mountainbike en diabetes

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
ThaDoc
Mountainbiker

Post by ThaDoc »

Na een hernia en astma heb ik er nu ook diabetes type 1 bij gekregen. Gisteren ben ik via spoed opgenomen en momenteel wordt regelmatig mijn suiker geprikt en insuline bijgestuurd. Het zal weer een hele aanpassing worden. :(
Ik ben 31 en al voor de helft versleten lijkt het.
Johan Degraeve
Mountainbiker

Post by Johan Degraeve »

da's inderdaad verschieten en dat wordt aanpassen, maar versleten zijt ge helemaal niet - als 't niet van je rug afhangt zult ge nog veel fietsen, vanaf volgende week.

by the way, ik weet niet wat ze je allemaal gaan uitleggen in het ziekenhuis,
maar als ze je leren koolhydraattellen dan kan dit je misschien helpen :
https://play.google.com/store/search?q= ... tes&c=apps
http://itunes.apple.com/nl/app/diapp/id474477132?mt=8
of als je nog een ouder toestelleke hebt (allesbehalve touchscreen toestellen) kun je hier 's kijken http://www.johandegraeve.net/
ThaDoc
Mountainbiker

Post by ThaDoc »

Bedankt voor de info!
Voor m'n rug heb ik sinds enkele maanden een fully en geen probleem meer. Nu die suiker nog onder controle krijgen!
jupke
Mountainbiker

Post by jupke »

ThaDoc wrote:Bedankt voor de info!
Voor m'n rug heb ik sinds enkele maanden een fully en geen probleem meer. Nu die suiker nog onder controle krijgen!
Dat komt ook wel in orde. Even wennen in het begin en u lichaam wat aan leren voelen maar daar valt perfect mee te leven, zeker het einde van de wereld niet. :wink:
vannoli
Mountainbiker
Location: Specialized S-Works 29er &Niner Sir 9 & Ridley Noah

Post by vannoli »

Heb al 12jaar diabetes ,ben nu 32jaar en rij al 5jaar elke week Mtb tochten,marathons

Ik spuit bij ontbijt hetzelfde als anders maar eet een kom Corn Flakes bij de gewone boterhammen

In de bidon sportdrank

Bij de bevoorrading eet ik vanalles ,mits ik meestal te laag kom van suikers bij de zwaardere ritten,en dan krijg je direct een goede klop van de hamer ,1probleem :soms eet ik teveel dat ik te hoog kom en dan voelen de benen ook zwaar en dus gade ook weer niet vooruit :lol:

Na de tocht zegt de dokter ,gewoon spuiten en goed eten
geertje
Kerstman

Post by geertje »

ThaDoc wrote:Bedankt voor de info!
Beste ThaDoc

Na 25 jaar diabetes lukt het me nog aardig om wekelijks een aantal keer de mountainbike of koersfiets te nemen.
Het is inderdaad het einde van de wereld niet, mits de suikers onder kontrole te houden en wat te leren hoe je lichaam reageert op inspanningen zal dit zeker lukken.
Op http://www.diabetes.be/Default.aspx vind je ook een hoop info over diabetes.

groeten

geertje :wink:
ThaDoc
Mountainbiker

Post by ThaDoc »

Thanks! Ben ondertussen hier in het ziekenhuis overstelpt met info. Het zal een hele aanpassing worden maar ik heb er een goed oog in. Fietsen ga ik nog even laten tot ik een goede routine gevonden heb om de suiker onder controle te houden. Daarna stap per stap terug opbouwen. Ik weet nu alvast waarom ik de laatste tijd niet meer vooruitkwam op de fiets. :-)
thomas B
Mountainbiker

Post by thomas B »

Hier ook al 18 jaar type 1. Je went er wel aan ;)
Het fietsen moet je nu niet meteen laten. Leer je lichaam wat kennen, kijk wat inspanning met je lichaam doet en verdiep je wat in de literatuur over het onderwerp.
Wat je momenteel zonder veel risico kan doen is wat blijven trainen op de weg op een lage hartslag, dan wordt vooral vet aangesproken en ga je niet snel een onverwachte hypo doen. Als je er binnenkort wat meer ervaring mee hebt kan je weer mtb'en.
Sporten is toch vrij belangrijk voor een diabeet dus zeker blijven doen :)

groeten
koenvools
Mountainbiker

Post by koenvools »

Hier nog ene met diabetes type 1, al zo'n 20 jaar (vanaf mijn 15de).
Het heeft me nooit tegengehouden om te mtb'en en marathons mee te pikken.
Maar eigenlijk ben ik niet zo'n goed voorbeeld, want ik heb grote moeite om mijn suikerwaarden onder controle te houden... #-o

't Wordt dus tijd dat ik er weer eens werk van maak, want zware inspanningen doen met hoge suikerwaarden is niet zo ideaal... 't Is mogelijk, maar je rijdt constant met zware benen rond natuurlijk. En je bent vlugger moe.

Maar als ik ardennenmarathons kan uitrijden met een te hoog suikergehalte in mijn bloed, zal het alleen maar beter kunnen als ik eens goed afgesteld sta zeker? :lol:
jupke
Mountainbiker

Post by jupke »

koenvools wrote:Hier nog ene met diabetes type 1, al zo'n 20 jaar (vanaf mijn 15de).
Het heeft me nooit tegengehouden om te mtb'en en marathons mee te pikken.
Maar eigenlijk ben ik niet zo'n goed voorbeeld, want ik heb grote moeite om mijn suikerwaarden onder controle te houden... #-o

't Wordt dus tijd dat ik er weer eens werk van maak, want zware inspanningen doen met hoge suikerwaarden is niet zo ideaal... 't Is mogelijk, maar je rijdt constant met zware benen rond natuurlijk. En je bent vlugger moe.

Maar als ik ardennenmarathons kan uitrijden met een te hoog suikergehalte in mijn bloed, zal het alleen maar beter kunnen als ik eens goed afgesteld sta zeker? :lol:
Bij grote ritten sta ik graag bewust een beetje te hoog, als je scherp vertrekt en je eet niet genoeg onderweg sta je al snel echt te laag natuurlijk.
Post Reply