Specialized

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
monacor
Mountainbiker

Post by monacor »

jep, dat is em

hij is bedoeld om in de ardenne te gaan fietse maar wel serieus, ik vond het super leuk toen ik ergens op een berg een bospad om hoog reed, en toen van het bospad af naar beneden te gaan :drunk: !
dat is eigenlijk de bedoeling, ook om als dirt te gebruike maar zeker op eerste plaats de ardennen.
tja nu ik toch enkele vragen aan 't stellen ben, weten jullie mischien of je een mountainbike competitie of club hebt voor kinderen vna 14/15 jaar ?

alvast bedankt
Tomski
Mountainbiker

Post by Tomski »

Er bestaat competitie voor kinderen van 14/15 jaar zij rijden in de categorie aspiranten. Voor meer info moet je maar eens kijken op www.wielerbondvlaanderen.be . Daar kan je ook een lijst met alle vlaamse club's vinden.
Tokke
Mountainbiker

Post by Tokke »

Ik ben 15 en ga waarschijnlijk binnekort naar een club. Scott Team Kortenberg.
Is te zien van waar je bent? :bounce:
monacor
Mountainbiker

Post by monacor »

bedankt voor de site alvast, ik woon in duffel/lier wat in de provincie antwerpen ligt.
Er is er een mtb club maar ik vrees dat de leeftijd van de leden 20+ is.
Epic Man
Mountainbiker

Verschil Specialized FSR

Post by Epic Man »

Hoi,

Vermits hier blijkbaar een aantal Specialized, kenners (freaks) tussen zitten. Zou ik graag eens een vraagje stellen
in verband met de FSR modellen. :oops: :oops:

Wat is eigenlijk het grootste verschil tussen de epic, de stumpjumperFSR en de FSRxc?
(Het afwerkingsniveau even buiten beschouwing gelaten)
Maar misschien nog belangrijker voor welk terrein zijn ze het best geschikt?

De Epic valt natuurlijk direct op door zijn kader (brain demper) en de geometrie.
Daarentegen de stumpjumper en de xc lijken volgens de site (geometrie) toch veel op elkaar.
Alhoewel ik de indruk heb dat de xc voor het snellere werk geschikt is, en de stumpjumper meer een marathon beestje is....

Graag een woordje uitleg van de kenners :wink: :wink:
Hans B
Mountainbiker

Post by Hans B »

De epic denkt idd voor jou; is een race-fully.
De 'gewone' FSR XC is het instapmodel voor de volgeveerde; frame is qua geometrie nagenoeg identiek aan de Stumpjumper, doch ander (lees ouder type) materiaal voor de buizen en voor de link demper/achtervork.
Kijk maar eens op de fotootjes naar het verschil in de kader zelf : andere bevestiging v/d bovenbuis aan de zadelpenbuis; en de bovenbuis zelf : bij de XC loopt die gewoon rechtdoor tot aan de zadelpenbuis en is er een extra versteviging bovenaan opgelast; bij de Stumpjumper loopt de bovenbuis in een mooie kromming over naar de zadelpenbuis.
De Stumpjumper FSR is een echte tour-fully, kan je alle kanten mee uit.
de XC voor het snellere werk ? Waar leid je dat uit af ? Neen, ander buizenmateriaal, andere (qualitatief iets mindere) afmontage. Als je er echt diepgaand aandacht aan besteed en ze ev. naast mekaar zet zul je toch de verschillen wel merken.
Zoals Specialized het zelf zegt : de Stumpjumper FSR is het grotere broertje van de FSR XC.

Hans.
Thierry
Mountainbiker

Post by Thierry »

Zo had ik het ook ongeveer begrepen, betreffende die FSR-xc en de "gewone" FSR : basis-fully versus stevige allround-fully.

Binnen de "gewone" FSR-reeks kan je dan nog kiezen tussen de FSR-100 of de FSR-120, die wat extra veerweg heeft (100mm tegenover 120mm).

Volgende het duitse Bike-magazin is de FSR-120 een "volwassener" fiets geworden, die echter nog steeds dezelfde speelse en lichte wendbaarheid heeft als de "gewone" FSR-100. 'k Geloof dat het de editie 10/2004 is waar een testje van die FSR 120 Expert Disk in staat.

Volgende maand verschijnt diezelfde FSR 120 Expert Disk ook in de O2-Bikers. Ik heb al met enkele testrijders kunnen spreken, en ze bevestigen me dat dit een zeer leuk fietsje is : lekker wendbaar, goed rendement (de fiets voelt echt licht aan), aangename relaxte zitpositie ... 't Is geen koersmasjien zoals de Epic (en ook Fuel en Scalpel e.d.) maar 't is een zeer leuke allround-fully die uitermate geschikt is voor het betere singletrack-werk ...

De extra veerweg van de FSR-120 laat toe om op ietske ruiger terrein te keer te gaan (en leunt daarmee wat dichter aan bij de Specialized Enduro), maar ik vermoed dat de FSR-100 weinig (of niets ?) zal moeten onderdoen voor zijn grotere broer ... Veel hangt tenslotte van de baaiker af :wink:

Van de FSR-100 stond trouwens een test in de O2-Bikers van 04/2004, samen met de Epic en de Specialized Enduro ...

Ik heb afgelopen weekend een testritje gedaan met zo'n FSR-100, en die fiets rijdt echt lekker (zie eigenschappen hierboven beschreven, hetgeen volgens de boekskes voor de FSR-120 geldt, heb ik aan den lijve mogen ervaren op die FSR-100).

En de kans is zeer groot dat ik binnen een paar weken naar mijn lokale Specialized-dealer stap om zo'n Specialized FSR 120 Expert Disk te bestellen (levertijd eind januari / begin februari).

Sorry als dit een beetje als "reclame" klinkt voor de FSR, maar 't is nu eenmaal een zeer leuk fietske.
Epic Man
Mountainbiker

Post by Epic Man »

Thierry wrote:Zo had ik het ook ongeveer begrepen, betreffende die FSR-xc en de "gewone" FSR : basis-fully versus stevige allround-fully.

Binnen de "gewone" FSR-reeks kan je dan nog kiezen tussen de FSR-100 of de FSR-120, die wat extra veerweg heeft (100mm tegenover 120mm).

Volgende het duitse Bike-magazin is de FSR-120 een "volwassener" fiets geworden, die echter nog steeds dezelfde speelse en lichte wendbaarheid heeft als de "gewone" FSR-100. 'k Geloof dat het de editie 10/2004 is waar een testje van die FSR 120 Expert Disk in staat.

Volgende maand verschijnt diezelfde FSR 120 Expert Disk ook in de O2-Bikers. Ik heb al met enkele testrijders kunnen spreken, en ze bevestigen me dat dit een zeer leuk fietsje is : lekker wendbaar, goed rendement (de fiets voelt echt licht aan), aangename relaxte zitpositie ... 't Is geen koersmasjien zoals de Epic (en ook Fuel en Scalpel e.d.) maar 't is een zeer leuke allround-fully die uitermate geschikt is voor het betere singletrack-werk ...

De extra veerweg van de FSR-120 laat toe om op ietske ruiger terrein te keer te gaan (en leunt daarmee wat dichter aan bij de Specialized Enduro), maar ik vermoed dat de FSR-100 weinig (of niets ?) zal moeten onderdoen voor zijn grotere broer ... Veel hangt tenslotte van de baaiker af :wink:

Van de FSR-100 stond trouwens een test in de O2-Bikers van 04/2004, samen met de Epic en de Specialized Enduro ...

Ik heb afgelopen weekend een testritje gedaan met zo'n FSR-100, en die fiets rijdt echt lekker (zie eigenschappen hierboven beschreven, hetgeen volgens de boekskes voor de FSR-120 geldt, heb ik aan den lijve mogen ervaren op die FSR-100).

En de kans is zeer groot dat ik binnen een paar weken naar mijn lokale Specialized-dealer stap om zo'n Specialized FSR 120 Expert Disk te bestellen (levertijd eind januari / begin februari).

Sorry als dit een beetje als "reclame" klinkt voor de FSR, maar 't is nu eenmaal een zeer leuk fietske.
Thanks Thierry,

Ben zelf ook aan het zien voor ne leuke fully, twijfel tssn die van scott genius reeks, of enne van specialized....
Heb nu een hardtail "scott comp racing", met nogal een sportieve zithouding. Hoop alleen dat de houding niet teveel verschillend aanvoelt... :bounce: :bounce: :bounce:

Niet dat ik nu een gewichtsmaniak ben, maar hebben jullie ook een idee van het gewicht van die fietsjes....
Hans B
Mountainbiker

Post by Hans B »

Een Stumpjumper FSR Expert (model 2004) komt op zo'n 12,5 kg, de goeie middenmoot dus.
Specialized geeft geen gewichten meer mee op hun site omdat ze daar ooit eens een proces mee aan hun broek gehad hebben (gewicht vermeld op de site was niet exact het gewicht v/d fiets; en die amerikanen procederen voor alles)
Wat die zithouding betreft, daar zit je als gegoten en zeer ontspannen op. Kan je maar op 1 manier controleren : testrijden.

Hans
Hans B
Mountainbiker

Post by Hans B »

Een Stumpjumper FSR Expert (model 2004) komt op zo'n 12,5 kg, de goeie middenmoot dus.
Specialized geeft geen gewichten meer mee op hun site omdat ze daar ooit eens een proces mee aan hun broek gehad hebben (gewicht vermeld op de site was niet exact het gewicht v/d fiets; en die amerikanen procederen voor alles)
Wat die zithouding betreft, daar zit je als gegoten en zeer ontspannen op. Kan je maar op 1 manier controleren : testrijden.

Hans
Post Reply