houffamarathon .

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
Pijilator
Mountainbiker

Post by Pijilator »

El Perro Diablo wrote:
Pijilator wrote:
KRZA wrote: En als de Perro elk jaar eens over mijn prot streelt als em mij voorbijrijdt dan pakkek aan abonnement van 10 jaar! :-D
Eeek! 8) en ik heb daar naast gestaan bij de start!
Was jij dat met die mouwstukjes??? :lol:
Jawoel! :bounce:
KurtiLCMT
Mountainbiker

Namens het team van vzw Biking Events en de Houffamarathon:

Post by KurtiLCMT »

Ik neem onderstaande (helemaal beneden) commentaar als waardemeter en dank de man die het geschreven heeft. Nu wil ik wel eenmalig en duidelijk (zij het niet kort omdat ik volledig wil zijn) replyen op anderen, die naar verluidt het evenement zwaar bekritiseren... En wel op basis van vijf aandachts 'puntjes'.

1) Kostprijs: er zijn zeker andere marathons die duurder zijn en er zijn er die goedkoper zijn. De prijs van de Houffamarathon dient echter wel 'anders'te worden beschouwd omdat we nu eenmaal een (West-)Vlaamse organisatie in de Ardennen zijn. We werken weliswaar samen met lokale franstaligen, maar parcours en bewegwijzering waren na een paar 'mindere' ervaringen in het verleden (en ook hier hebben we de kritiek dan maar geïncasseerd, maar dus wel lessen getrokken) helemaal in handen van zeker 14 West- (en Oost-)Vlamingen. Ook de verkenningsweekends (meerdere!!!) dienden dus telkens inclusief verplaatsingskosten en verblijf te worden verrekend. En dat komt dus lang niet aan de 'kern' of hoofdorganisator ten goede.

Een kleine rekensom leert dat de Houffamarathon al gauw boven de 30.000 km brandstofverbruik komt. Inderdaad door de verre afstand. Lokaal uitbesteden gaf immers geen bevredigend resultaat de jongste jaren. We hebben bovendien met échte bikers aan parcours en bepijling gewerkt o.w. een Belgische kampioen bij de masters (die herstelde van blessure en zo nog niet durfde deel te nemen). Ook voor het organisatieteam moet gedurende een kleine week ter plaatse logement en food/drink voorzien worden. We zijn hier zelfs zeer zuinig, want gaan niet eens naar het met ons bevriende Ol Fosse d'Outh omdat het hotel dan stukken duurder uitkomt. En we aten microgolfkost van de LIDL... Kortom, we hebben zware kosten door het 'niet thuis' zijn, en het is zeker voor ons ook zeer zwaar qua engagement. Laat bv. maar eens drie dagen je kroost (drie kleine kids waarvan eentje van minder dan twee jaar) achter bij oma-opa, zonder hun vader en moeder om in de Ardense regen (zoals aangekondigd was) te gaan organiseren, én ook te weten dat er allicht géén massa volk (en dus evenmin recette) op af zal komen. Dus wie Biking Events van geldklopperij beschuldigt, denk daar eens over na!!!

2) Dat laatste zit ons zeker hoog als je onze vergoedingen analyseert: wie van de critici wil voor 25 à 30 euro per dag komen meewerken volgend jaar? Alvast welkom dan! Bovendien wisten we dat de nieuwe datum, het slechte weer (al maanden) en de langzaam lopende voorinschrijvingen een financieel fiasco inhielden. Drie weken pas voor de start hebben we intern toch NIET beslist om (nochtans logisch) te annuleren, omdat de 500 mensen die er toen wel al opstonden dan ontgoocheld zouden zijn. Misschien hadden ze een weekend geboekt etc... We wilden die mensen niet in de steek laten, maar wisten dat we budgettair héél héél voorzichtig moesten zijn als er niet meer dan 800 à 1000 man zou komen. Toen hoopten we nog op 'zon' en dus veel daginschrijvingen om de zaak enigszins te redden. Dat we intussen gezin en 'normaal' privé-leven (alsook onze andere beroepsactiviteiten, want van Biking Events kun je niet leven) al maanden schandalig hebben verwaarloosd, namen we er voor die paar weken nog maar eens bij. Nadien wachtte immers 'rust' en eindelijk weer tijd voor andere zaken (hopelijk).

3) Misschien een opmerking omtrent dat laatste: waarom zoveel hooi op de vork nemen dan? Wel, als je weet dat we in het voorbije jaar een deel van de kern van onze vroegere crew op zeg maar achterbakse wijze hebben zien verdwijnen om zelf met de opgepikte knowhow iets anders te beginnen, dan restte ons de keuze ofwel te stoppen ofwel toch door te drijven met de wilskracht van de ras-flandrien. Zelfs de door Biking Events betaalde website werd ons door voornoemde lieden afgepikt, wat verklaart dat de nieuwe site nog wat groeipijnen vertoonde, spijts de mooie opmaak, maar de webmaster kon ons onvoldoende zelf op de pagina's laten werken, vandaar ook de troubles bij de voorinschrijvingen.

Vorig jaar waren zelfde lieden (mijn ex-vrienden dus) de nacht voor de Houffamarathon tot vier uur 's ochtends aan het feesten, lag er 's namiddags een te slapen (op de dispatching!) en ik kan zo nog wel even doorgaan.... Kon toen nog niet raden wat er achter onze rug bedisseld was, maar het kwam maanden later toch uit. Dat alle andere vzw leden (en daar zitten toch flink wat verstandige mensen bij, de dokters voorop) ons wel trouw gebleven zijn, bewijst dat ik als hoofd van de groep geen boter op het hoofd had. Wel ben ik véél te ver gegaan om te lang bepaalde toestanden met de mantel der liefde te bedekken, hoewel dat ook en gewis met zeer, zéér zware privé-omstandigheden te maken had, waar 'trouwe vrienden' dus op hun beurt dik misbruik van gemaakt hebben. Het verklaart zeker waarom we de jongste drie jaren niet echt 'vooruit' konden qua event. Ik bedoel maar: ik moest op zeker ogenblik 20 verantwoordelijkheden op mij nemen, nieuwe leden van het team hadden nog wat ervaring te kort om als zelfstandige cellen te opereren. Iedereen in mijn plaats zou allicht de handdoek hebben gegooid, maar na de LCMT van mei en de Houffamarathon van zondag ben ik vooral FIER dat degenen die mij vorig jaar het mes in de rug geploft hebben, hun gram niet gehaald hebben, overtuigd als ze wellicht waren dat ze onmisbaar waren om met die MTB-klassiekers voort te doen. Mijn hartspier vertelde me zaterdag- op zondagnacht (klaterende regen buiten horend) dat ik wel erg ver ben gegaan om dit te bewijzen. De vele gelukkige bikers achteraf te zien stralen, spijts de gemaskerde modderfaces, was achteraf mijn grootste genoegdoening. Dat en het feit dat we qua parcours- en bepijling (+ beveiliging) schitterend werk hadden geleverd.

Nu is de stress weg en, sorry voor de uitspraak, geef ik momenteel geen zier om wat voor negatief commentaar op dit forum. Want wie dit bovenste niet kent, weet niet waarover hij of zij praat. Nu misschien wel dus...

4) wat het parcours en het asfalt aangaat: het slechte weer calculeer je ten behoeve van de minder technisch begaafden toch in als je een verantwoordelijk organisator bent? Maar ook de zéér moeilijke en stroef verkregen toelatingen van de bosdiensten en meer nog de lastige privé-grootgrondbezitters in de buurt (vaak lieden uit Brusselse heb ik tot mijn scha en schande ondervonden) maken het steeds moeilijker. De passage langs die 'mooiste asfaltweg van de Ardennen' werd pas donderdag een feit, omdat géén enkel van de door ons ingediende parcoursversies door de bossen werd aanvaard: of privé, of beschermd natuurgebied. Er was dus geen doorkomen aan tussen Wilogne en Wibrin, tenzij asfaltgewijs.En daar we dit keer echt richting Borzée en Haussire streek (technische klim ginds voor de XLmannen!) wilden, moesten we langs daar. Maar ja, met méér asfalt dan gewenst. Maar met die regen niet eens zo negatief.

Noteer voorts dat de Dienst Waters en Bossen ons zondag met argusogen heeft gevolgd. Op zeker drie plaatsen zijn ze de papieren van de toelatingen uitvoerig komen opvragen, en hebben ze in detail onze kaarten bekeken en de wijze van bepijlen...

5) ik besluit met te stellen dat deze Houffamarathon alleen mogelijk is geweest dankzij de BELANGELOZE inzet van ALLEN uit onze groep. Wie ons ervan verdenkt om met een valies vol euro's naar huis te zijn gekeerd mag anders straks komen helpen om alle kosten en facturen te betalen. U zal zien: mits wat pech duiken we in de rode cijfers, en toch hebben we u de pasta en het T-shirt niet ontzegd, evenmin de door ons BETAALDE repen aan W Cup (want drank is dan wel sponsoring, al de andere producten waren betaalde producten!). reken daarbij de kosten voor een nieuwe website dit jaar, een nieuw inschrijvingsprogramma (ok, nog wat kinderziektes, maar toch het resultaat van uitbesteding aan professionele firma's en zeker geen eigen knutselwerk mocht je dat soms denken). En nu, neem het van mij aan, ga ik met mijn team nieuwe schitterende medewerkers eerst en vooral even 'afkicken' van dat organiseren, tijd nemen voor familie en vrienden en eindelijk weer zelf eens fietsen zoals het hoort.

Ik herneem hier graag nog eens de feedback van die biker waar ik zeker wel iets aan heb!

1° Merci, aan de organisatie om ons een marathon te gunnen.
2° Ik heb nog nooit zoveel moto's en quads op een parcours gezien om alles te blijven checken tijdens het wedstrijdverloop.
3° De inschrijvingen gingen gewoon perfect, geen problemen ondervonden.
4° parcours was een gehele vernieuwing, was na 7deelnames uitgekeken op het standaard parcours, alhoewel er verschillende bekende stukken in zaten.
5° bepijling was in orde 1x een bocht gemist omdat ik de persoon voor mij volgde en we zijn na 500m terug gedraaid.
6° bevoorradingen zagen er meer dan voldoende uit, ben niet gestopt.
7° De weergoden hebben er een heroïsche tocht van gemaakt en de techniek kreeg de bovenhand op het harde stoempen.

Als ik dan volgens de huidige forum-normen toch moet kritiek geven (beste stuurlui staan aan wal). Het extra rondje op het WB parkoer hadden ze inderdaad beter niet eerst via de finishboog laten passeren, dit zorgde voor veel verwarring. MAAR aan de start en op site was dit al bekend gemaakt dus zij die dit niet gedaan hebben, pech.
El Perro Diablo
Mountainbiker

Post by El Perro Diablo »

@KurtiLCMT:

Ik vind niet dat ge uzelf moet verantwoorden inzake uw interne keuken, daar heeft uiteindelijk niemand zaken mee, toch knap dat ge dat wil meedelen om enkele zure zielen te sussen......

Uw event was gewoon in orde, het slechte weer was gewoon den boosdoener, en dat hebt ge als organisatie totaal NIET in handen, en idd, dikke merci om het niet te annuleren....

Diegenen die zeiken over de inschrijfprijs, hebben gewoon een hobby gekozen die te duur is voor hen.....ga eens een weekendje met auto of moto circuitrijden, ze zullen wel anders piepen, Blozoroutes zijn gratis......

Als Malmedy 2 weken de referentie was, 'k zie weinig verschil hoor.....(in uw voordeel dan)(tijdswaarneming was niet 100%.....ok, da's wa lastig voor ons die voor een positie gaan....soit.....)

Gezien wat ge in ruil krijgt, en de inspanningen die het kost om zulks te organiseren, denk ik niet dat DE PRIJS iets is om wakker van te liggen....
Als ge alleman ne nieuwe velo geeft, zullen er altijd wel zagen dat de kleur niet goed is......

Ik denk dat ge de negatieve comment met een zakje zout moet nemen, en volgend jaar in't oog houden, en gewoon verder doen met wat ge gestart zijt....
g man
Mountainbiker

Post by g man »

ben het der volledig mee eens het kost iets maar ge krijgt der ook een dag fun en een modder bad voor terug
voor derest stak alles goed inelkaar
116km gereden zonder eenmaal mis terijden en men fiets vond de asvalt stukken naderhand gezien ook niet erg
dus heren goed bezig en we hopen met velen dat we volgendjaar kunnen terug komen
gr jochen
Tubeken
Mountainbiker

Post by Tubeken »

Derde maal gestart hier. Akkoord, nie zoveel volk als vroeger, maar dan was 't stralend weer en op 't einde van augustus. Tweede jaar op rij met negen man vd club een vakantiehuis geboekt en der een mooi weekend van gemaakt.

Vertrokken voor de 90 km, binnengekomen in een kleine zes uur, doel behaald. Akkoord, ander parcour, maar heeft het een kans. Wss sommige stukken eruit gehaald wegens regen. Akkoord, 't is geen Waimes of Achouffes, maar dat weet je op voorhand. Ook minder competitiedrang dan bovenstaande marathons, sommige van onze club vinden dit al lastig genoeg. Vele afdalingen ook mensen te voet zien doen, wss kennis met de Ardennen vr hen. Zowel fiets als fietsers waren proper, lagers bracket opengedaan, t stond wat modderwater in. Tweemaal gestopt aan bev., meer dan voldoende qua aanbod.

Volgend jaar ben'k er terug. Tov vorig jaar gn problemen met organisatie. Toen na driemaal lek een uur mogen wachten op pechdienst, uiteindelijk te voet naar Houffa mogen gaan, was razend. Nu problemen met inschrijvingen en kreeg direct mail terug van Kurt.

Volgend jaar zwerven der daar terug negen VWO'ers rond. :-)
mol
Mountainbiker

Post by mol »

El Perro Diablo wrote:@KurtiLCMT:

Ik vind niet dat ge uzelf moet verantwoorden inzake uw interne keuken, daar heeft uiteindelijk niemand zaken mee, toch knap dat ge dat wil meedelen om enkele zure zielen te sussen......

Uw event was gewoon in orde, het slechte weer was gewoon den boosdoener, en dat hebt ge als organisatie totaal NIET in handen, en idd, dikke merci om het niet te annuleren....

Diegenen die zeiken over de inschrijfprijs, hebben gewoon een hobby gekozen die te duur is voor hen.....ga eens een weekendje met auto of moto circuitrijden, ze zullen wel anders piepen, Blozoroutes zijn gratis......

Als Malmedy 2 weken de referentie was, 'k zie weinig verschil hoor.....(in uw voordeel dan)(tijdswaarneming was niet 100%.....ok, da's wa lastig voor ons die voor een positie gaan....soit.....)

Gezien wat ge in ruil krijgt, en de inspanningen die het kost om zulks te organiseren, denk ik niet dat DE PRIJS iets is om wakker van te liggen....
Als ge alleman ne nieuwe velo geeft, zullen er altijd wel zagen dat de kleur niet goed is......

Ik denk dat ge de negatieve comment met een zakje zout moet nemen, en volgend jaar in't oog houden, en gewoon verder doen met wat ge gestart zijt....

voila..... =D>

er zullen altijd minpunten zijn bij een aantal deelnemers maar ik weet toch dat ik me goed heb geamuseerd...zelfs in dit weer [-o<

volgend jaar terug van de partij,sta al te springen om dit over te kunnen doen :bounce: :bounce: :bounce:

hoop stiekem dat het vettig word :lol:
El Perro Diablo
Mountainbiker

Post by El Perro Diablo »

Dat nu ook weer niet, 30° en rotsig en stoffig is voor mij ook goed....beter....en dat mag 50 euro meer kosten, zo'n zonneke op mijne bol.....
pvandebe
Mountainbiker

Post by pvandebe »

rotsig en stoffig en ik kom ook terug af :bounce:
Donavan
Mountainbiker

Post by Donavan »

LuJu
Mountainbiker

Post by LuJu »

Man, man, man. Wat een gemekker. En dan nog naar mijn mening onterecht ! Wees blij dat er mensen zich de moeite doen om te organiseren om dit op poten te stellen.
Mijn oprechte dank aan hen om mij een geweldige (maar enorm lastige) dag te laten beleven. En ja, de weergoden zaten niet mee, maar dit is nu eenmaal de gril van de natuur.

Zo kan ik stellen dat ik met volle teugen van de dag én de regen én de organisaie heb genoten. Vorig jaar een hele tijd aan de chemo gehangen en dit mogen meemaken - en dan nog de volle 120km uitgereden !!! - bekijk je met geheel andere ogen. Geniet van de dingen die er zijn!

Ik heb alvast géén punt om kritisch over te zijn. Goede bepijling, goede bevoorrading - zelfs met ehbo posten en technische ondersteuning en reparatie, mooi parcours, ...
Doe zo verder en hopelijk ben ik er volgend jaat terug !
Post Reply