Zo 24/06/2012 Raid des Hautes Fagnes - Malmedy

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
Dr.Gonzo
Mountainbiker

Post by Dr.Gonzo »

Genoten van deze RDHF 2012 hoewel moreel er enkele dipjes waren.
Fysisch was het parkoers inderdaad wat minder zwaar de eerste 40km maar dat geeft het voordeel dat je nog met frisse beentjes aan het technische en zware einde kan starten.
Afdalingen genoten, zeker met 29er wielen en reverb zadelpen.
Was gewoon remmen los en laten gaan!
Die laatste klim zag ik het plezier niet van, zelfs te voet kon je er moeizaam op met deze weersomstandigheden.
Denk ook niet dat ik er bij droog weer zou opgereden zijn.
De downhill op het einde was dan weer grandioos!

Ben na de bevoorrading aan het kasteel op die lange afdaling naar de doorwading van de rivier een witte Adidas evil eye bril verloren.
kans minimaal dat iemand deze zou hebben gezien maar toch bij deze een poging...==> PB, beloning !

Image

Nog zo zot geweest om 2km terug tot boven te stappen zonder succes om daarna deze spectaculaire afdaling een tweede maal te doen.
(Heeft me wel dikke 30' gekost !!!)

85km nog niet gevallen en dan toch net na die laatste klim in dat wortelbos tsjaka tegen de grond. Gevolg knie geschaafd en scheve stuurpen.

En dan thuis uitleggen hoe plezant het wel was. :wink: :lol:
BelAir_500
Mountainbiker

Post by BelAir_500 »

ik denk dat de 65km zwaarder was dan de 90km zoals jullie beschrijven

ik heb nog nooit zo afgezien op een marathon!

verder alweer een top dag in malmedy, behalve het weer pfff en die
douches,maar allé zeg das overal en altijd het hoofd probleem hé
Ghizz
Mountainbiker

Post by Ghizz »

Kan me toch weinig marathons herinneren waar de douches nog erbarmelijker zijn hoor #-o
BoXeR
Mountainbiker

Post by BoXeR »

't ja, ik vond die douchetent wel iets hebben, het warme water deed gewoon deugd en dat is wat telt 8) misschien volgend jaar een extra douchetent en in de kleedruimte wat extra banken voorzien
:wink:
BerggeitCasualFietser
Mountainbiker

Post by BerggeitCasualFietser »

zelf dit jaar niet gereden, maar heb al wat foto's gezien op sportograf en idd ook al verhalen gehoord, blij dat ik dit jaar nog niet reed, t zou niks voor mij geweest zijn :oops:
Mojobiker
Mountainbiker

Post by Mojobiker »

Een zeer leuke dag gehad gisteren in Malmedy. De regen gaf het nog net dat beetje meer natuurlijk, 'k was in mijn element. Yeah!

Ben voor de 90km gegaan, de eerste 30km vond ik een beetje plattekes. En als er dan al eens wat te technisch te rijden is, staan ze daar allemaal te voet. (Mss toch maar eens mountainbike clinics gaan volgen voor sommigen?) Daarna begon dan de fun, technischer en zwaarder terrein. Yeah! Het enige dat ik er dan weer wat over vond was die laatste extra lus van de 90-115km van 2km. Het beekje naar boven was graaf maar dat stuk voor diene "te voet recht naar boven in diene brandgang", daar was bijna niet te rijden. De rest van de singles voor de aankomst waren grandioos, adrenalinelevel was high en ik had nog eens gekunnen =D> =D> =D>

Wat de meest technische betreft, ik denk dat Cimes de Waimes dit jaar die prijs moet krijgen.

Mojo
Phille81
Mountainbiker
Location: Specialized Epic Comp (2012) + Cube Reaction GTC Team (2011) + Ridley Compact (baanslet)

Post by Phille81 »

Gisteren voor de 1e keer de RDHF komen rijden in Malmédy.

Op de valreep nog een startnummer kunnen overkopen voor de 65 km en vol goede moed richting Malmédy getrokken :-)

De parkeerweide was dichtbij maar ik hield mijn hart toen al vast wat dit ging geven wanneer de voorspelde regenbuien zouden passeren.

Zoals op voorhand geweten waren de eerste 2 kilometers redelijk goed omhoog. Op zich is dit niet slecht want de groep wordt dan al meteen goed uit elkaar getrokken zodat je iets minder last hebt van zelf voorbij gestoken te worden of zelf iemand te passeren. In mijn geval werd ik duidelijk meer voorbij gestoken dan andersom maar dat maakt mij niet uit. Ieder op zijn tempo :-)

Uiteraard zaten er een aantal pittige klimmen in en de eerste helft van de rit werd vrij goed verteerd. Voor zover ik me kan herinneren heb ik alleen liggen sukkelen op dat stuk met die vele boomstronken (en juist daar stond ook één van de fotografen... ben eens benieuwd).

Bergop ben ik niet de snelste, maar op sommige stukken bergaf heb ik toch een beetje kunnen goedmaken :-)
Verstand (bijna) op 0 en gaan met die banaan...

Toen ik ongeveer 40 km op de teller had staan, kwamen dus de voorspelde regenbuien. Op zich stoor ik me daar niet aan, alleen jammer dat sommige klimmen hierdoor net dat tikkeltje zwaarder (soms net te zwaar) werden.
Dan kreeg ik op de koop toe nog ook nog af te rekenen met krampen in mijn bovenbenen en chainsuck door de modder :-( Op 2 hellingen wilden de benen echt niet meer mee en ben ik helaas naar boven moeten wandelen (dat deed het minste pijn).

De laatste 20 km heb ik wel kunnen verder fietsen maar het was op karakter verder doen...

Zoals vele anderen heb ik 2 keer in de file gestaan bij een iets technischer kort afdalingske. Och ja, voor mij steekt het niet op 5 minuten... Achteraf gezien was te voet naar beneden gaan gevaarlijker dan gewoon naar beneden (proberen) te rijden.
Hier en daar waren uiteraard ook plekken waar je even te voet moest gaan.

En zoals reeds door velen aangehaald : de laatste paar klimmen op 't laatste was er voor mij ook over. Zelfs als het droog zou gebleven zijn, was ik te voet naar boven moeten gaan. Nu het daar vol modder lag, moest ik al mijn best doen om niet tegen de grond te gaan.
Respect voor de mensen die daar toch naar boven gereden zouden zijn. Lowie zijn 95% kan wel eens gemakkelijk 98% geweest zijn in de praktijk :-)

De laatste afdaling naar de finish was wel plezant :-) ook al lag er modder en stonden er enkelen langs de kant stil. Eén keer bijna de decor in gegaan, maar uiteindelijk de 65 km voltooid zonder valpartijen :-)

De officiële tijd is gestrand op 5u46... Ik sta zelfs nog niet op het laatste blad van de uitslagen.
Maar hoe dan ook : respect voor iedereen die de rit heeft uitgereden, elk op zijn manier of tempo. Jammer genoeg ook een paar mensen gezien met mechanische pech...

Ik heb de indruk dat ik op deze 65 km meer afgezien heb dan op de 85 van Waimes en de 90 van La Reid...

Op de parking lag er uiteraard redelijk wat modder. Er waren sommige mannen die dachten dat ze ver vooruit zouden komen door gewoon plankgas in 1e versnelling te geven... #-o
Ik geloof dat het een busje was met een Nederlandse nummerplaat. Die mannen hebben hun vehikel nog proberen te duwen maar ze geraakten er niet uit.
Ik vertrok voor die mannen hun ogen zonder problemen maar wel op mijn gemak met het gaspedaal :-)
Gelukkig was er iemand van de organisatie met een jeep die de vastgereden mensen uit de nood hielp.

Organisatie : prima =D>
Bevoorrading en afpijling was ook top !

Jammer van het slechte weer uiteraard want veel volk was er niet te bespeuren aan de finish.

Volgend jaar zeker terug van de partij : hopelijk met een iets betere conditie en met beter weer.

PS : nog een vraagje : je kon zeer dikwijls de sportauto's horen rijden op het circuit van Spa-Francorchamps... maar was er eigenlijk een plaats op het parcours waar je effectief het circuit (of een stuk ervan) kon zien liggen ? Ik heb erop gelet maar niets gezien op de route van 65 km.

PS : mijn filmpje komt er ook aan (jammer genoeg ook deels met wazige, natte beelden) maar dit zal ten vroegste voor volgende week ergens zijn.
Icebreaker
Mountainbiker

Post by Icebreaker »

Phille81 wrote: PS : nog een vraagje : je kon zeer dikwijls de sportauto's horen rijden op het circuit van Spa-Francorchamps... maar was er eigenlijk een plaats op het parcours waar je effectief het circuit (of een stuk ervan) kon zien liggen ? Ik heb erop gelet maar niets gezien op de route van 65 km.
Zonder erbij geweest te zijn kan ik je zeggen: neen, zeker en vast niet. Dure wedstrijden als F1 zorgen ervoor dat men er alles aan zal doen om te voorkomen dat mensen die niet betalen iets kunnen zien ;-)

Edit: Of misschien een héél, héél klein stukje, door de bomen ofzo. Maar zeker niet meer dan 10 meter en al helemaal niet van een bocht ofzo. Hoewel je op dagen dat er gewone races zijn vaak wel relatief dicht geraakt, zal je niet veel zien, anders is het te moeilijk om alles af te sluiten voor bvb F1.
Zotte Marre
Mountainbiker
Location: TR-Smuggler, On One Scandal 29", S.I.R.9 Kermit, WAW109 (verkocht)

Post by Zotte Marre »

Icebreaker wrote:
Phille81 wrote: PS : nog een vraagje : je kon zeer dikwijls de sportauto's horen rijden op het circuit van Spa-Francorchamps... maar was er eigenlijk een plaats op het parcours waar je effectief het circuit (of een stuk ervan) kon zien liggen ? Ik heb erop gelet maar niets gezien op de route van 65 km.
Zonder erbij geweest te zijn kan ik je zeggen: neen, zeker en vast niet. Dure wedstrijden als F1 zorgen ervoor dat men er alles aan zal doen om te voorkomen dat mensen die niet betalen iets kunnen zien ;-)

Edit: Of misschien een héél, héél klein stukje, door de bomen ofzo. Maar zeker niet meer dan 10 meter en al helemaal niet van een bocht ofzo. Hoewel je op dagen dat er gewone races zijn vaak wel relatief dicht geraakt, zal je niet veel zien, anders is het te moeilijk om alles af te sluiten voor bvb F1.
Je kan het circuit op bepaalde plaatsen (in de verte) zien liggen, en ook vanop ons parcours van gisteren (ik herinner mij 2 plaatsen, maar ik heb niet altijd heel goed rondgekeken :-?
Er is wel een plaats, waar je een bocht van het circuit kan zien, dicht genoeg om de opschriften van de auto's te lezen (een stuk weg dat dood loopt op het circuit. Maar misschien dat ze dat enkel toelaten op niet F1-dagen?
Motorbiker
Mountainbiker

Post by Motorbiker »

Na onze prachtdag op de Happy Bike Days van O2bikers op dezelfde locatie, met drie man besloten eens een “chrono” te rijden. Als modale toertochrijders om 10u20 gestart, op’t gemak, no stress.
De eerste 20 droge km gingen ongemerkt en aan rustig tempo voorbij. Superbraaf parcours met de nadruk op hoogtemeters en dreven. Beetje saai zelfs.
Pas met de regen kregen we waarvoor we gekomen waren. Enkele adembenemende single-tracks en afdalingen, met tot onze verbazing veel volk aan de kant. Zelf ook eens goed tegen dek gegaan op een verkeerd ingeschatte wortelpartij. Maar ik was niet de enige wiens sokken, in een fractie van een seconde, het hoogste lichaamspunt aangaven.
M.a.w., veel gelachen, gepraat, gegeten, op mekaar gewacht, en bij momenten het echte flandrien gevoel ervaren temidden de mooiste panorama’s.
Onthaal, douches, algemene organisatie, afspuit, après, … een dikke pluim.
Post Reply