Valpartijen
Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
- jef
- Mountainbiker
(vooral geluk gehad tijdens de sprong, had ik blijven hangen sprak ik nu toontje lager
)[/quote]
een toontje hoger wil je zeggen zeker
maar alle gekheid op een stokje ( snaptem) Moeten jullie mij eens uitleggen hoer je jezelf voorbereid op een onverwachte val , of als plorts die wielen one-der uw kont weg schieten;
Mij is die voorbereiding in die paar millieseconden nog niet gelukt hoor.
Tot nu toe nog niet veel stukken aan mijn lijf gehad, maar toch al wel een paar kwakskes gedaan.
een toontje hoger wil je zeggen zeker
maar alle gekheid op een stokje ( snaptem) Moeten jullie mij eens uitleggen hoer je jezelf voorbereid op een onverwachte val , of als plorts die wielen one-der uw kont weg schieten;
Mij is die voorbereiding in die paar millieseconden nog niet gelukt hoor.
Tot nu toe nog niet veel stukken aan mijn lijf gehad, maar toch al wel een paar kwakskes gedaan.
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
Post by nothing 's impossible »
Anticipatie
Als het plots opduikt is het een kwestie van de juiste refelexen, en een beetje snelheid durft al wel eens helpen om recht te blijven.
Als je toch valt hebben goeie reflexen een beentje voor, maar geluk heeft er veel mee te maken!
Als het plots opduikt is het een kwestie van de juiste refelexen, en een beetje snelheid durft al wel eens helpen om recht te blijven.
Als je toch valt hebben goeie reflexen een beentje voor, maar geluk heeft er veel mee te maken!
Bij een aantal valpartijen steekt uwe fiets nog tussen uw benen en val je vaak zijdelings. Ik probeer op min of meer effen ondergrond steeds het volgende:
- tanden op elkaar houden (liefst zonder tong er tussen),
- indien mogelijk kin tegen de borstkas drukken om schokken op de nek te beperken
- stuur loslaten
- met je lichaam zo proberen te draaien dat je borstkas naar de grond wijst; (probeer uit te klikken om torsie op je knie te vermijden!)
- proberen met gestrekte handen én je volledige onderarmen (in het verlengde van je handen) de schok op te vangen; om dat laatste te doen moet je je onderarmen en de rest van je (boven)lichaam opspannen
- P°
- Mountainbiker
- Location: Trek Elite 9.8 '04-'05-'07-'09/Trek 8500/Cannondale Flash carbon 29'er/KTM 27,5"/Specialized Epic
Jack77,dit is echt afhankelijk van val tot val.Door dat opspannen van je onderarmen en met gestrekte handen vang je inderdaad de schok op,maar de 'energie' die vrijkomt bij twee botsende elementen (bv.hand en grond) moet érgens wegkunnen en zal het minst weerbare punt raken.Heb zo zelf een smak gemaakt verleden jaar met oudjaar,ook handen gestrekt,onderarmen opgespannen en....twee ellebogen gebroken.De judogreep-val lijkt me echt het beste.Jack77 wrote: [*]proberen met gestrekte handen én je volledige onderarmen (in het verlengde van je handen) de schok op te vangen; om dat laatste te doen moet je je onderarmen en de rest van je (boven)lichaam opspannen[/list]
En wat is de "judo-greep val"? Zijdelings afslaan? De klassieke rol (wat je in zo'n gevallen niet kan)?
Wat ik beschrijf is toch een klassieke voorwaartse valtechniek in karate.
Nog nooit mijn ellebogen mee om zeep geholpen (en één ervan is ooit al eens compleet omzeep geweest door een slechte val bij het paardvliegen in mijn zeer jonge jeugdjaren toen de bomen nog konden spreken
)
Wat ik beschrijf is toch een klassieke voorwaartse valtechniek in karate.
Nog nooit mijn ellebogen mee om zeep geholpen (en één ervan is ooit al eens compleet omzeep geweest door een slechte val bij het paardvliegen in mijn zeer jonge jeugdjaren toen de bomen nog konden spreken
ni proberen van zo of zo te vallen concentreer ulle op rechtblijven das beter ze
maar as ik dan toch moet vallen liever met wa snelheid dan komt ge er mee wa schaafwonden van af want as ge zomaar omklinkt eigenlijk valde mee uw volle gewicht op de grond gelijk ne blok en dan is de kans groter op een serieus kwetsuur
maar as ik dan toch moet vallen liever met wa snelheid dan komt ge er mee wa schaafwonden van af want as ge zomaar omklinkt eigenlijk valde mee uw volle gewicht op de grond gelijk ne blok en dan is de kans groter op een serieus kwetsuur