Hallo,
ik ben op zoek naar een nieuwe fiets waarmee ik woon-werk verkeer kan doen en soms met een vriend een toerke kan rijden. Mijn budget is echter beperkt tot 400€. Omdat ik de fiets voornamelijk op de weg zal gebruiken, maar toch min of meer wat comfort wil, ben ik geïnteresseerd in een hybridefiets.
Ik heb volgende modellen gevonden:
- Thompson cross country hybride met Shimano Alivio 24 versnellingen + Shimano remmen voor 225€
- Stevens hybride 7X disc 400€ (ik denk Deore XT afgemonteerd)
- eventueel toch een MTB: een minerva starlite van 2003 shimano XT afgemonteerd
- Gazelle golfo voor 250€ (geen idee van afmontering)
Welke is volgens jullie de beste keuze?
Aankoopadvies hybride fiets
Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Mijn ervaring na ongeveer 20.000 km woon-werk fietsen.
- Frame: Relatief licht frame (alu) met een vaste vork. Bagagedrager is handig voor je bagage.
- Wielen: met gewone wielen (700 C = 28") rij je sneller dan met mtb wielen (26 ")
- Afmontage: Niet zo belangrijk, je doet continue asfalt en schakelt veel minder dan met een mtb. Als je xt-onderdelen wil vervangen ben je meer geld kwijt dan bij een alivio groep.
- Remmen: altijd V-brakes nemen, eenvoudig in onderhoud en herstelling.
- Bagage: Achtertas met rolsluiting voor al je regenkledij, eten
PS: De gazelle fietsen die ik al getest heb waren altijd gigantisch zwaar ...
- Frame: Relatief licht frame (alu) met een vaste vork. Bagagedrager is handig voor je bagage.
- Wielen: met gewone wielen (700 C = 28") rij je sneller dan met mtb wielen (26 ")
- Afmontage: Niet zo belangrijk, je doet continue asfalt en schakelt veel minder dan met een mtb. Als je xt-onderdelen wil vervangen ben je meer geld kwijt dan bij een alivio groep.
- Remmen: altijd V-brakes nemen, eenvoudig in onderhoud en herstelling.
- Bagage: Achtertas met rolsluiting voor al je regenkledij, eten
PS: De gazelle fietsen die ik al getest heb waren altijd gigantisch zwaar ...
Ik heb mij voor woonwerk, enkele jaren geleden een cube ltd pro hybride aangeschaft. Was wel iets duurder, maar die moet tweedehands wel te vinden zijn voor €400.
Ik rij elke dag 25km en heb er nog nooit iets aan gehad buiten de gebruikelijke slijtage + een keer een tak in de derailleur.
Ik heb wel, van ellende, na enkele maanden, de overstap naar antilekbanden gemaakt. Rijdt iets zwaarder maar ik had vaak platte band in het begin.
V-brakes, shimano deore, 1 fietstas links voor m'n boeken + eten en 1 fietstas rechts (zien er beide niet uit als fietstassen maar als moderne "gewone" tassen) voor reservekleren, lampen met batterijtjes erop en gaan, tegen €0,15/km! Inderdaad beter een hybride dan een mtb, aangezien je, over de weg, met grotere wielen toch makkelijk wat sneller rijdt.
Ik rij elke dag 25km en heb er nog nooit iets aan gehad buiten de gebruikelijke slijtage + een keer een tak in de derailleur.
Ik heb wel, van ellende, na enkele maanden, de overstap naar antilekbanden gemaakt. Rijdt iets zwaarder maar ik had vaak platte band in het begin.
V-brakes, shimano deore, 1 fietstas links voor m'n boeken + eten en 1 fietstas rechts (zien er beide niet uit als fietstassen maar als moderne "gewone" tassen) voor reservekleren, lampen met batterijtjes erop en gaan, tegen €0,15/km! Inderdaad beter een hybride dan een mtb, aangezien je, over de weg, met grotere wielen toch makkelijk wat sneller rijdt.
Mijn ge-upgrade thompson cross country uit 2004 .

Was volledig acera en voldeed zeker voor woon-werkverkeer .
Aangezien ik er een werkpaardje van gemaakt heb toch wel wat aanpassingen gedaan , vooral naar totaal gewicht en betrouwbaarheid toe .
Zoals al aangehaald , de zware verende vork vervangen door een lichter vast exemplaar .
Aandrijving , een mix van deore-LX-XT .
Banden zijn 28mm racebandjes .
M.a.w. voor 225€ .......

Was volledig acera en voldeed zeker voor woon-werkverkeer .
Aangezien ik er een werkpaardje van gemaakt heb toch wel wat aanpassingen gedaan , vooral naar totaal gewicht en betrouwbaarheid toe .
Zoals al aangehaald , de zware verende vork vervangen door een lichter vast exemplaar .
Aandrijving , een mix van deore-LX-XT .
Banden zijn 28mm racebandjes .
M.a.w. voor 225€ .......
Post Reply
5 posts
• Page 1 of 1