Winstmarges fietsen?
Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Toen ik mijn fiets besteld koste hij 1550 euro.omdat ik lang moest wachten, sprong ik bij mijn lbs binnen . Toen liet hij mij het papier zien van wanneer hij ging binnen komen. Daar op stond ook de aan koop prijs en die was 850 euro.
hij heeft gewoon de richt prijs aan gehoudenvoor mijn model van de fabriek uit.
Maar een lbs verkoopt niet elke dag een fiets en moet ook huur of afbetaling doen van zijn zaak,plus verwarming en electriciteit betalen.
hij heeft gewoon de richt prijs aan gehoudenvoor mijn model van de fabriek uit.
Maar een lbs verkoopt niet elke dag een fiets en moet ook huur of afbetaling doen van zijn zaak,plus verwarming en electriciteit betalen.
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
Post by nothing 's impossible »
Tja, als de argumenten op zijn dan is het rode gevaar altijd de oplossing hé
De duurdere merken hebben veelal goeie fietsen, daarover gaat de discussie niet, het gaat erover dat er andere veel goedkopere vergelijkbare fietsen zijn!
En de wereld is niet zwart wit,....
Van 850 exlusief naar 1550 inclusief BTW, de fietsenmaker kan daar altijd nog een korting op geven, maar daar zou ik me nog niet bedrogen bij voelen. Die mens moet inderdaad ook leven en zal nog wat tijd steken in nazorg,.....
Maar die marges liggen niet overal even redelijk!
De duurdere merken hebben veelal goeie fietsen, daarover gaat de discussie niet, het gaat erover dat er andere veel goedkopere vergelijkbare fietsen zijn!
Van 850 exlusief naar 1550 inclusief BTW, de fietsenmaker kan daar altijd nog een korting op geven, maar daar zou ik me nog niet bedrogen bij voelen. Die mens moet inderdaad ook leven en zal nog wat tijd steken in nazorg,.....
-
need for speed
- Mountainbiker
Post by need for speed »
nothing 's impossible wrote:Tja, als de argumenten op zijn dan is het rode gevaar altijd de oplossing hé![]()
yip da klopt er zijn merken genoeg
maar vindt gewoon dat de fiets waar ik mee rij voor mij goed is
als de prijzen zouden zakken is da voor mij ook goed dus ook voor andere
kijk maar is de schowroom hoeveel chinezen er staan dus die fietsen rijen ook dus ieder zijn ding dus
Trasport kosten van inporteur naar fietshandelaar kan ook makelijk €30 tot €50 zijn ex btw die ook ten laste vallen van de fietshandelaar Het uitpaken, verder afmonteren, affalverwerking (karton, plastiek, schuimrubber enz) gratis dit en dat er nog bij en een korting en de fietsenboer verdiend hier nog iets meer dan €100 op.need for speed wrote:nothing 's impossible wrote:Tja, als de argumenten op zijn dan is het rode gevaar altijd de oplossing hé![]()
yip da klopt er zijn merken genoeg
maar vindt gewoon dat de fiets waar ik mee rij voor mij goed is
als de prijzen zouden zakken is da voor mij ook goed dus ook voor andere
kijk maar is de schowroom hoeveel chinezen er staan dus die fietsen rijen ook dus ieder zijn ding dus
Jij vindt dat hij daar korting op moet geven, probeer zelf ipv bediende te zijn eens als zelfstandige te handelen, hou je het nog geen maand vol... Als je net zoveel korting geeft als dat je van alle merken wil, dan brandt het licht nog geen week in je toko.nothing 's impossible wrote:
Je noemt nergens service of uitleg of emotie of een bike die effectief beter rijdt, maar je rijdt wel met een Sandman...
Doe je huiswerk nog een keer goed voordat je de messias van de korting gaat spelen en over water probeert te rijden, want je slaat de plank mis en verzuipt. Je reflecteert de fietsindustrie als een groot geheel, maar er is meer dan dat... Je maakt een punt over prijzenoorlog, maar je kunt niet uitleggen hoe dat nu komt en wie nu wat doet, iets met een klok en een klepel...
Je mag er vanuit gaan dat, dat een retailer (lbs) volgend principe hanteert...+/- een marge van 50% (deze geeft hem de nodige speelruimte om al dan niet met kortingen te spelen)
Cru gezegd = een consumenten adviesprijs in de winkel (incl btw) = +/- 2* de aankoopprijs (excl btw)
Binnen deze 50% zitten natuurlijk ook alle kosten die gecoverd moeten worden om het ganse zaakje draaiende te houden (gebouw, personeel, service,.....)
Ja een bediende, maar dan wel nen financiele analyst "retail"
Cru gezegd = een consumenten adviesprijs in de winkel (incl btw) = +/- 2* de aankoopprijs (excl btw)
Binnen deze 50% zitten natuurlijk ook alle kosten die gecoverd moeten worden om het ganse zaakje draaiende te houden (gebouw, personeel, service,.....)
Ja een bediende, maar dan wel nen financiele analyst "retail"
-
KVDB
- Mountainbiker
Man man man.
Een gewone LBS die af en toe wat fietsen afneemt heeft een marge van 1.6. Staat er dus iets in de winkel van 1000 €, dan kost 'm dat aan inkoop 625 € zonder BTW. Reken daar nog 21% BTW bij, dan komt dat dus op 756 €.
Kan 'm dat dus aan 1000 € verkopen, dan is het verschil 244 €. Hiervan gaat nog 'ns 21% naar de staat, hij houdt dus uiteindelijk 201 € over.
Da's wat anders dan 50%....
Een LBS die al meer van een merk verkoopt, kan een factor 1.9 hebben. Maar dan heb je ofwel exclusiviteit (bvb Niner) of ben je een grote jongen.
Een gewone LBS die af en toe wat fietsen afneemt heeft een marge van 1.6. Staat er dus iets in de winkel van 1000 €, dan kost 'm dat aan inkoop 625 € zonder BTW. Reken daar nog 21% BTW bij, dan komt dat dus op 756 €.
Kan 'm dat dus aan 1000 € verkopen, dan is het verschil 244 €. Hiervan gaat nog 'ns 21% naar de staat, hij houdt dus uiteindelijk 201 € over.
Da's wat anders dan 50%....
Een LBS die al meer van een merk verkoopt, kan een factor 1.9 hebben. Maar dan heb je ofwel exclusiviteit (bvb Niner) of ben je een grote jongen.
-
Luvlektrik
- Mountainbiker
Post by Luvlektrik »
Ik kan toch ook niet goed volgen in jouw redenering hoor. Jij geeft aan dat de marge ongeveer 50% is, zodanig dat de LBS nog "met korting kan spelen". Nochtans speelt die BTW eigenlijk niet mee in die marge, daar kan de LBS niet veel mee aanvangen.El B wrote:....lees aandachtig aub, ik zeg toch niet dat een lbs 50% netto heeft aan 't einde van de rit.
Ps voor de grote volume lbs of handelaren regelen we wel iets anders;
- incentive of - eindejaarskorting
En daar zie je als consument nikske van hé....
Het voorbeeld van KVDB lijkt me realistischer. Een winstmarge van 1.6 inclusief BTW. Netto blijft er in zijn voorbeeld ongeveer een marge over van ongeveer 32% (verkoopprijs 1000 euro exclusief BTW = 826,45; (verkoopprijs exclusief BTW - inkoopprijs / inkoopprijs)*100 geeft 32,23%). Als hij dan nog veel met kortingen moet gaan spelen blijft er bijna niks meer over, of je moet besparen op dingen zoals stock (is niet leuk voor de klant, want dan moet hij bestellen uit een boekske en 6 weken wachten op zijn fiets), service, personeel, ... Die kosten moeten dus betaald worden van die 32%, en niet van 50% zoals jij aangeeft. Hoe jij het vertelt lijkt het alsof die 32% puur cash is, waar geen kosten meer af moeten zoals gebouw, personeel, service, ...
Geeft toch een ander plaatje vind ik.
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
Post by nothing 's impossible »
DR paaj, ik vind dat hij daar nog korting op MAG geven maar ik vind het een redelijke winstmarge.
Als je een concessie betaald, veel stock moet kopen, een nieuwe winkel moet afbetalen en nog personeel moet betalen dan zal je wel wat meer dan 1.9 marge nodig hebben om break even te draaien, maar dat is mijn probleem niet, als hij te duur is ga ik op een ander
Als er prijsafspraken gelden (adviesverkoopprijs) dan kijk ik wel een bij een ander merk.
de klok en de klepel, inderdaad, maar waarom moet er zoveel zand rondgestrooid worden?
Twee fietsenmakers kennen van mekaar niet eens de uiteindelijke aankoopprijs, en al zeker niet de onkosten, dus hoe kan je als leek nog iets zeggen over de winst?
En die fietsenmakers hebben ook geen idee van de winst van de invoerder en producent!
Sandman: Als ze beginnen met chinese plastieken fietsen te verkopen aan 2 x de huidige prijs dan ga ik ook zeggen dat ze te duur zijn, en als er dan een veel goedkoper gelijkwaardig alternatief is dan gaat mijn chauvinisme ook moeten wijken.
Ik wil best wel geld uitgeven aan een fiets, maar niet aan een geldschieter van de zijn sportwagen!
Als je een concessie betaald, veel stock moet kopen, een nieuwe winkel moet afbetalen en nog personeel moet betalen dan zal je wel wat meer dan 1.9 marge nodig hebben om break even te draaien, maar dat is mijn probleem niet, als hij te duur is ga ik op een ander
de klok en de klepel, inderdaad, maar waarom moet er zoveel zand rondgestrooid worden?
Twee fietsenmakers kennen van mekaar niet eens de uiteindelijke aankoopprijs, en al zeker niet de onkosten, dus hoe kan je als leek nog iets zeggen over de winst?
En die fietsenmakers hebben ook geen idee van de winst van de invoerder en producent!
Sandman: Als ze beginnen met chinese plastieken fietsen te verkopen aan 2 x de huidige prijs dan ga ik ook zeggen dat ze te duur zijn, en als er dan een veel goedkoper gelijkwaardig alternatief is dan gaat mijn chauvinisme ook moeten wijken.
Ik wil best wel geld uitgeven aan een fiets, maar niet aan een geldschieter van de zijn sportwagen!