Ff voorstellen.

Stel jezelf hier voor. Tevens geven we jullie hier de gelegenheid om je materiaal te showen.
Reflex
Mountainbiker

Post by Reflex »

JMM wrote: Deels heb je wel gelijk maar anderzijds begrijp je de bedoeling niet achter zo'n fiets.

Deze fietsen zijn bedoelt voor mensen die geen conditie hebben, die geen sterke benen hebben of die bijv. door een bepaalde operatie niet meer uit de voeten kunnen qua inspanningen maar toch het mountenbiken willen verderzetten.
Heeft dus ook niks te maken met een lichte fiets kopen want in de Ardennen, bergop hebben zulke mensen er ook niks aan.

En geloof het of niet, je conditie gaat er zeker niet op achteruit want je moet wel trappen, anders gebeurt er niets.
Uiteraard is dat niet te vergelijken met het echte mountenbiken maar dat lijkt mij wel logisch.

Dat ik soms 30km/h + rij is omdat ik mijne maat moet volgen (Echte mountenbiker) die soms die snelheid aanhoudt op vrij vlak bosterrein, dus niet om mij te bewijzen, zoals jij lijkt te suggereren.
Eneuh, vanaf 30km/h moet ik het zelf doen, niks hulp meer om 20 kilo's te verplaatsen.
Maar dat ding bolt zo goed dat het voor mij toch doenbaar is om er korte tijd 35km/h mee te rijden, op vlak terrein.

Resumerend: Zelf rij ik zoveel mogelijk zonder hulp, tot het niet meer gaat en dan pas schakel ik over op de laagste stand elektrisch.
Heb ik mijnen "asem" na een tijdje terug dan ga ik weer over op volledig eigen kracht. En zo gaat mijn accu ook nog heel lang mee.
Nee nee, mijn conditie zal er zo zeker niet op achteruit gaan maar anderzijds "sterf" ik ook niet tijdens bijv. een pittige Ardennenrit. [-X
Laat ik allereerst even voorop stellen dat er absoluut geen discussie is over voor wie de fiets bedoeld zou zijn. De fiets is algemeen te koop dus hij is bedoelt voor iedereen die hem wenst te kopen. Ik zal dus de laatste zijn die gaat zeggen dat jij hem niet mag kopen.

Enkel in mijn beleef wereld is het een mooi hulpmiddel voor mensen die door 1 of andere ziekte niet meer op een normale fiets kunnen rijden. Jij geeft daarentegen aan dat je lang niet meer gefietst hebt en daarom een E-bike koopt om mee te kunnen met je maten. Daar is in mijn beleef wereld de fiets niet voor bedoeld. Je conditie zal wel degelijk achteruitgaan want op de momenten dat je de benen en het hart eens wat gaat belasten dan zet jij de hulpmotor aan. Kortom je krijgt enkel wat beweging maar niet meer de trainingsimpuls.

Je geeft aan dat je zonder hulp fietst tot je buiten adem bent, waarna je de hulp inschakelt tot je weer op adem bent. Als je gewoon een lichte fiets had gekocht dan was je minder snel buiten adem geweest dan met een fiets van 20kg. Als je dan wel buiten adem was geweest dan had je wat gas terug kunnen nemen. Net als ieder ander mens.

Hoe dan ook, uiteindelijk beslist iedereen zelf wat hij doet natuurlijk. Als jij lekker fietst met de E-bike dan is dat perfect. Enkel op een MTB forum kan je dan wel eens negatieve opmerkingen krijgen :wink:
JMM
Mountainbiker

Post by JMM »

Ja, dat van die negatieve antwoorden had ik wel verwacht en ik begrijp maar al te goed dat de diehard MTB'ers niks van zulke fietsen willen weten.

't Is spijtig dat er geen subforum is voor dit soort fietsen maar deze vorm van recreatie staat nog in de kinderschoenen en het zal nog wel ff duren eer de populariteit ervan groeit, vermoed ik.

Maar goed, ieder zijn mening en verder no hard feelings. :wink:
Reflex
Mountainbiker

Post by Reflex »

JMM wrote:...'t Is spijtig dat er geen subforum is voor dit soort fietsen....
Singlespeed, tandem en E-MTB
Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB kan je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.

Die is er dus wel.
JMM
Mountainbiker

Post by JMM »

Ok thx. :wink:

Heb het wel zien staan maar bij het woord "tandem" heb ik niet verder meer gelezen.. :roll: #-o
swiff
Mountainbiker

Post by swiff »

moet je hiervoor geen verzekering nemen, om er mee op straat te komen?
als de flikkers moeilijk willen doen kunnen ze dit toch beschouwen als een motorvoertuig?

fiets heeft een veel stoerdere look met de veranderingen.

grtn
JMM
Mountainbiker

Post by JMM »

Nee hoor, de fiets is afgesteld op 25km/h maar een marge van +/- 10% is toegestaan.
Dus je mag wettelijk best wat rapper dan 25km/h en het gross van de fabrikanten speelt daarop in.

Ja fiets ziet er stuk beter uit nu, alleen al de vork gaf een heel ander zicht en die BH belettering speelt daar ook zeker aan mee. :-)
dbaumer50
Mountainbiker

Post by dbaumer50 »

Ik ben de nieuwe modellen van scott laatst gaan testen in zwitserland. daar zat de MTB met Bosch ondersteuning bij! De fiets werd aan een vrouwtje meegegeven en op een bepaald moment, tijdens een pittige beklimming van 600 hoogtmeters, was zij haar man aan het duwen en hing er een andere aan haar zadel! Zo krachtig zijn die fietsen :-)

Dit is een geweldig alternatief voor iedereen die wil fietsen! al dan niet met een betere partner.

In verband met de achteruitgaande conditie zou ik zeggen; beter electrisch kunnen fietsen dan niet meer kunnen fietsen...

(Als je binnen 10 jaar dit forum leest, lachen ze met diegene die niet electrisc fietsen :wink: )

PS; Ferme fiets! Maar wat doe jij als je achter plat rijdt? is het met een snelsluiting? Normaal moet je de fietsen terug kalibreren als het wiel eruit is gehaald?
Post Reply