Zo 24/06/2012 Raid des Hautes Fagnes - Malmedy
Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
- Kristof Huyck
- Mountainbiker
Post by Kristof Huyck »
Toen ik mijn startpakket ben gaan afhalen zaterdagavond vertelde een dame van de organisatie mij dat er fouten gemaakt zijn waardoor een hoop mensen zonder licentie toch een startnummer voor box A gekregen hadden. Ze was er zelf wat op aan 't vloeken want de nummers van licentiehouders staken in een aparte doos.
een woordje van de organisatie :
Een geweldige proficiat voor alle vertrekkers, aangekomen of niet, die dit hondenweer getrotseerd hebben in deze nieuwe editie van de RDHF.
Het was de eerste keer slecht weer in 14 edities !
En net nu doen we een ingrijpende verandering het parcours.
Ook bedankt voor de lovende kritieken op onze organisatie.
Het minpunt van de douches zal volgend jaar niet meer terugkomen.
Ik heb op alle fora met belangstelling jullie commentaren gelezen, en het parcours was uiteraard het meest besproken onderwerp :
- de finish :
dit gaan we zeker aanpakken – de te steile klim door de brandgang omhoog (na de eerste DH) zat erin om niet tot vlak tegen een ander stuk van het parcours te komen, dit was dus geen goede zet. Ik ben maandagmorgen daar nog enkele kilometers langs het parcours gaan wandelen, en dit was een onherkenbare brei geworden. Ik heb de finish misschien al wel 10 keer gereden, ook als test met een groepje Nederlanders tijdens een Transardennen-tocht, en ook op het laatste van een lange dag >> geen enkel probleem. Desalniettemin : dit wordt aangepast.
- globaal parcours :
wordt over het algemeen als zwakker beschouwd. Hoogtemeters waren ongeveer hetzelfde (voor de 115 km), en globaal gezien zaten er evenveel nieuwe technische stukken in als er uitgelaten zijn. Maar het begin was een stuk gemakkelijker dan de vorige editie(s), en was de Raid daardoor misschien minder slopend ?
- opstoppingen :
blijkbaar veel meer opstoppingen dan andere jaren. Het concept van spltisingen en samenkomen van de verschillende afstanden was nochtans hetzelfde als de vorige jaren. Een paar 100 meer deelnemers ? Door de regen meer schrik om af te dalen ? Ik ben er zelf nog niet uit. Technische stukken eruit halen gaan we zeker niet doen (remember : “the ultimate bike race”). ’t Is niet de bedoeling om er de zoveelste schotterweg-marathon van te maken.
We gaan alleszins het volledige parcours herbekijken en met alle kritiek rekening houden.
Maar misschien moeten velen onder jullie ook eens in eigen boezem kijken : komen de opstoppingen er vooral niet door het gebrekkige technische kunnen ? (mijn bikemakkers vertelden me allemaal over het ongelooflijke gestuntel) Als je dan hoort dat er heel wat bikers zijn die dit als Ardennen-doop doen, dan stel ik me soms toch vragen. Een Parijzenaar vertelde me dat hij niet meer terugkomt omdat het technisch niet veel voorstelt in vgl met Franse marathons !
OK, ik heb even de bal teruggekaatst, maar het was niet de bedoeling om de “schuld” van ons af te schuiven.
Nog een tip :
voor wie eens iets totaal anders wil : volgende zondag is er een 60 km-chrono in Lommel >> lekker scheuren over singletracks en landduinen door de Kempense bossen : http://forum.mountainbike.be/viewtopic.php?t=106065
Een geweldige proficiat voor alle vertrekkers, aangekomen of niet, die dit hondenweer getrotseerd hebben in deze nieuwe editie van de RDHF.
Het was de eerste keer slecht weer in 14 edities !
En net nu doen we een ingrijpende verandering het parcours.
Ook bedankt voor de lovende kritieken op onze organisatie.
Het minpunt van de douches zal volgend jaar niet meer terugkomen.
Ik heb op alle fora met belangstelling jullie commentaren gelezen, en het parcours was uiteraard het meest besproken onderwerp :
- de finish :
dit gaan we zeker aanpakken – de te steile klim door de brandgang omhoog (na de eerste DH) zat erin om niet tot vlak tegen een ander stuk van het parcours te komen, dit was dus geen goede zet. Ik ben maandagmorgen daar nog enkele kilometers langs het parcours gaan wandelen, en dit was een onherkenbare brei geworden. Ik heb de finish misschien al wel 10 keer gereden, ook als test met een groepje Nederlanders tijdens een Transardennen-tocht, en ook op het laatste van een lange dag >> geen enkel probleem. Desalniettemin : dit wordt aangepast.
- globaal parcours :
wordt over het algemeen als zwakker beschouwd. Hoogtemeters waren ongeveer hetzelfde (voor de 115 km), en globaal gezien zaten er evenveel nieuwe technische stukken in als er uitgelaten zijn. Maar het begin was een stuk gemakkelijker dan de vorige editie(s), en was de Raid daardoor misschien minder slopend ?
- opstoppingen :
blijkbaar veel meer opstoppingen dan andere jaren. Het concept van spltisingen en samenkomen van de verschillende afstanden was nochtans hetzelfde als de vorige jaren. Een paar 100 meer deelnemers ? Door de regen meer schrik om af te dalen ? Ik ben er zelf nog niet uit. Technische stukken eruit halen gaan we zeker niet doen (remember : “the ultimate bike race”). ’t Is niet de bedoeling om er de zoveelste schotterweg-marathon van te maken.
We gaan alleszins het volledige parcours herbekijken en met alle kritiek rekening houden.
Maar misschien moeten velen onder jullie ook eens in eigen boezem kijken : komen de opstoppingen er vooral niet door het gebrekkige technische kunnen ? (mijn bikemakkers vertelden me allemaal over het ongelooflijke gestuntel) Als je dan hoort dat er heel wat bikers zijn die dit als Ardennen-doop doen, dan stel ik me soms toch vragen. Een Parijzenaar vertelde me dat hij niet meer terugkomt omdat het technisch niet veel voorstelt in vgl met Franse marathons !
OK, ik heb even de bal teruggekaatst, maar het was niet de bedoeling om de “schuld” van ons af te schuiven.
Nog een tip :
voor wie eens iets totaal anders wil : volgende zondag is er een 60 km-chrono in Lommel >> lekker scheuren over singletracks en landduinen door de Kempense bossen : http://forum.mountainbike.be/viewtopic.php?t=106065
Ik durfde het zelf al niet neerpennen .lowie wrote:
Maar in vergelijking met wat ik al in de Franse Alpen en Dolomieten meegemaakt heb , is dit echt ..................
Als ik dit dan lees over ardennenmarathons , komen mijn haren recht te staan .
Wat kom je hier dan in godsnaam doen .pvandebe wrote:Een marathon mag nog altijd toegankelijk blijven voor iedereen, ook zij die het niet zo op steile stukken en/of technische stukken begrepen hebben.
Het eerste wat ze vragen over een vlaamse tt is , hoeveel hm ?
Waarom eigenlijk ?
Altijd maar zeuren , als er dan al eens zijn krijg je zo'n antwoord .
Wel dit is " het " alternatief als je voor een hoog tooggemiddelde wil gaan .
en zo zijn er nog .Nog een tip :
In Nederland staat de kalender vol van zulke prachtige ritten .
Maar daar halen ze dan de neus voor op om reden van .......geen hm .
Begrijpen wie kan ?
-
'T groot mes
- Mountainbiker
- Location: Olymîa F1-X, Olympia IRON,Trek Fuel EX, Trek remedy 650B, Trek Slash 650B,
Post by 'T groot mes »
ik weet niet juist hoe het zit met de andere afstanden ik rij altijd de langste maar kunnen de 65km en 90km niet bepijld worden dat deze de moeilijkere stukken niet tegen komen? zo kan het niveau van de 115 nog hoger? en kan je met de jaren opbouwen van 65 naar 90 naar de 115?
maar wel alle respect voor de inzet van iedereen die nog zich nog wil inzetten om ons van prachtige tochten te voorzien.
btw de finale in normale weersomstandigheden zou prachtig zijn.
en er zijn inderdaad veel mensen die te veel hooi op hun vork nemen voor deze tochten.
maar wel alle respect voor de inzet van iedereen die nog zich nog wil inzetten om ons van prachtige tochten te voorzien.
en er zijn inderdaad veel mensen die te veel hooi op hun vork nemen voor deze tochten.
- prideandglory1891
- Mountainbiker
Post by prideandglory1891 »
Er zijn ook mensen die genoeg hebben aan 65km en die ook graag technisch rijden.'T groot mes wrote:ik weet niet juist hoe het zit met de andere afstanden ik rij altijd de langste maar kunnen de 65km en 90km niet bepijld worden dat deze de moeilijkere stukken niet tegen komen? zo kan het niveau van de 115 nog hoger? en kan je met de jaren opbouwen van 65 naar 90 naar de 115?
Maar toegegeven: Er was 't één en 't ander op bane!! Sommigen snappen niet echt dat je soms veiliger op de fiets naar beneden gaat dan er naast.
-
BelAir_500
- Mountainbiker
Post by BelAir_500 »
chapeau aan mensen die 7h over doen voor 65km en meer dan 10h !! voor de 115km ouch mijn gat lol
-
bostikbiker
- Mountainbiker
Post by bostikbiker »
Voor mij was het na Les Cimes des Waimes mijn tweede Ardennen marathon.
Prachtige tocht zwaar en werd heel zwaar nadat het begon te regenen.
Tijdens de beklimmingen kwamen de modderstromen je tegemoet, en de laatste klim ik denk dat 90% deze gelopen heeft. Klimmen ging heel goed kon bijna overal maar boven fietsen, afdalen ging redelijk maar in ben geen waaghals dus rustig aan. nog in een echte file gestaan ik denk van wel 80 of meer mountainbikers.
Was bij een echt stijl stukje naar beneden, waar bijna ieder te voet af ging ik dus ook maar met die fietsschoenen heb je geen grip. Dus gevallen gevolg schaafwonden en een kapote knie, bloed kwam na een tijdje door de modder heen. Heb de rest toch zonder veel problemen uit kunnen fietsen. De laatste afdaling was een echte downhill sommige stukjes gelopen maar zoveel mogelijk proberen te fietsen denk toch dat ik 90% van deze afdaling op de fietsen gedaan heb.
Ben er volgende jaar weer bij
No Pain No Gain
Prachtige tocht zwaar en werd heel zwaar nadat het begon te regenen.
Tijdens de beklimmingen kwamen de modderstromen je tegemoet, en de laatste klim ik denk dat 90% deze gelopen heeft. Klimmen ging heel goed kon bijna overal maar boven fietsen, afdalen ging redelijk maar in ben geen waaghals dus rustig aan. nog in een echte file gestaan ik denk van wel 80 of meer mountainbikers.
Was bij een echt stijl stukje naar beneden, waar bijna ieder te voet af ging ik dus ook maar met die fietsschoenen heb je geen grip. Dus gevallen gevolg schaafwonden en een kapote knie, bloed kwam na een tijdje door de modder heen. Heb de rest toch zonder veel problemen uit kunnen fietsen. De laatste afdaling was een echte downhill sommige stukjes gelopen maar zoveel mogelijk proberen te fietsen denk toch dat ik 90% van deze afdaling op de fietsen gedaan heb.
Ben er volgende jaar weer bij
No Pain No Gain
- Dub-Wrecker
- Mountainbiker
Post by Dub-Wrecker »
Ik ben het niet helemaal eens met deze wending want op deze manier komen we nergens en gaan organisatoren het nog moeilijker krijgen dan het nu al is. Het mag duidelijk zijn dat files niet leuk zijn maar insinueren dat er op een raid geen plaats is voor mindere rijders is onzin. En op toertochten mag ook gevlamd worden volgens mij. Beetje respect voor elkaar das wat ik mis... Laat nu net dat zo moeilijk zijn om te organiseren