v- brakes op disc only fiets

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
jerryl200
Mountainbiker

v- brakes op disc only fiets

Post by jerryl200 »

hey
ik vroeg me af of er een manier bestaat om een v-brake (of gelijk welke andere rem) op een fiets zonder remnokken te plaatsen.
dmv nokken die je kan opvijzen ofzo ?
of kan ik iets doen met het ene gat dat in het dwarsbalkje vlak boven het achterwiel zit ?

greetz jeroen
Raging_Bulls
Mountainbiker

Post by Raging_Bulls »

Jeroen,

Ik heb hier zelf al wat opzoekwerk naar verricht omdat ik die miserie met kromme schijven meer dan beu ben.

De enige goede oplossing is een aanpassing van het frame door een goede framebouwer. Kost wel wat, en dan moet je hem nadien (laten) herspuiten ook.
Wat de vork betreft, als je een disc-only vork hebt, kan je best een ouder type zoeken. Je kan ze ook laten aanpassen, maar dan moet je al gaan opzoeken welke metaallegering ze gebruikt hebben voor de onderpoten.
Ik heb hier zo al een oude Reba klaarliggen voor de mijne.
zefii
Mountainbiker

Post by zefii »

Raging_Bulls wrote:Jeroen,

Ik heb hier zelf al wat opzoekwerk naar verricht omdat ik die miserie met kromme schijven meer dan beu ben.

De enige goede oplossing is een aanpassing van het frame door een goede framebouwer. Kost wel wat, en dan moet je hem nadien (laten) herspuiten ook.
Wat de vork betreft, als je een disc-only vork hebt, kan je best een ouder type zoeken. Je kan ze ook laten aanpassen, maar dan moet je al gaan opzoeken welke metaallegering ze gebruikt hebben voor de onderpoten.

Koop eens deftige schijven, denk ik dan ? heb hier nog nooit maar dan nog nooit last van gehad(heb deore, slx,xt,avid en formula al gehad..)
jerryl200
Mountainbiker

Post by jerryl200 »

zefii wrote:
Raging_Bulls wrote:Jeroen,

Koop eens deftige schijven, denk ik dan ? heb hier nog nooit maar dan nog nooit last van gehad(heb deore, slx,xt,avid en formula al gehad..)
heb hier zelf ook nog nooit last van gehad.

bij mij zit hem het probleem bij een naafmotor die niet schijfrem compatibel is .
en hoewel de elektromagnetische rem zeer goed is had ik graag een gewone bij gehad.
Raging_Bulls
Mountainbiker

Post by Raging_Bulls »

zefii wrote:Koop eens deftige schijven, denk ik dan ? heb hier nog nooit maar dan nog nooit last van gehad(heb deore, slx,xt,avid en formula al gehad..)
Zowel de originele Formula rotors als de huidige Hope Saw rotors (beide 180mm voor en achter) moeten vooraan om de 40-50 km gericht worden. Beide vallen voor zover ik weet toch redelijk binnen de "deftig" categorie.
zefii
Mountainbiker

Post by zefii »

Raging_Bulls wrote:
zefii wrote:Koop eens deftige schijven, denk ik dan ? heb hier nog nooit maar dan nog nooit last van gehad(heb deore, slx,xt,avid en formula al gehad..)
Zowel de originele Formula rotors als de huidige Hope Saw rotors (beide 180mm voor en achter) moeten vooraan om de 40-50 km gericht worden. Beide vallen voor zover ik weet toch redelijk binnen de "deftig" categorie.
heb hier nooit last van gehad, de formula's zijn idd wel gevoeliger aan kromtrekken dan de xt's bv, heb nu ook cl gekozen idpv 6gaats(plastic ster)
_alain_
Mountainbiker

Post by _alain_ »

Ik zou het niet doen,
de staande buizen zijn daar niet op voorzien.

Als je er toch adapters op zet (of laat op lassen) dan heb je veel kans dat je frame op die plaats gaat scheuren.
Maar hoe krijg je je schijven om de 40 a 50km krom? Of kan je niet tegen het minste gesleep?
endorfin
Mountainbiker

Post by endorfin »

Zijn uw naven niet krom
vienne
Mountainbiker

Post by vienne »

Ik heb nu een goei 9000km met mijn schijven, (XT) en heb er nog maar één nieuwe moeten steken, da was vooraan, omdat er tijdens woon-werk nen auto op mij gereden was die kant...
voor de rest geen problemen...
eekhoorn
Mountainbiker

Post by eekhoorn »

Buiten het feit dat het voor mtb werk wat gek is om terug naar v brakes te gaan lijkt het mij het best van gewoon een andere kader aan te schaffen. Voor 100 euro hebt ge ene. Zeker goedkoper en beter dan nokken te laten aanlassen / te herspuiten...
Post Reply