedoelen jullie een kilometrique(weet niet juist hoe het geschreven word) ofwat????
alvast bedankt
groeten stef
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Stef, een gps toont je altijd waar je bent (als hij een open zicht op de hemel heeft), je kan dus niet meer verloren rijden, zeker met een kaart in het geheugen zeer handig.

verder heb je alle functies van een bike computer voorhanden, dus een kilomtertikske is niet meer nodig.
Quickfit
Mountainbiker

Post by Quickfit »

dus een kilomtertikske is niet meer nodig.
een kilometrikske noemen ze da bij ons :lol:
Transalp
Mountainbiker

Post by Transalp »

mudbuster wrote:de Magallans hebben ook allemaal een betere ontvangst
Dit heb ik gevonden op een forum:
Die betere ontvangst is betrekkelijk: in vergelijking met een etrex heeft een magellan inderdaad een sterkere antenne; het beeld van betere ontvangst wordt echter sterk veroorzaakt doordat magellan veel meer uitgaat van het zgn. 'gegist bestek'. Hij 'jokt' als het ware een beetje en zal ruime tijd na verlies van satelietsignaal op basis van eerdere positie, snelheid en richting een inschatting (gissing) maken van de actuele positie. Ook zal Magellan genoegen nemen met een grotere onzekerheid.
Enerzijds kan dat prettig zijn, anderzijds ook weer niet. Een landmeter zul je bijvoorbeeld eerder met een Garmin dan met een magellan zien.
Quickfit
Mountainbiker

Post by Quickfit »

Transalp,

klopt slechts gedeeltelijk wat je daar zet (komt van een Garmin forum als ik mij niet vergis...). Niet dat ik de oeverloze discussie tussen Garmin en Magellan wil opvoeren, voor mij telt enkel de kwaliteit en gebruiksgemak van de GPS. Zo is een Garmin 60 zeker beter dan een Magellan Meridian (maar ook dubbel zo duur bijna).

Nu concreet: de Magellan's hebben allemaal een quad-helix antenne (zoals de Garmin 60), de Etrexen hebben die niet. Hierdoor hebben de Etrexen een zwakkere ontvangst. Het klopt daarnaast wel dat de Magellan's inderdaad ook - bij te zwakke ontvangst - soms zelf de koers inschatten op basis van de laatste meting.

Dus de Magellans scoren beter dan de Etrex door de betere antenne én het zgn. gegist bestek. Met "beter" bedoel ik dus dat je quasi steeds een meting hebt, ook in bossen. En voor mij liever een "meting" dan helemaal geen.
Transalp
Mountainbiker

Post by Transalp »

Quickfit wrote:Transalp,

klopt slechts gedeeltelijk wat je daar zet (komt van een Garmin forum als ik mij niet vergis...). Niet dat ik de oeverloze discussie tussen Garmin en Magellan wil opvoeren, voor mij telt enkel de kwaliteit en gebruiksgemak van de GPS. Zo is een Garmin 60 zeker beter dan een Magellan Meridian (maar ook dubbel zo duur bijna).

Nu concreet: de Magellan's hebben allemaal een quad-helix antenne (zoals de Garmin 60), de Etrexen hebben die niet. Hierdoor hebben de Etrexen een zwakkere ontvangst. Het klopt daarnaast wel dat de Magellan's inderdaad ook - bij te zwakke ontvangst - soms zelf de koers inschatten op basis van de laatste meting.

Dus de Magellans scoren beter dan de Etrex door de betere antenne én het zgn. gegist bestek. Met "beter" bedoel ik dus dat je quasi steeds een meting hebt, ook in bossen. En voor mij liever een "meting" dan helemaal geen.
Dit kwam van gps.nl (denk ik, ben niet meer helemaal zeker)

Jij hebt een Magellan? De welke als ik vragen mag...
nothing 's impossible
Mountainbiker

Liever geen info dan foute info!!!

Eens een toerke in in een ardens bos gemaakt met ne pipo met een magalan, ik had geen ontvangst, maar mijn kompas vertelde me dat we rechtsaf moesten. De P. zei dat em wel ontvangst had en dat het zeker rechtdoor was. Toen het bos minder dicht werd en we terug ontvangst hadden zaten we kilometers uit de route.
We hebben het nog een paar keer voorgehad maar dan waren we op onze hoede :evil:

Hij had altijd ontvangst, maar één sateliet is blijkbaar voldoende voor magalan. Maar, ge zit er dan wel minimaal 30° naast!!!!!

Die gps slaat er gewoon met zijn klak naar :lol:
Quickfit
Mountainbiker

Post by Quickfit »

Transalp, heb een Magellan Meridian Gold met Direct Route software.

NI: tja, ik had het kunnen denken... een verknochte Garmin-lover die maar niet van zijn gedacht te brengen is :lol:

Trouwens Magellans hebben ook een kompas zulle!
Alleszins, wat uw maat heeft voorgehad is mij nog niet overkomen. Je kan immers snel door ervaring zien of ie aan het "gissen" is of niet (via kaart- of satellietweergave). Dan moet je gewoon op je hoede zijn. En sowieso ga je met de Magellan veel minder foute (of geen) metingen hebben dan met de Etrex, gewoon door de betere antenne.
nothing 's impossible
Mountainbiker

Was toen toch hard vloeken!
Liever geen meting dan er met de klak naar slaan! Maar, de gebruiker zal er misschien wel mee te maken hebben!

Verder heb ik niets tegen magellan, een betere ontvangst dan de Etrex?, kan goed zijn, maar met de CS60 zit je ook regelmatig zonder ontvangst!!, in het bos, in kloven,...

Als je je bewust bent van de beperkingen kan je je voorzorgen nemen.
Post Reply