Zo 24/06/2012 Raid des Hautes Fagnes - Malmedy

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
Phille81
Mountainbiker
Location: Specialized Epic Comp (2012) + Cube Reaction GTC Team (2011) + Ridley Compact (baanslet)

Post by Phille81 »

BelAir_500 wrote:iemand video van het stuk aan skipiste ovifat ?
Straks eens kijken of ik dat stuk gefilmd heb...
Da's toch dat stuk waar bij Les Cimes die 2 fotografen zaten he (vlak na dat bord "piste bleue") ?
Kristof Huyck
Mountainbiker

Post by Kristof Huyck »

BelAir_500 wrote:iemand video van het stuk aan skipiste ovifat ? da was pas een afdaling :p

grtz
Diezelfde afdaling als in Cimes de Waimes bedoelt ge? (behalve dat ge links ipv rechts gaat beneden)

Vanaf 4m35:
rollemol
Mountainbiker

Post by rollemol »

CBo wrote:Klagers zullen er altijd zijn. 't Spijtige is dat je hen vooral hoort.
De 65km zonder die zwaardere technische stukken, dat zou echt wel zonde zijn, die technische stukken zijn net waarvoor ik kom. Die lange steile hellingen, die neem je er gewoon bij voor de sport (ik ben gene straffe steiger op lange stukken :)), maar al de rest is puur genieten wortels, downhill, kort en krachtig naar boven, stukken met wat rotsen, steil naar beneden. Gewoon zalig. Nergens anders ben ik zoiets tegen gekomen in België (meestal rijden we in de streek rond Thuin-Chimay, is wat korter bij huis)
Er moeten ook maar enkele mensen schrik hebben in een afdaling om er 20 ander op te houden, dus is een opstopping spijtig genoeg snel gebeurd. Maar gezien ik niet voor een top10 plaats reed vond ik dit niet zo erg. Gewoon genieten. Zelfs de regen vond ik wat hebben. Als enig doel uitrijden, genieten. Volgend jaar zie je me zeker terug! Regen of geen regen. En het parkoer moet zelfs niet aangepast worden.

Nog eens merci aan de organisatie!

btw, ik schrok ook extreem hard van het afval langs het parkoer. Je zou dit op één of andere manier stevig moeten kunnen aanpakken. Is een bus verliezen kan voorvallen, maar't was veel meer dan dat. Als't zo blijft verder gaan, moeten we er niet van verschieten dat organisaties binnen dit en enkel jaren geen vergunningen meer krijgen om langs zulke prachtige pistes te rijden.

Op ongeveer 2.50min een filmpje van één van die technische afdalingen waarvoor iedereen naar de RDHF komt .
En waarom wil iedereen zo een afdalingen ? Dan kunnen die van de wandelclub ook meekomen !
Hier kan je nog tussendoor fietsen , maar op die laatste afdaling kon dit niet . En dat was soms wel frustrerend en gevaarlijk als je weet dat diegenen die je juist hebt los gefietst zomaar kan terug komen omdat je er zelf niet door kan . En door dat je dan tijdens die afdaling terug langs het steile stuk dat nu niet te fietsen was terug helemaal naar boven moet ( wandelclub ) , duurde die laatste 5km wel erg lang .
Voor de rest prima organisatie ,en met beter weer zouden er misschien minder mensen van de wandelclub aanwezig zijn waardoor de kans op file toch zou kunnen verminderen .
BelAir_500
Mountainbiker

Post by BelAir_500 »

rollemol wrote:
CBo wrote:Klagers zullen er altijd zijn. 't Spijtige is dat je hen vooral hoort.
De 65km zonder die zwaardere technische stukken, dat zou echt wel zonde zijn, die technische stukken zijn net waarvoor ik kom. Die lange steile hellingen, die neem je er gewoon bij voor de sport (ik ben gene straffe steiger op lange stukken :)), maar al de rest is puur genieten wortels, downhill, kort en krachtig naar boven, stukken met wat rotsen, steil naar beneden. Gewoon zalig. Nergens anders ben ik zoiets tegen gekomen in België (meestal rijden we in de streek rond Thuin-Chimay, is wat korter bij huis)
Er moeten ook maar enkele mensen schrik hebben in een afdaling om er 20 ander op te houden, dus is een opstopping spijtig genoeg snel gebeurd. Maar gezien ik niet voor een top10 plaats reed vond ik dit niet zo erg. Gewoon genieten. Zelfs de regen vond ik wat hebben. Als enig doel uitrijden, genieten. Volgend jaar zie je me zeker terug! Regen of geen regen. En het parkoer moet zelfs niet aangepast worden.

Nog eens merci aan de organisatie!

btw, ik schrok ook extreem hard van het afval langs het parkoer. Je zou dit op één of andere manier stevig moeten kunnen aanpakken. Is een bus verliezen kan voorvallen, maar't was veel meer dan dat. Als't zo blijft verder gaan, moeten we er niet van verschieten dat organisaties binnen dit en enkel jaren geen vergunningen meer krijgen om langs zulke prachtige pistes te rijden.

Op ongeveer 2.50min een filmpje van één van die technische afdalingen waarvoor iedereen naar de RDHF komt .
En waarom wil iedereen zo een afdalingen ? Dan kunnen die van de wandelclub ook meekomen !
Hier kan je nog tussendoor fietsen , maar op die laatste afdaling kon dit niet . En dat was soms wel frustrerend en gevaarlijk als je weet dat diegenen die je juist hebt los gefietst zomaar kan terug komen omdat je er zelf niet door kan . En door dat je dan tijdens die afdaling terug langs het steile stuk dat nu niet te fietsen was terug helemaal naar boven moet ( wandelclub ) , duurde die laatste 5km wel erg lang .
Voor de rest prima organisatie ,en met beter weer zouden er misschien minder mensen van de wandelclub aanwezig zijn waardoor de kans op file toch zou kunnen verminderen .
das die afdaling dat ik bedoelde, aan 2.50min
super vettig en super steil,lekker kunnen doen zonder files of hinder door wandelclub haha
heb je dees afdaling volledig op filmpje ?
grtz
Bresciani
Mountainbiker
Location: Gazelle W6, Gazelle W8, Salsa El Mariachi 29er Ti & KTM SCARP 29 Prime (RIP)

Post by Bresciani »

BelAir_500 wrote:....
das die afdaling dat ik bedoelde, aan 2.50min
super vettig en super steil,lekker kunnen doen zonder files of hinder door wandelclub haha
heb je dees afdaling volledig op filmpje ?
grtz
Schitterende afdaling was dat, ik zat toen in 't wiel van den Boxxer en zei toen rustig dat em niet mocht stoppen.....

Eén van z'n makkers die tevoet gingen, liet mij verstaan dat den Boxxer niet snel zou stoppen.

En toen ging den Boxxer over z'n stuur.... #-o gelukkig zonder erg.
dan ook maar gestopt, want 5m verder stond iedereen daar tevoet.

Was er daar ene die dacht dat 'em ging sneller beneden zijn door langs de flank over de schalliën naar beneden te schuiven... ik hoop dat ie zich niet bezeerd heeft, wel dwaas van de man in kwestie.

Ik dan maar verder gestapt en na de boom kon je makkelijk terug op de fiets en naar beneden rijden.

Die laatste DOWNHILL afdaling heb ik op m'n gemak in de diepe geul naar beneden gereden, met de wandelclub op het hoger gedeelte was dit geen probleem. :wink:

Ik vond hem goed en zou zeker nog terug komen, maar zoals PrideandGlory al zei, d'r kleinere organisaties die parcours aanbieden die pakken technischer zijn en véél meer Single-tracks bevatten. Die kleinere organisaties moeten dan ook geen 3000-man ontvangen zoals jullie dit hier doen, chapeau daarvoor.

Wat betreft het technische geddelte, ik denk vooral dat véél mensen zichzelf onderschatten en wat het voordeel is van fietsen naar beneden in plaats van wandelen.

Ik ergerde mij enorm aan als die verpakkingen en achtergelaten lekke banden. #-o SCHANDALIG is het, dat weegt toch niet meer leeg dan toen je het vol in uw zakken stopte om te starten, neem het dan ook terug mee BENDE ONNOZELAARS!!!! :roll:

Jullie zijn goed bezig om onze sport de nek om te doen. :evil:

AAN DE ORGANISATIE, CHAPEAU =D>

Wat betreft de douches, die hebben deugd gedaan, ze waren in alle geval beter dan niks....

Ik heb genoten, maar wel gemerkt dat m'n gebrek aan training zich heeft laten voelen.

Grtz @ all :-D
black levi
Mountainbiker

Post by black levi »

lowie wrote:och ja, ik ben nog de bikers vergeten te bedanken, die in de bossen een kleurrijk palet hebben achtergelaten - dit tapijtje werd bijeengesprokkeld op minder dan 10 km #-o :
Image
Ik denk dat ieder van zichzelf wel weet of hij hier "schuldig" aan is en daar kan ik enkel op zeggen : SHAME ON YOU !

Een drinkpulle tot daar aan toe ( die kan er soms zonder weet uitwippen) maar die verpakkingen zomaar de lucht inzwieren is NOT DONE !

Alleszins super dat jullie organisatie al die vuile boel opkuist, daar mag een voorbeeld aan gesteld worden. =D> =D>
Als er daar in de streek al ooit een verbod gesteld wordt qua passage wegens natuurschennis zal het niet aan jullie liggen maar aan de schuldige bikers zelf en dan hebben die weeral iets om over te klagen... :(
spaver
Mountainbiker

Post by spaver »

ik heb genoten van de hele toer ,ondanks de regen hem uitgereden het is inderdaad spijtig dat mensen dat allemaal achter laten in het bos, het mijne zit altijd terug in mijne achterzak ik zou graag hebben dat mijn kinderen later nog een bos hebben om in te kunnen spelen, lowie =D> =D> =D> volgend jaar terug van de partij met meer techniek en durf we moeten allemaal leren
Single Tracker
Mountainbiker

Post by Single Tracker »

Voor het eerst aan een mountainbike-marathon deelgenomen, en wat voor één! :bounce:

Zaterdagavond samen met mijn metgezel onze startnummers gaan afhalen in Malmedy en tot onze verbazing mochten we starten in de TOP BOX!
Na de overnachting in Hotel Hoge Venen te Sourbrodt en na een stevig ontbijt vertrokken we voor de 115 km. We startten met lange broek (beenstukken) en lange mouwen, gezien de onweerachtige voorspellingen voor de namiddag. Uitrijden was het enige doel, dus startten we héél traag. Boven op de eerste klim waren er niet veel meer van de TOP BOX achter ons. "Veel te warm gekleed", riep ik naar mijn ploegmaat. Wist ik veel dat die kleren me nog enorm van pas zouden komen enkele uren later. Na 33 km brute pech: mijn kameraad zijn achterwiel (velg) was kapot. Ik moest het de laatste 80 km dus stellen zonder ploegmaat. Hij wandelde wel nog tot aan de volgende bevoorrading, maar daar konden ze hem niet helpen.
Wat me opviel was dat vanaf de tweede bevoorrading het parcours wel veel gemakkelijker was. De wind speelde toen wel meer zijn rol. Je wagonnetje aanpikken in een goed groepje was daar de boodschap. Toen er opnieuw wat lastigere stukken kwamen was het al een tijdje aan het regenen. En het werd alsmaar erger! Een gevecht tegen de natuurelementen!

Ik herinner me vooral nog de lange wachtrij aan die supersteile afdaling. Na een tijdje wachten kon ik terug verder en draaide ik de gaskraan volledig open: zo rap mogelijk levend in Malmedy geraken, dacht ik bij mezelf!

Ik weet nog altijd niet hoe, maar plots kwam ik aan de laatste bevoorrading en was het nog 12 km. Ik had eigenlijk nog altijd relatief frisse benen. Maar die frisse benen veranderden al snel in lome betonblokken, want de laatste kilometers waren loodzwaar. Het fietsen ging nog altijd goed, maar die looppassages matten me enorm af. En toch, de laatste 5 km van het parcours waren subliem, hét walhalla voor de technische mountainbiker.

Wel voldaan kwam ik na 8u07min over de eindmat, zonder echt heel diep te moeten gaan. Ik had het parcours nog zwaarder verwacht, maar blijkbaar was deze editie iets makkelijker dan de voorgaande.

Een dikke pluim voor de organisatie en hoed af voor alle seingevers die de godganse dag in de gietende regen stonden om ons veilig door de Hoge Venen te loodsen! =D>

Nog dit: met Kevin Van Hoovels (65 km), Bjorn Rondelez (90 km) en Wietse Bosmans (115 km) kreeg de Raid Des Hautes Fagnes 3 ronkende namen op hun hoogste schavotje! Alle drie grote kampioenen! Betere reclame bestaat niet!

Op naar de RDHF 2013!!
BoXeR
Mountainbiker

Post by BoXeR »

Bresciani wrote:... Schitterende afdaling was dat, ik zat toen in 't wiel van den Boxxer en zei toen rustig dat em niet mocht stoppen.....

Eén van z'n makkers die tevoet gingen, liet mij verstaan dat den Boxxer niet snel zou stoppen.

dan ook maar gestopt, want 5m verder stond iedereen daar tevoet...
Image

ah da waarde gij :lol: ik vond op de fiets veiliger dan te voet ja, maar dan toch iets te veel wortel geraakt en .... :oops:
Bresciani
Mountainbiker
Location: Gazelle W6, Gazelle W8, Salsa El Mariachi 29er Ti & KTM SCARP 29 Prime (RIP)

Post by Bresciani »

BoXeR wrote:
Bresciani wrote:... Schitterende afdaling was dat, ik zat toen in 't wiel van den Boxxer en zei toen rustig dat em niet mocht stoppen.....

dan ook maar gestopt, want 5m verder stond iedereen daar tevoet...
Image

ah da waarde gij :lol: ik vond op de fiets veiliger dan te voet ja, maar dan toch iets te veel wortel geraakt en .... :oops:
Yeps,

ik zou zeggen aangenaam kenismaken. :wink:

Ik hoopte echt van daar op m'n gemak van te rijden,
want het was inderdaad veiliger op de fiets dan ernaast.... #-o
Post Reply