tuinafsluiting (problemen met de buur)

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Icebreaker wrote:
nothing 's impossible wrote:Er zijn er hier een paar die in de heilige landmeter geloven precies?
Een nieuwe meting gebeurt redelijk accuraat, maar in die oude kadastergegevens zijn er veel dingen die niet kloppen :wink:

10 x 100m is zelden een kilometer!

Als de beek op mijn perceel opschuift in mijn nadeel en ik schuif mijn perceel mee op, en mijn buur schuift zijn perceel mee op, en aan de andere kant van de beek doen ze hetzelfde, dan is er daartussen ergens iemand het slachtoffer, en aangezien dat het generaties duurt en er in die oude plannen hopen fouten staan, er grensstenen uitgegraven worden,...
Heb je regelmatig pech!

Als je gebuur 30 jaar gratis het vruchtgebruik heeft van een stuk grond is het maar de vraag of die grond nog van jou is! Als je 30 jaar een huis kraakt en de eigenaar doet de moeite niet om je eruit te laten zetten ben je ook eigenaar zover ik weet?
Een beek kan verschuiven, maar een straat bijvoorbeeld niet hé ;-) Ok, ze kan breder worden, maar je zit bijna altijd samen met je achtergebuur tussen 2 straten. Landmeters zijn zeker niet heilig, maar als ze hun werk correct hebben gedaan ... . Theoretisch gezien zou 10x100m op een kilometer moeten uitkomen, is dat niet, dan heeft iemand zen werk niet goed gedaan. Wat inderdaad zeker miserie kan opleveren.

Ik ga niet tegenspreken dat het altijd beter is om duidelijk aan te blijven geven wat de grens is, ook al sta je er met je afsluiting een beetje vandaan.

Uiteindelijk komt zoiets ook neer op een portie lef en brutaliteit, als iemand denkt jou grond op te eisen, dan zet je gewoon je schutting waar jij zegt dat de grens is. Een goede verstandhouding gade er wel niet mee creëren, eerder veel ambras, en kosten misschien aan advocaten en rechtzaken.

En BTW: ik ben hier ook geen expert in en heb ook niet voor landmeter gestudeerd ze ;-)
Ik ben ook geen landmeter, maar ik weet ondertussen wel al dat er veel kan misgaan!
Straten worden af en toe opnieuw aangelegd, rechtgetrokken, verbreed,...
Als je na iets als een wereldoorlog iedereen de oppervlakte die hij op zijn akte heeft staan wil teruggeven is belgië zeker te klein :lol:

De laatste paar jaar is het simpel: GPS, satteliet en luchtbeelden,.. De vorige generatie landmeters had het al wat lastiger, en als er dan 1100 meter in een kilometer zitten was het kwestie van inventief/ creatief zijn want je kan moeilijk alles verzetten of het hele kadaster hertekenen!
SD2E
Mountainbiker
Location: Scott Scale RC29 2016, Scott Scale 970 2016, Scott CR1SL 2005

Post by SD2E »

Buren,
Kan ervan meespreken :)

Toen ik m'n huis/grond kocht was het eerste dat de buur zei dat de afsluiting achteraan 50cm op zijn grond stond.
'k zeg voor de goede vrede direct orde op zaken stellen; Landmeter aangesteld om heel m'n perceel op te meten... heeft me bijna 500 euro gekost maar kom als dat problemen in de toekomst kon vermijden met plezier.
Bleek dus dat de omheining achteraan inderdaad te ver op de buur z'n grond stond, vooraan echter was het omgekeerde het geval :-D
Bestaande omheining kon niet meer verplaatst worden ( te broos door ouderdom). Dus voorstel gedaan voor een nieuwe > buur wou niet bijleggen. Dan maar zelf betaald en op uiterste van mijn eigendom gezet zodat er wederom geen discussie kon zijn :-D .
Bij het plaatsen vd omheining stond er wat beplanting vd buur in de weg, was op dat moment niet thuis en onze stabilisé voor de palen was hard aan het worden, dus planten wat bijgesnoeid zodat we konden passeren.
Meneer komt thuis, WIE HEEFT HIER DIE PLANTEN GESNOEID, huppa weeral spel :lol: :lol: :lol:
Sindsdien is het juist nog "goeie morgen" en "goeie avond".

't is moeilijk goed doen ze voor sommigen...
yajop
Mountainbiker

Post by yajop »

ooooh, wat ben ik blij dat ik enorm goeie buren heb, rechts van me zijn nooit thuis en links behandeld ons als een moeder.
over de andere in de straat zwijgen we maar als de pest :-?
patje2
Mountainbiker

Post by patje2 »

Ik heb een bouwgrond gekregen van mijn ouders voor een gesloten bebouwing van 9m75 straatbreete nu wou ik hier op bouwen blijkt deze 10m74 breet te zijn Mag maar een woning zetten van 9m75 die aan bijde buurwoningen aansluit die 10m74 van elkaar staan Heel de straat is hier voor opgemeten en elk perseel is ook afzonderlijk opgemeten alle mate kloppen nu na ongeveer 25 jaar meten, nameten en hernameten is men tot de konklusie gekomen dat alles korekt is behalve dat elke scheidingsmuur 8a9 cm te dun is met als gevolg ik als laatste met een te breed perceel zit dat gaat geregularizeerd moeten worden. Dit gaat voor eind 2014 zijn dus nog 2jaar wachten. Ondertussen kan ik mijn bouwvergunning niet aanvragen. Want er is nog een mogelijkheid dat ik nadien niet 1bouwgrond zal hebben maar 2 perselen van 5m37cm. Wat mij beter zou uitkomen, ik heb ondertussen 2kinderen van rond de 20 jaar zo dat ik deze perselen op mijn manier kan verder schenken
PS ik heb al lang ergens anders een nieuwgebouw laten zetten
Icebreaker
Mountainbiker

Post by Icebreaker »

patje2 wrote:Ik heb een bouwgrond gekregen van mijn ouders voor een gesloten bebouwing van 9m75 straatbreete nu wou ik hier op bouwen blijkt deze 10m74 breet te zijn Mag maar een woning zetten van 9m75 die aan bijde buurwoningen aansluit die 10m74 van elkaar staan Heel de straat is hier voor opgemeten en elk perseel is ook afzonderlijk opgemeten alle mate kloppen nu na ongeveer 25 jaar meten, nameten en hernameten is men tot de konklusie gekomen dat alles korekt is behalve dat elke scheidingsmuur 8a9 cm te dun is met als gevolg ik als laatste met een te breed perceel zit dat gaat geregularizeerd moeten worden. Dit gaat voor eind 2014 zijn dus nog 2jaar wachten. Ondertussen kan ik mijn bouwvergunning niet aanvragen. Want er is nog een mogelijkheid dat ik nadien niet 1bouwgrond zal hebben maar 2 perselen van 5m37cm. Wat mij beter zou uitkomen, ik heb ondertussen 2kinderen van rond de 20 jaar zo dat ik deze perselen op mijn manier kan verder schenken
PS ik heb al lang ergens anders een nieuwgebouw laten zetten
Eeeeuh, speciaal geval! Begrijpbaar dat je dat niet zomaar kan dichtbouwen (je pikt eigenlijk andermans grond in, hoewel ze er zelf weinig meer aan hebben zou het niet onlogisch zijn als je ervoor moest betalen), wel stom dat het zo lang aansleept. Persoonlijk vraag ik me wel af wat je hebt aan een perceel van 5m37cm, das wel erg klein. Tenzij je natuurlijk diep en hoog kan bouwen, maar dan nog...
patje2
Mountainbiker

Post by patje2 »

Dat is het probleem ik wil niet extra betalen voor iets dat ik niet nodig heb. Maar mag niet op andermans grond bouwen en moet aansluitend bouwen daar waar ik 1meter heb die niet van mij is die ik ook moet bebouwen. Aan de overkant van de straat zijn de woningen maar 5meter breed dus daar maakt men in een stad als Mechelen geen probleem mee
Verplichte bouwdiepte is 14m en verplichte hoogte is gelijkvloers en 1 verdieping er boven op met plat dak.
Ik kan zelfs deze grond niet verkopen om dat die eerst moet geregularizeert worden op de korete grote.
Dickie
Mountainbiker

Post by Dickie »

patje2 wrote:Dat is het probleem ik wil niet extra betalen voor iets dat ik niet nodig heb. Maar mag niet op andermans grond bouwen en moet aansluitend bouwen daar waar ik 1meter heb die niet van mij is die ik ook moet bebouwen. Aan de overkant van de straat zijn de woningen maar 5meter breed dus daar maakt men in een stad als Mechelen geen probleem mee
Verplichte bouwdiepte is 14m en verplichte hoogte is gelijkvloers en 1 verdieping er boven op met plat dak.
Ik kan zelfs deze grond niet verkopen om dat die eerst moet geregularizeert worden op de korete grote.
Als elke scheidingsmuur te dun is in een rij huizen, dan heeft elke eigenaar in feite ook een stukje gebouwd op de grond van de buur?
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

dat je de moeite gedaan hebt om het te regulariseren
:roll: of =D>

ik denk dat de meesten gewoon hun huisje van een stukje breder hadden gezet :wink:
chime
Mountainbiker

Post by chime »

bettes wrote:
Tiles02 wrote:De afsluiting staat op onze grond omdat ik toen ik die plaatste geen goesting had om later problemen met de buren te krijgen......de vroegere beton dalen die in de grond zaten heb ik laten zitten (dat was en is de grens tussen percelen) Toen ik onlangs wat werken deed in de tuin zag ik dat zijn kabels van stereo, boxen en verlichting al langs mijn kant lagen => nooit iets van gezegd. Ik denk dat die gasten niet kunnen klagen met een buur als mezelf.... :oops: :oops: :oops: :oops:
Ik denk dat het vriendelijk weigeren van aansluiting je eigenlijk ook niet kwalijk mag genomen worden... Het zal je natuurlijk wel kwalijk genomen worden natuurlijk want je zit in hun portemonnee!
Die aansluiting kan je perfect weigeren.

Kijk, nu is jou afsluiting van jou.
Wil jij die afbreken, dan is dat geen probleem dan kan dat.

Hangt daar de omheing van de buur aan vast dan ... tja ... dan begint de zever.

Dus ofwel zet de buur ook alles zelf.
Ofwel maakt hij het vast aan de omheining - maar dan dient die wel gemeen gemaakt te worden.

Iets op de scheiding zetten had er ook niet voor gezorgd dat het de buur het zomaar zou mogen aansluiten.
Want dan is de afscheiding niet automatisch gemeen, dat is pas als em dat deels heeft overgenomen.
Om het op de scheiding te mogen plaatsen, moet je natuurlijk wel toestemming van je buur hebben anders moet het ernaast.
vermeulen
Mountainbiker

Post by vermeulen »

Tiles02 wrote: Toen ik onlangs wat werken deed in de tuin zag ik dat zijn kabels van stereo, boxen en verlichting al langs mijn kant lagen => nooit iets van gezegd. Ik denk dat die gasten niet kunnen klagen met een buur als mezelf.... :oops: :oops: :oops: :oops:
Kabeltjes met de spade gewoon doorsteken ,oeps , niet gezien.
Ze liggen op uw grond , je doet er mee wat je wilt.
Als de je verlichtingskabel doorsteekt zorgen dat je rubberen laarzen aanhebt , anders krijg je een snokske. :-D
Post Reply