mountainbike op lichaamsmaat

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
roveny
Mountainbiker

Post by roveny »

Ik heb ook altijd gedacht dat een testrit uitsluitsel zou geven...
k'heb dan met een (Cube) 18' en 20' een testrit gereden ( 'rond de kerktoren') maar eerlijk gezegd kon ik er geen verschil van belang uit opmaken. :-?
Pas nadat ik mijn 18' op terrein ( vooral bergop en op technisch moeilijker stukken) uitgetest had was ik overtuigd van een 18'.
:D
Ik heb gelukkig de goede raad opgevolgd om liever een maatje kleiner dan een maat te groot te nemen.

R 8)
viper
Mountainbiker

Post by viper »

Als je goed op je fiets wil zitten, moet je soms een klein beetje freak zijn. Een goede maat is nu eenmaal belangrijker dan het hebben van pakweg een Minerva of een Litespeed.

Een goede fietsenmaker weet wat een goede maat is en ook hoe hij die moet berekenen. (zal weeral met een van die meetmethodes zijn).

Verder kunnen we ook best zwijgen over een fiets van zoveel inch. De minst belangrijke maat, want de lengte van de zitbuis compenseer je gemakkelijk met de uitrek van je zadelpen. Behalve diegenen die er een paar maten naastmeppen.

Vergelijk zeker geen 2 fietsen met dezelfde maat maar van een ander merk. Zo zijn die Cubes en Radons ZEER kort, terwijl bvb een Specialized zeer lang is.
Zelf heb ik zowel een (L) Cube en Specialized getest. De Specialized zit als gegoten en die Cube voelde veel te klein aan.

Het ideaal is je maat berekenen (je moet ZEER goed oppassen met het opmeten van je lichaamsmaten, want je zit er snel een pak naast) gevolgd door een testrit.
mountainbike is plezant
Mountainbiker

Post by mountainbike is plezant »

Het hangt toch ook af van merk tot merk.Bij somige merken mag je (bv al rapper een 20 nemen in plaats van een 18 ) maar in jouw geval zal een 21 wel te groot zijn.

:bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :bounce:
Jakke
Mountainbiker

Post by Jakke »

Heb dit week-eind mijn nieuwe fiets ontvangen en heb gekozen voor een
17.5" frame dit met een lichaams lengte van 1.76m.

Voordien reed ik met een Specialized 19" en vond dat ik een beetje log reageerde op de technische stukken.

Nog maar één toertocht gedaan met m'n nieuwe fiets maar de eerste
indruk was toch positief.
wits
Mountainbiker

welke maat van fiets neem ik?

Post by wits »

Hoi,

ben ongeveer 1m80 welke maat van fiets neem ik dan (ik denk dat het een giant gaat worden)
Tomski
Mountainbiker

Post by Tomski »

Ik ben zelf 1m83 en heb een 19" specialized. k'heb me laaten op meten bij bikefitting.
Mountainbiker
Location: Trek Elite 9.8 '04-'05-'07-'09/Trek 8500/Cannondale Flash carbon 29'er/KTM 27,5"/Specialized Epic

Post by »

1m88 en 19.5",voor sommigen te klein , voor mezelf perfect en super wendbaar ! Ga alvast al eens langs op de site van www.wrenchscience.com om je maten in te geven en te zien waar je uitkomt.Belangrijk(er) is dat je je zelf ook 'goed voelt zitten' op je bike natuurlijk.Gebruik de zoekfunctie ook op dit forum!
wits
Mountainbiker

Post by wits »

ik weet een buitenkansje staan maar het is wel een 18', met mijn 1m80 moet dat dus wel lukken, niet?
Jack77
Mountainbiker

Post by Jack77 »

Testen, kan afhankelijk van de geometrie en jouw maten nét te klein zijn.
--GT--
Mountainbiker

Post by --GT-- »

supper-G wrote:Ik ben zelf 1m83 en heb een 19" specialized. k'heb me laaten op meten bij bikefitting.
dus voor 1m96 zal de 21" wel lukken bij specialized
Post Reply