Batterij zit in elk geval mooi weg gewerkt. Ben alleen eens benieuwd naar het rijgevoel en vooral stuurgedrag van de fiets. Lijkt me wel dat je gaat voelen dat er een gigantische massa zit aan het achterwiel daar waar vele andere fabrikanten de motor ergens bij de brackt monteren.
Ja daar ben ik ook benieuwd naar in de bossen.
Op asfalt voelt de fiets redelijk lichtvoetig aan en zit voor mij (1.81m) als gegoten.
Naar 't schijnt, volgens een review van een amerikaan, voel je wel wat logheid in technische stukken en dito afdalingen maar bergop had hij daar geen last van.
Dat lijkt mij wel logisch met de elektrische hulp. (Gebruikte wel de laagste stand).
Ja het is echt een mooi design. Lijkt op een gewone MTB en dat was voor mij direct bingo om voor deze fiets te gaan.
Snap niet dat de andere (Gerenomeerde) fabrikanten nog steeds hun elektrische MTB leveren met die afschuwelijke zichtbare batterijen.
En zo'n middenmotor heeft wel zijn voordelen qua gewichtsverhouding maar het is echt geen zicht.
Tja wat moet ik daar van denken?
Zowiezo een prachtfiets maar eigenlijk niet zoveel te maken met een MTB, zoals je zelf al aangeeft..
In mijn opinie niet zozeer omdat die elektrisch is (Uiteraard) maar om het feit dat er geen MTB banden opzitten noch een afgeveerde vork.
De prijs kun je over discussiëeren maar voor mij blijft het een show bike, alleen al door de bovenvermelde gebreken.
Maar nogmaals, in zijn geheel is het een prachtfiets.
Als ik het geld zou hebben zou ik em wel durven aanschaffen maar dan wel met de nodige veranderingen en vooral omdat de ondersteuning onbegrenst is.
Wat mij verder ook een beetje tegensteekt is de motor die toch wat aan de forse kant is en het slanke geheel behoorlijk tekort doet.
Nee, denk dat mijn Neo Xtrem er niet zoveel voor onderdoet, zeker ook gezien het gewichtsverschil en de prijs.
Is weer een tijdje geleden maar mijn fiets is klaar nu, zoals ik het voor ogen had, buiten een paar grafische details na.
Hier wat foto's van mijn BH emocion neo xtrem:
Standaard is de fiets afgemonteerd met Shimano Alivio, 24 versnellingen, Tektro remmen en een voorvork van Suntour.
Hier de updates die ik zelf heb gemonteerd:
1] Derailleurs voor en achter XT.
2] Cranckset XT, trapas XTR, 10 speed ketting HG94 XTR.
3] Shifters XT 10 speed.
4] Freewheel achter 10 speed van DNP Epoch. (Gelukkig toch één fabrikant die wat meer verstand heeft dan de rest want zij zijn (Voorlopig?) de enigste met een 10 speed freewheel!)
5] Voorvork RockShox Reba RL. (1,1kg minder t.o.v. de Suntour.)
6] Remschijf voor 203mm, achter 180mm van Tektro. (Standaard beide 160mm)
7] Stuur plus zadelpen: Taiwan carbon, samen goed voor 345gr, nie slecht voor 97€ de twee samen.
8] Ritchey c260 wcs stuurpen.
9] Banden: Schwalbe RaRa 2.25, tubeless. (Eclips kit + Nozisch)
Al deze aanpassingen hebben gezorgd voor een fiets die soepeler en lichter draait met daarbij resulterend in een gewichtsbesparing van een kleine 1,7kilo..én.. voor een flinke deuk in mijn portemonnee maar heb er tot hiertoe nog geen moment spijt van gehad.
Fiets weegt nu ongeveer evenveel als opgegeven door de constructeur dus die 19,8 kilo die zij opgeven in hun folder slaat nergens op.
Last edited by JMM on Sun 17 Feb 2013 12:06, edited 1 time in total.
Heb Rotselaar en Aarschot achter de rug en moet zeggen dat ik er super van genoten heb.
In die zin dat mijne maat eindelijk eens zijn gang heeft kunnen gaan (Kon hem zelfs op vlakkere bospaden amper volgen) en ik niet 10 keer dood ben gegaan.
Moet wel bekennen dat de ondersteuning bergop en dan nog wel in de laagste stand eigenlijk veel te fors is, zeker als je van plan bent om zelf een zekere mate van moeite te doen.
Heb de ondersteuning op een bepaald moment uitgezet op een redelijke steile helling en... man man.. leek wel of er opeens "iets in het niets" mij tegenhield, rare gewaarwording, eigenlijk.
Accu heeft het goed volgehouden, 3 strepen over van de 5 na 37 km. Was bij beide het rode en blauwe parcours samen, bij Aarschot zelfs de groene erbij.
Resumerend, bergop (Steilheid maakt niet uit) geeft de fiets teveel ondersteuning maar op vrij vlakke bospaden heb ik wel gezweet (30km/h+) om mijne maat bij te houden.
Al bij al ben ik SUPER tevreden met mijn "velooke", en zaterdag naar de Ardennen....kan nie wachten.
Wat een zalige fiets voor de minderen onder ons.
Oh ja, for the record:
Op half vlak of vlak terrein heeft mijne maat rekening met mij gehouden qua snelheid en op steile hellingen ik met hem door steeds achter hem te rijden, kwestie van respect hebben.
Beetje sarcastische opmerkingen maar ik begrijp het.
Maar verder, bij mij gaat het om het genieten van de rit in de natuur voor iemand die niet meer mee kan.
En heb duidelijk gemaakt dat het mij niet gaat om wie er eerst aankomt, dat interesseert mij geen worst....ook al zou dat eventueel van toepassing zijn.