Ardennes Trophy - 28/05/2012 - Theux

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
rollemol
Mountainbiker

Post by rollemol »

Er was volgens mij ook een tv ploeg aanwezig ,welke zender ?
Iemand misschien een link waar dat je die beelden kan terug zien ?
BelAir_500
Mountainbiker

Post by BelAir_500 »

leuk weer en leuk parcours

spijtig dat ik continu lek gereden ben pff en dit elke jaar op dit parcours
door al die stenen, volgend jaar steek ik de MK protection

waimes moeilijker zeggen jullie ? ik vond en vind altijd deze moeilijker

grtz
Emperor of the Mud
Mountainbiker
Location: Beach/Road: Granville Pulse 40/// Dry: Granville Pulse Team Custom

Post by Emperor of the Mud »

Tof weertje, tof parcours. Eén van mijn favo Ardennenmarathons. Veel betere benen dan in Waimes. In een afdaling redelijke zwaar ten val gekomen over een loslopende hond. Agent die 50m verder stond, kwam meteen vragen of alles ok was. Vrouw (en eigenares van de hond) stond er op te kijken en begreep niet echt dat het loslopen van dat beestje voor een gevaarlijke situatie zorgde. Iedereen passeerde daar aan +/-40km/h. Op adrenaline verder gereden, nog heel wat mensen opgeraapt op die laatste 2 klimmetjes. Onderweg wel nog in de file gestaan bij een afdaling (net voor laatste bev) die te voet gevaarlijker was dan op de fiets. Uiteindelijk binnen als 219e op de 90km.

En net op tijd om nog een deel van Mastodon mee te pikken in Werchter :wink:
koenvools
Mountainbiker

Post by koenvools »

Emperor of the Mud wrote:Tof weertje, tof parcours. Eén van mijn favo Ardennenmarathons. Veel betere benen dan in Waimes. In een afdaling redelijke zwaar ten val gekomen over een loslopende hond. Agent die 50m verder stond, kwam meteen vragen of alles ok was. Vrouw (en eigenares van de hond) stond er op te kijken en begreep niet echt dat het loslopen van dat beestje voor een gevaarlijke situatie zorgde. Iedereen passeerde daar aan +/-40km/h. Op adrenaline verder gereden, nog heel wat mensen opgeraapt op die laatste 2 klimmetjes. Onderweg wel nog in de file gestaan bij een afdaling (net voor laatste bev) die te voet gevaarlijker was dan op de fiets. Uiteindelijk binnen als 219e op de 90km.

En net op tijd om nog een deel van Mastodon mee te pikken in Werchter :wink:
Chapeau: 90km AT rijden en dan nog de energie hebben om Mastodon - Soundgarden en Metallica mee te pikken... =D> Ik was al kapot van het concert alleen (wel nog Channel Zero gezien).
wazabi
Mountainbiker

La REID

Post by wazabi »

"We hebben de lus van de 70/90 niet gedaan en de pijlen van het parcours van de 50 gevolgd tot onze eurocent viel. Ik heb trouwens ook geen bord met splitsing gezien, of misschien is me dat gewoon ontgaan in de foulé. Tja, niets aan te doen, volgend jaar beter é :)"
Miljaar, was ook weeral bij degene welke verkeerd bolden.
Denk da ik de volledige afstand had kunne bollen maar nu komme ik 20km tekort en vooral die DSQ achter mijn naam zit me serieus dwars.
Ik snap gewoonweg ni hoe je al 5 keer de 90km heb uitgereden en dan de zesde het klaarspeeld om reeds na 5 km verkeerd te bollen.
Moe wel zeggen da ik in de afdalingen serieuze schrik gehad hem die 29 ers gingen percies 2 of 3 keer sneller naar beneden (naar boven wast bij sommige toch een pak minder).
Voorig jaar een ongeval gehad en de schrik zit er nog altij in,had dit jaar ook nog maar 140km me de mtb gereden.........
Phille81
Mountainbiker
Location: Specialized Epic Comp (2012) + Cube Reaction GTC Team (2011) + Ridley Compact (baanslet)

Post by Phille81 »

Gisteren ook in La Reid komen rijden.
Na de 85 km in Waimes was de 90 km hier mijn 2e Ardennen-rit.

Zoals de grote meute ben ikzelf ook (mee) verkeerd gereden in 't begin. Iedereen opeens gestopt en teruggekeerd naar de start...
Nu goed, op 2 of 3 km meer of minder komt het dan ook niet meer aan.
Wat me wel opviel daar was de onbeschoftheid van sommige rijders van de kortere afstand (ik dacht dat dit de mannen van de 50 km waren). Toen de mannen van 90 km terug omhoog gewandeld kwamen, hadden sommigen van de kortere afstand blijkbaar niet genoeg plaats en duwden ze zich (met ellebogenwerk) door de andere biker-massa... Jammer om dit te zien. Iedereen komt uiteindelijk voor zijn plezier fietsen... Als je andere bikers aan de kant moet duwen of letterlijk over hun voeten moet rijden, getuigt een beetje van disrespect... maar goed. Buiten dat voorval vond ik de sfeer overal opperbest en zeer plezant !

De hellingen waren telkens goed aangegeven.
Technisch gezien vond ik deze tocht minder moeilijk dan in Waimes.
La Reid = meer stenen... Waimes = meer boomwortels (da's toch hoe ik het ervaren heb).

Naarmate de rit vorderde, zakte ook mijn gemiddelde maar dat vond ik niet belangrijk. Uitrijden was het doel en na bijna 7 uur in het zadel gezeten te hebben, zat mijn tocht erop.
Mijn officiële tijd was uiteraard nog een pakje meer o.w.v. bevoorradingen : 7u54m54s :-)
Vraag me niet hoe het klaar gespeeld heb, maar op 't einde had ik 96,3 km op de teller staan. Misschien dat mijn gezwalp van links naar rechts op de steile hellingen er voor iets tussen zit ;-)
Ik dacht dat we door de misser in het begin zo'n 3 km extra hadden.

Bij de 3e bevoorrading heb ik zelfs nog een losgekomen spaak moeten laten vastmaken... Ik vrees dat de hoge-snelheidsafdalingen hier voor iets tussen zitten. Dat was bij momenten wil kicken... =P~

Ik hoop dat ik de snelle mannen niet teveel in de weg gereden heb in de eerste kilometers, want toen zag ik ze langs links en rechts voorbij vliegen...

Genoten van :
- de prachtige (maar zware) klimmen
- de snelle afdalingen
- de verfrissende passages door het water
- de magnifieke omgeving / natuur
- de perfecte organisatie
...

Op 't einde ben ik 1 keer verkeerd gereden na een lange afdaling moesten we blijkbaar scherp naar links. De kalkpijlen waren bijne vervaagd en ik had pas door dat ik verkeerd zat toen ik op asfalt aan een kruispuntje kwam zonder pijlen... Toen maar terug bergop richting bos gereden waar 2 bikers me tegemoet kwamen rijden die dus ook rechtdoor gereden waren. Iets verder bergop zag ik een vervaagde kalklijn en was het duidelijk waar het parcours liep.
Maar buiten die ene plek (en in 't begin natuurlijk) heb ik nergens problemen gehad met de afpijling.

Heerlijk dagje gehad bij schitterend weer 8-)

Qua organisatie valt er echt niks op te merken :
- alles zeer goed aangeduid
- prima bevoorradingen + telkens technische hulppost
- dank aan de mensen op zowat elk kruispunt waar auto's konden passeren
- goede afspuitstand
- bewaakte fietsenstalling

Uiteraard had ik mijn GoPro op mijn helm staan, dus een filmpje zal weldra volgen...

Zonder twijfel volgend jaar terug van de partij !
Headshot
Mountainbiker
Location: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Post by Headshot »

ook verkeerd gereden int begin, zag perro terug omhoog wandelen en dacht van ''huh???'' tot ik enkele seconden later ook stil stond, spijtig van de tijd zo ver waren we eigenlijk niet mis, maar het staan kijken naar elkaar en de verbazing heeft wel effe geduurd

als je was doorgereden had je een top tijd gehad, ben geen tijdopname tegengekomen dus je had makkelijk 17km kunnen afsnijden :lol: :lol: :lol:

enkel op somiige klimmen kan ik niet begrijpen hoe traag sommige deelnemers naar boven kunnen rijden, ze sourplasse bijna naar boven #-o
koenvools
Mountainbiker

Post by koenvools »

Headshot wrote:ook verkeerd gereden int begin, zag perro terug omhoog wandelen en dacht van ''huh???'' tot ik enkele seconden later ook stil stond, spijtig van de tijd zo ver waren we eigenlijk niet mis, maar het staan kijken naar elkaar en de verbazing heeft wel effe geduurd

als je was doorgereden had je een top tijd gehad, ben geen tijdopname tegengekomen dus je had makkelijk 17km kunnen afsnijden :lol: :lol: :lol:

enkel op somiige klimmen kan ik niet begrijpen hoe traag sommige deelnemers naar boven kunnen rijden, ze sourplasse bijna naar boven #-o
Dat traag naar boven rijden is een kunst hoor, dit vereist nog wat techniek ook. Ik persoonlijk rijd liever aan 3à4km/u naar boven dan te voet te moeten gaan... Ieder zijn goesting natuurlijk. #-o
Headshot
Mountainbiker
Location: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Post by Headshot »

koenvools wrote:
Headshot wrote:ook verkeerd gereden int begin, zag perro terug omhoog wandelen en dacht van ''huh???'' tot ik enkele seconden later ook stil stond, spijtig van de tijd zo ver waren we eigenlijk niet mis, maar het staan kijken naar elkaar en de verbazing heeft wel effe geduurd

Dat traag naar boven rijden is een kunst hoor, dit vereist nog wat techniek ook. Ik persoonlijk rijd liever aan 3à4km/u naar boven dan te voet te moeten gaan... Ieder zijn goesting natuurlijk. #-o
idd, maar vind dat het soms beter gaat aan 2km/uur sneller
Lampion
Mountainbiker
Location: Cube Elite 29 2012 / Trek Fuel EX6.5 2008/ Giant Yucon 2006

Post by Lampion »

ik rijd ook liever alles naar boven, wat ik dan ook gedaan heb, net zoals vorig jaar, de lange technische klim voor BEV1 volledig boven gereden en dat geeft wel een bepaalde voldoening! Wat me wel mateloos gestoord heeft op een 3-tal klimmen is dat de wandelaars steeds kiezen voor het 'best berijdbare' pad en niet uit de weg gaan voor zij die wel naar boven fietsen waardoor je nog meer energie verspilt door de moeilijke optie te moeten nemen! Idem voor CDW!

Ik moet vooral klagen over de bepijling net voor de laatste BEV! Daar ging iedereen op een heel snelle afdaling (road) plots in de remmen om heeeeel scherp naar links in te draaien ... ik had dit te laat gezien waardoor ik niet tijdig kon stoppen. Ik probeerde nog te waarschuwen door te roepen 'ik kom langs rechts'! De biker in kwestie week echter zelf uit naar rechts waardoor ik er vol op vloog. Ik heb er een geschaafde elleboog, knie en bil aan overgehouden + een enorme blauwe plek aan de binnenkant van mijn dij, ter hoogte van de lies :wink: door mijn stuur! De arme Nederlander in kwestie was er iets minder goed aan toe, hij dacht dat zijn pols gebroken was. Ik hoop dat hij het goed stelt.
Post Reply