Laat ik allereerst even voorop stellen dat er absoluut geen discussie is over voor wie de fiets bedoeld zou zijn. De fiets is algemeen te koop dus hij is bedoelt voor iedereen die hem wenst te kopen. Ik zal dus de laatste zijn die gaat zeggen dat jij hem niet mag kopen.JMM wrote: Deels heb je wel gelijk maar anderzijds begrijp je de bedoeling niet achter zo'n fiets.
Deze fietsen zijn bedoelt voor mensen die geen conditie hebben, die geen sterke benen hebben of die bijv. door een bepaalde operatie niet meer uit de voeten kunnen qua inspanningen maar toch het mountenbiken willen verderzetten.
Heeft dus ook niks te maken met een lichte fiets kopen want in de Ardennen, bergop hebben zulke mensen er ook niks aan.
En geloof het of niet, je conditie gaat er zeker niet op achteruit want je moet wel trappen, anders gebeurt er niets.
Uiteraard is dat niet te vergelijken met het echte mountenbiken maar dat lijkt mij wel logisch.
Dat ik soms 30km/h + rij is omdat ik mijne maat moet volgen (Echte mountenbiker) die soms die snelheid aanhoudt op vrij vlak bosterrein, dus niet om mij te bewijzen, zoals jij lijkt te suggereren.
Eneuh, vanaf 30km/h moet ik het zelf doen, niks hulp meer om 20 kilo's te verplaatsen.
Maar dat ding bolt zo goed dat het voor mij toch doenbaar is om er korte tijd 35km/h mee te rijden, op vlak terrein.
Resumerend: Zelf rij ik zoveel mogelijk zonder hulp, tot het niet meer gaat en dan pas schakel ik over op de laagste stand elektrisch.
Heb ik mijnen "asem" na een tijdje terug dan ga ik weer over op volledig eigen kracht. En zo gaat mijn accu ook nog heel lang mee.
Nee nee, mijn conditie zal er zo zeker niet op achteruit gaan maar anderzijds "sterf" ik ook niet tijdens bijv. een pittige Ardennenrit.
Enkel in mijn beleef wereld is het een mooi hulpmiddel voor mensen die door 1 of andere ziekte niet meer op een normale fiets kunnen rijden. Jij geeft daarentegen aan dat je lang niet meer gefietst hebt en daarom een E-bike koopt om mee te kunnen met je maten. Daar is in mijn beleef wereld de fiets niet voor bedoeld. Je conditie zal wel degelijk achteruitgaan want op de momenten dat je de benen en het hart eens wat gaat belasten dan zet jij de hulpmotor aan. Kortom je krijgt enkel wat beweging maar niet meer de trainingsimpuls.
Je geeft aan dat je zonder hulp fietst tot je buiten adem bent, waarna je de hulp inschakelt tot je weer op adem bent. Als je gewoon een lichte fiets had gekocht dan was je minder snel buiten adem geweest dan met een fiets van 20kg. Als je dan wel buiten adem was geweest dan had je wat gas terug kunnen nemen. Net als ieder ander mens.
Hoe dan ook, uiteindelijk beslist iedereen zelf wat hij doet natuurlijk. Als jij lekker fietst met de E-bike dan is dat perfect. Enkel op een MTB forum kan je dan wel eens negatieve opmerkingen krijgen