Eenvoudig GPS toestel?

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

gem 10km/h wrote:*de etrexen werkten goed, maar ik kon ze niet als routeplanner gebruiken (door onvoldoende kaarten?). ze leken me ook solide in vergelijking met bv een edge of een ander touchscreen toestel.
Dit zal wellicht aan de kaartgegevens te wijten zijn, om te routeren heb je routeerbare kaarten nodig, zoals Topo Be(ne)lux of City Navigator (=Garmin) of Openmtbmap, Openfietsmap of OSM (= free source).
gem 10km/h wrote:*mijn collega reed hetzelfde traject met een Dakota 10, en had toch wel betere tracks, met een correcter traject met meer waypoints
Collega had een betere track, heeft terug niks met het toestel te maken.
gem 10km/h wrote:*op basis van wat ik lees lijkt de edge 800 mij een supertoestel (de snufjes mogen erbij: kan ik eindelijk eens wat gerichter aan m'n conditie werken?), maar op alle afbeeldingen staat de edge met minder gedetailleerde kaarten, en op de site kan ik ook niet opmaken of de edge 800 evenveel waypoints opneemt als de Dakota: het lijkt me zelfs minder.
Edge 800 is een fietscomputer met navigatiemogelijkheden, Etrex (10/20/30), Oregon (450/550), Dakota (10/20), GPSmap 62(st) en Montanta (600/650) zijn 'pure' navigatietoestellen, maar perfect te gebruiken op de fiets (Montana is daarvoor een beetje te lomp voor).
Die afbeelding met minder gedetailleerde kaarten heeft terug niks met het toestel te maken, je kan hier ook alle beschikbare kaarten op laden. Edge 800 kan 200 waypoints aan, de meeste outdoortoestellen +1000.
gem 10km/h wrote:* de bestaansreden van de montana en oregon-reeks is mij onduidelijk: wat is er specifiek aan deze toestellen buiten het optionele fototoestel?
Een site waar de toestellen duidelijk omschreven worden is deze: http://www.tramsoft.ch/index_en.html
gem 10km/h wrote: En dan is er nog de duurzaamheidsvraag: ik had ook veel gebruikte etrex legend-toestellen gehuurd, en de rubberen afsluiting was volledig los: is zo'n edge 800 solide genoeg voor een mountainbike (ik blijf lang niet altijd recht!), en heeft er iemand zich op de levensduur van de Garmintoestellen? Is dat een kwestie van jaren, of moet je rekenen op een maximum van ongeveer 3 jaar zoals bij een veel gebruikte laptop?
Qua degelijkheid zijn de outdoortoestellen robuuster gebouwt dan de Edge 800, maar zijn dan ook lomper qua uitzicht, zeker op een racer ;-) Je gaat toch al serieus brokken moeten maken om die stuk te krijgen. Ik durf regelmatig het verkeerde spoor te kiezen met de nodige gevolgen en het toestel is na een jaar MTB nog steeds perfect in tact. Een screenprotector is het enige wat hem beschermt. De duurzaamheid in het algemeen is een persoonlijke kwestie. De Edge 800 is nog niet zo oud (iets meer dan 2 jaar) dus echte duurzaamheidtesten op lang termijn zullen er nog niet zijn ;-)
gem 10km/h
Mountainbiker

Post by gem 10km/h »

Alvast bedankt voor de informatie.
Toch een kleine toevoeging:
gem 10km/h schreef:
*mijn collega reed hetzelfde traject met een Dakota 10, en had toch wel betere tracks, met een correcter traject met meer waypoints

Collega had een betere track, heeft terug niks met het toestel te maken.

Ik bedoelde eigenlijk de track die we zelf hebben opgenomen toen we samen fietsten: de etrex leek op de kaart achteraf meer 'hoeken af te snijden', terwijl de dakota wel mooi de curve van de bocht volgde. Misschien niet echt belangrijk om de weg te vinden, tenzij het een onderliggende reden heeft die meer nadelen heeft.

Begrijp ik het goed dat de edge waarschijnlijk aan hetzelfde euvel gaat leiden, aangezien hij met slechts 200 waypoints maar een vijfde of een tiende aankan van de pure navigatietoestellen?

Toen we de etrexen gehuurd hadden, hadden we ook oude legends gehuurd. Die hebben we uiteindelijk niet kunnen gebruiken, omdat de gemaakte GPX-tracks onvoldoende waypoints aankon: het ging om een eerder gefietst mountainbike-traject van een 55km (ik vermoed een 3000-tal punten), en dat kon de etrex20 perfect aan, maar de oude legends braken de route af na nauwelijks 10km.
Bestaat dit gevaar dan ook met een edge800, of ben ik 2 dingen met elkaar aan het verwarren?
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

Owkee, je verwart waypoints met trackpoints.

Ik ken de Etrex niet, maar je kan het loggen van trackpoints beïnvloeden. Meestal staat dit op automatisch (zoals bij de Edge 800). Als je die om de seconde zet, dan krijg je een betere track. Ik ben het niet 100% zeker, maar ik dacht dat het maximaal aantal trackpoints van een track vast ligt op 10 000, bij bijna de meeste toestellen. Dus als je wat rekent... ;-)

Een waypoint is een bepaalde positie op de kaart waar je wat specifiekere info kunt aan toekennen (icoontje, naam, ...), en waar je kan naar toe kan navigeren of een herkenningspunt, of...
gem 10km/h
Mountainbiker

Post by gem 10km/h »

Heel erg bedankt!

Met trackpoints dus geen probleem meer met nieuwe toestellen.

En het aantal waypoints:
*bepaalt dus hoeveel adressen je kan opslagen om van A naar B een route te laten berekenen (meestal maar een handvol nodig: eenmalige locaties kunnen verwijderd worden bij aankomst)
*bepaalt dus van hoeveel cafés je de adressen kan toevoegen met daarbij welke bruine ze op het vat hebben, en de kostprijs ervan: niet zo kieskeurig, dus niet echt noodzakelijk
*Geeft ook de toeristische info die anderen gekoppeld hebben aan hun tracks op bv wikiloc...

Is mijn conclusie dan juist als ik redeneer:
eigenlijk wil ik een navigatieGPS (en kan ik vrij kiezen uit Dakota, etrex, montana en oregon), maar aangezien de beperkingen van de edge800 qua navigatie nauwelijks merkbaar zijn, en ik er een heel trainingspakket bij krijg dat de gewone navigatietoestellen niet hebben (of in optie, en volgens wat ik lees op het forum over bv de etrex 30 minder betrouwbaar), is de edge 800 gewoon het meest complete en dus 'beste' toestel om te kopen?

Of vergis ik mij, en ga ik met een edge de ontvangst verliezen als ik onder een afdak door rij, door een smalle straat met hoogbouw rijd, of zelfs in een dicht bos?
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

gem 10km/h wrote: En het aantal waypoints:
*bepaalt dus hoeveel adressen je kan opslagen om van A naar B een route te laten berekenen (meestal maar een handvol nodig: eenmalige locaties kunnen verwijderd worden bij aankomst) JA
*bepaalt dus van hoeveel cafés je de adressen kan toevoegen met daarbij welke bruine ze op het vat hebben, en de kostprijs ervan: niet zo kieskeurig, dus niet echt noodzakelijk
*Geeft ook de toeristische info die anderen gekoppeld hebben aan hun tracks op bv wikiloc... Is beiden mogelijk via Basecamp om info toe te voegen aan een waypoint, maar ik heb geen notie of dit wordt meegestuurd naar het GPS toestel.
gem 10km/h wrote: Is mijn conclusie dan juist als ik redeneer:
eigenlijk wil ik een navigatieGPS (en kan ik vrij kiezen uit Dakota, etrex, montana en oregon), maar aangezien de beperkingen van de edge800 qua navigatie nauwelijks merkbaar zijn, en ik er een heel trainingspakket bij krijg dat de gewone navigatietoestellen niet hebben (of in optie, en volgens wat ik lees op het forum over bv de etrex 30 minder betrouwbaar), is de edge 800 gewoon het meest complete en dus 'beste' toestel om te kopen?
Edge 800 is de ideale fietscomputer, maar ver van compleet! Als navigatie toestel pur sang vind ik mijn Oregon een pak beter, maar dan mis ik weer de voordelen (oa trainingsgegevens) van de Edge.
gem 10km/h wrote: Of vergis ik mij, en ga ik met een edge de ontvangst verliezen als ik onder een afdak door rij, door een smalle straat met hoogbouw rijd, of zelfs in een dicht bos?
Edge 800 hebben dezelfde gevoelige GPS chipset als de outdoor toestellen, dus hier geen verschil.
gem 10km/h
Mountainbiker

Post by gem 10km/h »

Navigatie primeert voor mij.

Heeft er iemand een idee hoeveel verschillende kaarten er gelijktijdig op een GPS (met SD-kaart) kunnen staan?
Is het bv. mogelijk om op een toestel (oregon 450t, dakota 20, etrex 30 of edge 800) gelijktijdig de topokaarten van de benelux, de citynavigator van europa en bv ook nog eens de openmtbmaps van pakweg Frankrijk en Italië (ik neem bewust grote landen) te zetten?
Is dit misschien afhankelijk van de grote van de SD-kaart? of het interne geheugen? En hoeveel heb je dan nodig?

Of moet je kiezen: de topo's van benelux OF die van een ander land? Ik vind het namelijk geen probleem om elk jaar nieuwe (topo)kaarten te laden van mijn vakantiebestemming, en te verwijderen als ik opnieuw op vakantie vertrek, maar ik heb niet veel zin om de topo van de Benelux en de citynavigator van Europa telkens opnieuw te laden.

Nemen de mogelijkheden van basecamp overigens toe naargelang de kaarten die je hebt? Ik heb namelijk al eens geprutst met basecamp, en ik ben nog niet onder de indruk: op de topokaarten van NGI kan je namelijk tracks uittekenen, en daarvan dan profielen laten maken die afstand, hoogtemeters. Met basecamp heb ik al eens een track(je) getekend, maar veel informatie over het getekende track kan ik voorlopig niet vinden: zelfs niet de afstand...
Stokke
Mountainbiker

Post by Stokke »

Meerdere kaarten op sd kaartje kan

Naargelang grote sd kaartje kan je daar kaarten of stukken van kaarten op kopieren
Je kan idd al de kaarten op een micro sd kaartje proppen maar deze gebruik ik enkel als ik naar het buitenland ga
In Belgie beperk ik me naargelang mijn behoefte meestal gewoon topo
Bad Pritt
Mountainbiker

Post by Bad Pritt »

gem 10km/h wrote:Navigatie primeert voor mij.

Heeft er iemand een idee hoeveel verschillende kaarten er gelijktijdig op een GPS (met SD-kaart) kunnen staan?
Is het bv. mogelijk om op een toestel (oregon 450t, dakota 20, etrex 30 of edge 800) gelijktijdig de topokaarten van de benelux, de citynavigator van europa en bv ook nog eens de openmtbmaps van pakweg Frankrijk en Italië (ik neem bewust grote landen) te zetten?
Is dit misschien afhankelijk van de grote van de SD-kaart? of het interne geheugen? En hoeveel heb je dan nodig?

Of moet je kiezen: de topo's van benelux OF die van een ander land? Ik vind het namelijk geen probleem om elk jaar nieuwe (topo)kaarten te laden van mijn vakantiebestemming, en te verwijderen als ik opnieuw op vakantie vertrek, maar ik heb niet veel zin om de topo van de Benelux en de citynavigator van Europa telkens opnieuw te laden.
Topo benelux en citynavigator (oost+west) europa samen is ongeveer 3 GB
Als je een kaartje van 8GB hebt kan er dus nog wel wat bij.
open mtb map van grote landen is ongeveer 1,2 GB per land
Wat je ook kan doen is niet het ganse land, maar slechts een straal van pakweg 150 km rondom je vakantiebestemming op SD kaart zetten
Mister A
Mountainbiker

Post by Mister A »

Ik ben bezig met dezelfde zoektocht.
Ik zou een tweedehands Etrex legend hcx kunnen kopen voor 100euro.
Is dit een goeie deal? Hij is ongebruikt. Alle nodige kaarten kan ik dan gewoon downloaden op openmtbmap.org? Ik zal het toestel niet super veel gebruiken dus wil ik er niet veel geld insteken.

bedankt om te antwoorden!
gr,
A
Fred83
Mountainbiker

Post by Fred83 »

Ik heb een dakota 20, zeer tevreden van en de Benelux en heel Frankrijk staat erop.

Enige nadeel van de Dakota is de afleesbaarheid van het scherm in volle zonlicht. Weet niet of de andere hier beter in doen.
Post Reply