Scheur buitenband notubes

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Post Reply
Jeroen D
Mountainbiker

Scheur buitenband notubes

Post by Jeroen D »

Kan je een scheur in je buitenband veilig en deftig herstellen als je notubes wil rijden?
Op internet kom ik evenveel voors als tegens, tegen...

Dit weekend een scheur in mn band gereden en onderweg geplakt met een binnenband plakker en binnenband er in, dit lukte goed maar toch is zo'n binnenband plakker niet stevig genoeg naar mijn zin.

de scheur is ongeveer 2 cm groot, mee met de draad richting.

de band is nog redelijk nieuw dus zonde om weg te smijten.

dus de vraag valt dit deftig te lijmen met een speciale buitenband plakker of toch beter nieuwe band?

Image
madskatingcow
Mountainbiker
Location: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Post by madskatingcow »

Er bestaan speciale patches om tubeless banden te herstellen van oa Tip Top, verkrijgbaar bij je fietsenmaker. Deze zijn een stuk dikker dan de 'gewone'.
Lust
Mountainbiker

Post by Lust »

Steek uwen tijd daar niet in. Wegsmijten zoiets. Simple as that.
COSMOS
Mountainbiker

Post by COSMOS »

Zo deed ik het de laatste keer: buitenband - ter hoogte van de scheur - aan de binnenkant proper maken en licht opschuren, stukje binnenband knippen (ongeveer overal 1 cm groter dan de scheur), wat ovaal knippen en ook licht ruw maken, flexibele secondelijm gebruiken en ook wat lijm aanbrengen ter hoogte van de scheur zelf (zelfs aan de buitenkant) en goed aandrukken bij het vastkleven. Heb nu al enkele honderden km's gereden en alles blijft op z'n plaats. Band is een Schwalbe Nobby Nic in 2.1 en tubeless.
ben90
Mountainbiker

Post by ben90 »

Heb dit overlaatst ook voor gehad. Ik heb mijn buitenband genaaid. Klinkt mss wat raar maar dit werkt uitstekend! Gewoon genaaid met een stevige naald en visdraad! Nadat het genaaid is heb ik een binnenbandplakker aan de binnenkant er nog eens opgekleefd. Ondertussen ook al 500km mee gereden en alles is nog prima!
_alain_
Mountainbiker

Post by _alain_ »

Dat naaien kan je goed doen,
alleen moet je oppassen als je scheur dicht op de hieldraad zit.
Icebreaker
Mountainbiker

Post by Icebreaker »

Een soortgelijke vraag: ik heb nu op korte tijd 2 banden gehad die in het loopvlak een hoekvormige scheur opliepen (in beide richtingen 1cm lang ongeveer). Eerste was een NN evo TL ready in goede staat, 2de was een RoRo performance line in slechte staat (noppen nog enkele mm max). Ik vermoed beide door middel van een stuk glas, was niet eens een technische plaats ofzo.

Nu, weggooien, simpel gezegd hé, maar die eerste band was écht nog een goeie, het geld groeit niet op men rug. Ik leg hem dan maar op men slechte bike aangezien die met binnenband is. Maar eigenlijk leg ik daar liever goedkopere banden op.

Dus de vraag, zo'n scheur in het loopvlak, is dat ook deftig te maken? Ik vrees voornamelijk dat de band minder flexibel zal zijn op die plek en ik dus bij elke rotatie iets zal gewaar worden. Ook vraag ik me af of het door de continue vervorming zal loskomen. Dus, graag jullie ervaringen met het repareren van scheuren in het loopvlak?
SD2E
Mountainbiker
Location: Scott Scale RC29 2016, Scott Scale 970 2016, Scott CR1SL 2005

Post by SD2E »

Ik heb eentje die gerepareerd is op het loopvlak, maar was geen grote scheur maar een snakebite (kan dus ook als je tubeless rijdt...)
Heb daar een stuk zijfwand van een oude band ingeplakt, en die blijft tot nu toe goed. Dus een scheur in het loopvlak zou ik nog proberen.
Scheur in de zijwand is moeilijker omdat die dunner is en veel torsie te verwerken krijgt als je op lage druk rijdt, om te gebruiken met binnenbandje zal wel nog lukken.
Post Reply