Welke maat Niner voor mijn lengte?

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
kevx
Mountainbiker

Post by kevx »

Speedy G. wrote:
El Perro Diablo wrote:
kevinv wrote: Zoals hierboven gezegd is de binnenbeenlengte 94cm, dus de zadelhoogte moet 84cm zijn.
Momenteel zit ek iets te race denk ik. Na 3 à 4 uurkes begin ik last te krijgen van de nek.

Ik zal voor de zekerheid maar eerst testrijden met zowel ne M als ne L.

Schrap dien M mor al, gij hebt ne L nodig, minstens.....
Mijn gedacht ook en zelfs dan gaat hij zijn Shannon pen moeten gebruiken omdat ze anders te weinig in het frame zit.
Anyway, ik vind trouwens 84cm zadelhoogte ook erg hoog voor een binnenbeenlengte van 94cm maar gij zult het zelf wel correct hebben zekers. :wink:
Voor een bbl van 94cm is 84cm zadelhoogte toch aardig in de buurt ...
kevinv
Mountainbiker

Post by kevinv »

De zadelhoogte is inderdaad correct. Zowel bij UZ Gent als Adams werd dit bevestigd.
Heb even nagezien wat de maten betreft. Mijn huidige fiets is een 20", zitbuis hoogte 490mm. Ne niner emd9 medium is 419 mm dus veel te weinig. Dus zal het al zeker een large worden.

De effectiefe top tube lengte dan. Huidige fiets 600, bij ne niner medium 603 ( zou dus ideaal zijn ) en ne large 622. Dit bij een vering 80mm.

Een L met een korte stuurpen zal het worden. Heb nu al een penneke van 90mm, zal ek nog iets korter moeten zoeken.
StalinLegend
Mountainbiker

Post by StalinLegend »

kevinv wrote:De zadelhoogte is inderdaad correct. Zowel bij UZ Gent als Adams werd dit bevestigd.
Heb even nagezien wat de maten betreft. Mijn huidige fiets is een 20", zitbuis hoogte 490mm. Ne niner emd9 medium is 419 mm dus veel te weinig. Dus zal het al zeker een large worden.

De effectiefe top tube lengte dan. Huidige fiets 600, bij ne niner medium 603 ( zou dus ideaal zijn ) en ne large 622. Dit bij een vering 80mm.

Een L met een korte stuurpen zal het worden. Heb nu al een penneke van 90mm, zal ek nog iets korter moeten zoeken.
+1 ook door hem op mijn niner emd maat L gezet, bbl 96cm, zadel 86,5 hoog, verschil tussen hoogte zadel en hoogte stuur = 12,5cm
Montieken
Mountainbiker

Post by Montieken »

om geen nieuw topic te starten, wou ik ff jullie mening, kzou ook wel is een 29 willen proberen, nu hier staat eenn salsa mamasita te koop in maat s, als ik mijn plannetje erbij neem van mijn opmeting, komen de meeste maten tussen een M en een S uit als ik de tabellen van salsa erbij neem, alleen de bovenbuis lengte zit een groot verschil. volgens opmeting heb ik 570MM nodig als referentie, de small heeft een 580mm. en een M 600mm.
het enige waar ik voor vrees is dat de staand buis 3.5cm korter is dan volgens opmeting en dus een lange zadelpen nodig zal hebben ?

btw ik ben 1.78, en rij momenteel met een trek 8500 in maat 17,5inch en zit me als gegoten. zadelhoogte 75.5 center bracket. stuurpen 100mm
Dr.Gonzo
Mountainbiker

Post by Dr.Gonzo »

Wel om verder te gaan en mijn bevinding mee te geven.
Ben 1m76 met zadelhoogte ideaal op 75cm.
Eerste ervaring met Niner maat M en stuurpen 100mm.
Na wat ingereden te hebben toch het gevoel dat het geheel wat te lang zat.
Vroeger met Specialized gereden en die hebben nochtans ook een relatief lange bovenbuis.
Begin dit seizoen stuurpen gestoken van 90mm wat verbetering is.
Na terug wat ritjes op mijn Titus 26er opgevallen en nagemeten en de Niner is nog 1cm langer.
Nu een 80mm op de Niner geplaatst wat de ideale lengte is voor mij.
Bijkomend en zeer duidelijk dat een Niner (29er algemeen?) ontworpen is om te rijden met korte stem vandaar denk ik de lange bovenbuis.
Volgens mij rijdt een Niner met een 120mm stuurpen zoals een vrachtwagen met opligger. :wink:
bettes
Mountainbiker

Post by bettes »

XC rijders die een korte stuurpen ontdekken... Super! Nu nog een breed een stuur en ge weet niet wat ge meemaakt! [-o<

De mode op de 29-er is een lang kader met een zeer korte stuurpen. Dus ge zijt goed bezig!
Dr.Gonzo
Mountainbiker

Post by Dr.Gonzo »

bettes wrote:XC rijders die een korte stuurpen ontdekken... Super! Nu nog een breed een stuur en ge weet niet wat ge meemaakt! [-o<

De mode op de 29-er is een lang kader met een zeer korte stuurpen. Dus ge zijt goed bezig!
Heb je 't over mij? #-o
Rij met 680mm op zowel 26 als 29er. :wink:
NDH
Mountainbiker

Post by NDH »

@ dr gonzo

Welke zadelpen gebruik je,één met setback of zonder,ik rijd ook met een stuurpen van 80mm,maar ben nog een beetje op zoek naar ideale zadelpositie,mijn binnenbeenlengte is 84cm
Dr.Gonzo
Mountainbiker

Post by Dr.Gonzo »

NDH wrote:@ dr gonzo

Welke zadelpen gebruik je,één met setback of zonder,ik rijd ook met een stuurpen van 80mm,maar ben nog een beetje op zoek naar ideale zadelpositie,mijn binnenbeenlengte is 84cm
Altijd zonder setback. Denk dat dat uit gewoonte is.
Voel me daar beter op.
bettes
Mountainbiker

Post by bettes »

Dr.Gonzo wrote: Heb je 't over mij? #-o
Rij met 680mm op zowel 26 als 29er. :wink:
Neenee over de hele tread in het algemeen... Binnenkort gaan we weer iets nieuws moeten bedenken om voordeel uit te halen!
Post Reply