Ik ben langzaam aan terug aan het starten met joggen, en ik loop vooral op hartslag. De 1ste 2 weken heb ik me bewust beperkt tot 1 a 1.5km zodat mijn spieren en gewrichten terug konden wennen aan die bewegingen na jarenlange "inactiviteit".
Gisteren heb ik voor het eerst terug een toertje gelopen van 3km. Mijn gemiddelde hartlag valt - moest ik mijn opmeting van op de fiets gebruiken - in de LSD-zone. Mijn mening is dat ik gezond jog, maar klopt dit wel?
Lopen jullie op hartslag?
Of kijken jullie enkel op tijd en/of afstand?
Want ik vraag me af in welke mate je hartslagzones bij fietsen mag vergelijken met lopen. Ik dacht altijd dat je bij lopen (iets ! ) hoger in hartslag mocht gaan.
Lopen en hartslag
Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
- Phille81
- Mountainbiker
- Location: Specialized Epic Comp (2012) + Cube Reaction GTC Team (2011) + Ridley Compact (baanslet)
Bij het lopen kijk ik eigenlijk enkel naar mijn hartslag (en absoluut niet naar de snelheid).
Tijd / afstand is relatief vind ik want de ene dag heb je niet "dezelfde benen".
Wat je (op termijn) wel zal merken, is dat je bij dezelfde (gemiddelde) hartslag een klein beetje sneller zal lopen.
Bij het lopen gaat mijn gemiddelde hartslag gemakkelijk hoger liggen dan bij het fietsen.
Maar om hieruit te concluderen dat de ideale hartslagzones bij het lopen ook hoger liggen, kan ik niet zeggen.
Toen ik een paar jaren geleden begon te trainen met hartslagmeter (lopen) en mezelf verplichtte om in een bepaalde zone te blijven, had ik bijna het gevoel om stil te staan.
Een LSD-training op de fiets is hetzelfde, dan moet ge u ook bewust inhouden om zo effeciënt mogelijk te trainen.
Je voelt op die momenten dat je makkelijker sneller kan, maar dan blijf je uiteraard niet in de gewenste zone(s).
Als je tijdens het lopen in je LSD-zone van het fietsen blijft, doe je zeker niets verkeerd.
Tijd / afstand is relatief vind ik want de ene dag heb je niet "dezelfde benen".
Wat je (op termijn) wel zal merken, is dat je bij dezelfde (gemiddelde) hartslag een klein beetje sneller zal lopen.
Bij het lopen gaat mijn gemiddelde hartslag gemakkelijk hoger liggen dan bij het fietsen.
Maar om hieruit te concluderen dat de ideale hartslagzones bij het lopen ook hoger liggen, kan ik niet zeggen.
Toen ik een paar jaren geleden begon te trainen met hartslagmeter (lopen) en mezelf verplichtte om in een bepaalde zone te blijven, had ik bijna het gevoel om stil te staan.
Een LSD-training op de fiets is hetzelfde, dan moet ge u ook bewust inhouden om zo effeciënt mogelijk te trainen.
Je voelt op die momenten dat je makkelijker sneller kan, maar dan blijf je uiteraard niet in de gewenste zone(s).
Als je tijdens het lopen in je LSD-zone van het fietsen blijft, doe je zeker niets verkeerd.
-
LoXoS
- Mountainbiker
Ik ben ook net terug begonnen met lopen. Wat mijn sportarts vertelde (na een conditietest op de fiets) is dat bij het lopen de hartslag 10 slagen hoger kan/mag/moet zijn dan bij het fietsen.
Dus de zone LSD van fietsen + 10 slagen erbij en je hebt de LSD zone voor te lopen.
Is een theoretische benadering.
Dus de zone LSD van fietsen + 10 slagen erbij en je hebt de LSD zone voor te lopen.
Is een theoretische benadering.
Kan de uitleg bevestigen van LoXos. Ik ben een maand geleden een inspanningstest gaan doen bij Energy Lab om mijn hartslagzones te laten bepalen (op de loopband). Toen ik de vraag stelde of deze dezelfde waren voor het fietsen zei de kerel een slag of 10 van mijn zones te doen om hetzelfde resultaat te behalen. Prima begeleiding gekregen trouwens voor een recreant loper die zijn prestaties wil verbeteren.
- Manza
- Mountainbiker
Zelf ben ik ook weer beginnen lopen een paar weken terug als aanvulling op het fietsen om de conditie op peil te houden en te verbeteren en hopelijk nog wat kilo's over boord te gooien.
Als ik loop, dan loop ik puur op gevoel en stel dan vast dat mijn hartslag tussen de 148 bpm en 152 bpm is. Snelheid is ongeveer 8,5 a 9 km/u afstand is meestal een 6-tal km. Dus echt op 't gemak.
Op de mtb is het moeilijk (vind ik) om een constante hartslag aan te houden (stoppen, starten, andere ondergrond...). Gevolg, hartslag 140 dan 160 dan 135 dan 165 ... Bij het lopen lukt dit zeer goed (gaat eigenlijk vanzelf) om continu rond die hartslag te blijven. Zelf heb ik het gevoel dat dit een goede oefening is voor de basisconditie.
Maar zoals ik al zei ... ik loop puur op mijn eigen gevoel. Wetenschappelijke ondersteuning is dus = 0,0!
Als ik loop, dan loop ik puur op gevoel en stel dan vast dat mijn hartslag tussen de 148 bpm en 152 bpm is. Snelheid is ongeveer 8,5 a 9 km/u afstand is meestal een 6-tal km. Dus echt op 't gemak.
Op de mtb is het moeilijk (vind ik) om een constante hartslag aan te houden (stoppen, starten, andere ondergrond...). Gevolg, hartslag 140 dan 160 dan 135 dan 165 ... Bij het lopen lukt dit zeer goed (gaat eigenlijk vanzelf) om continu rond die hartslag te blijven. Zelf heb ik het gevoel dat dit een goede oefening is voor de basisconditie.
Maar zoals ik al zei ... ik loop puur op mijn eigen gevoel. Wetenschappelijke ondersteuning is dus = 0,0!