crank loopt zwaar ?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
HansP
Mountainbiker

crank loopt zwaar ?

Post by HansP »

net effe mn fiets aant nakijken omdat ik morgen wil gaan fietsen en merk dat de krank redelijk stroef draait .

heb men ketting eens afgenomen ( missing link ) en mn krankarmen stoppen als ik stop met bewegen , normaal zouden deze nog even moeten doordraaien maar doen ze dus niet ...

iemand enig idee of zou deze ( na 800km ) al versleten zijn ???

verder zie ik binnenkant het hol gedeelte nix steken alsook niet tussen de crank en binnenblad
abbes
Mountainbiker

Post by abbes »

Niet met hoge druk gekuist of een ontvetter op de as gezeten ?
Kijk eens of alles nog symmetrisch is, bij een valpartij kan er al eens iets scheef gaan. Is er lawaai te horen ?
HansP
Mountainbiker

Post by HansP »

abbes wrote:Niet met hoge druk gekuist of een ontvetter op de as gezeten ?
Kijk eens of alles nog symmetrisch is, bij een valpartij kan er al eens iets scheef gaan. Is er lawaai te horen ?
geen lawaai , alles lijkt goed ( geen valpartij gehad ) hogedruk is voor mij NO-NO

kan ik evt de crank makkelijk uitelkaar halen ? mss dat hier vuil in zit ?
extern zie ik helemaal niets

vroeger als ik hier tegen duwde om te draaien bleef deze enige tijd ronddraaien ... nu niet ( halve slag ofzo ? ) tis niet dat hij zo vast zit maar vaster als anders ... weet niet of het als nadelig kan beschouwd worden ... mn lbs is nu in verlof jammer genoeg :(
beerken
Mountainbiker

crank vast

Post by beerken »

waarschijnlijk externe lagers waar één vast zal zitten dan draait de as nog wel maar niet meer de lager zelf. (dus heel stroef)
best crank demonteren en voelen welke lager vast zit, die los maken en eventueel met nieuw vet terug monteren.
( met een beetje geduld heen en weer bewegen komt de lager meestal wel los)
Veel succes.
HansP
Mountainbiker

Post by HansP »

dan moet ik ne speciale torq hebbe gewoon denk ik he die in de vrije arm zit en dan gewoon uitkloppen zuiver maken en invetten terug ?

kan dat vastzitten van mss beetje modder of door stoffige ritten te hebben gemaakt ?

probleem is da mijn lbs in verlof is tot maandag en wil vrijdag en zondag nog gaan rijden en heb schrik om iets kapot te maken ...
beerken
Mountainbiker

Post by beerken »

Spuit eens wd 40 of een andere fijne olie rond de lagers en dan kort heen en weer bewegen met de crank, met een beetje ,,veel,, geluk komt die los. Succes.
HansP
Mountainbiker

Post by HansP »

Ik heb teflon spray , is dat ook goed???

Is iets dikker denk ik
G-m@n.
Mountainbiker

Post by G-m@n. »

welk type lagers?
joske77
Mountainbiker

Post by joske77 »

type lagers en type cranck??
hollowtech cranckstellen lopen nogal stroef...
HansP
Mountainbiker

Post by HansP »

Tis nog de standaard van shimano die erop zat , er zit ene torq aan de kant van de vrije arm en kan erdoor kijken dus vermoed hollowtech?? Ze liepen eerst zeer zacht en bleven ronddraaien . Nu niet meer... Of zou het kunnen dat ze zich nu een paar honderd km geleden gezet hebben??
Post Reply