Winstmarges fietsen?
Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Met die 2000€ gebakken lucht koop je wel R&D, en sponsor je de raceafdeling.
Er staat hier ergens een topic van iemand die klaagt dat zijn carbonnen B merk fiets toch nog 12kg weegt.
Google eens op de naam Peter Denk, kijk eens waar die gewerkt heeft (of werkt) en wat die klaar krijgt met carbon.
Vergeet ook niet dat emotie ook geld kost.
Ik persoonlijk geef liever 2000€ meer uit aan een fiets die me op alle vlakken aanspreekt dan aan een fiets die me niets zegt.
Er staat hier ergens een topic van iemand die klaagt dat zijn carbonnen B merk fiets toch nog 12kg weegt.
Google eens op de naam Peter Denk, kijk eens waar die gewerkt heeft (of werkt) en wat die klaar krijgt met carbon.
Vergeet ook niet dat emotie ook geld kost.
Ik persoonlijk geef liever 2000€ meer uit aan een fiets die me op alle vlakken aanspreekt dan aan een fiets die me niets zegt.
Ach ja, canyon doet totaal niet aan R&D, ze lassen maar wat buizen aan mekaar en toevallig is da ne goeie fiets
en ze sponseren ook geen raceafdeling, de Gilbert heeft zijne fiets zelf gekocht
En daar maken de fabrikanten mooi gebruik van ...
en ze sponseren ook geen raceafdeling, de Gilbert heeft zijne fiets zelf gekocht
Voila, hier is de gebakken lucht se._alain_ wrote: Vergeet ook niet dat emotie ook geld kost.
En daar maken de fabrikanten mooi gebruik van ...
-
Luvlektrik
- Mountainbiker
Post by Luvlektrik »
Volgens mij snap je niet veel van de economische wetmatigheden. Als de fietsmarkt een monopolie was, en merk X de monopolist, dan kan ik je standpunt heel goed begrijpen. Maar er zijn letterlijk tientallen (en als je de minder bekende bijrekent misschien wel honderd of meer) fietsenfabrikanten. Tenzij men prijsafspraken zou maken (wat illegaal is en serieuze boetes kan opleveren) bepaalt iedereen dus zelf zijn prijzen. Als merk X te duur word bevonden, en merk Y gaat onder die prijs, dan gaat merk Y meer omzet halen, met een mindere winstmarge wel, maar uiteindelijk is zijn totale winst wel hoger. Dus X verlaagt wat, en zo loopt dat spelleke verder, tot de prijzen een evenwichtspunt bereiken zeg maar. Een te dure fiets dat bestaat niet, want anders waren ze al lang failliet!!!nothing 's impossible wrote:Luclektrik, die mensen die €7000 uitgeven ipv €2000 maken mijn zaak wel! Die goedkope fabrikant die ziet dat de concurrent €5000 meer winst maakt op eengelijkaardig produkt en daardoor nog de indruk wekt dat hij betere fietsden verkoop, die gaat mogelijk zijn prijzen optrekken en dan is er geen goeie fiets meer voor €2000!
En, informatie op het forum??? Ik denk dat je eens wat aandachtiger moet lezen, mensen gaan zich vaak met fietsen, merken en onderdelen associeren, dus eerlijke kritiek op een fiets zie je zelden.
En, hoe duurder een fiets hoe minder kans dat je er negatieve punten van kan vinden: Je komt naief over als je een fortuin uitgeeft aan een fiets die niet aan je verwachtingen voldoet, terwijl een perfecte fiets niet bestaat, ook niet voor veel geld!
Verder zijn er hopen experts die een fiets de hemel inprijzen of afschieten zonder die fiets of onderdelen zelfs maar van dichtbij gezien te hebben! En, rara, welke merken of onderdelen worden opghemeld door de would like to be expert? Zelden de goede betaalbare, wel de pokkedure, minder kans om jezelf belachelijk te maken als je fox aanprijst ipv een suntour!
En je geeft aan dat men eerder een Fox zou aanprijzen als een Suntour. Hoe zou dat gekomen zijn? Stel, Suntour en Fox leveren dezelfde kwaliteit, dezelfde garantieafhandeling, dezelfde betrouwbaarheid, etc... Fox is wel enkele honderden euro's duurder. Welke idioot koopt dan nog een Fox? Dat verschil zal wel aanwezig zijn hoor. Met marketing alleen krijg je je product niet verkocht hoor!
Hoe komt het dat mensen zich gaan associëren met bepaalde merken? Toch omdat ze er tevreden van zijn? Ik denk dat de meeste bikers hier al veel ervaring hebben met verschillende fietsen, maar vanaf men kennismaakt met de grote liefde, blijft die liefde bestaan. Kijk naar Apple. Ik hou van al die producten, al van voor het echt hip was bij het grote publiek. Soms lees ik commentaren van mensen die zeggen dat een Android phone even goed is voor de helft van de prijs. Dat is hun goed recht om dat te denken, maar uit ervaring weet ik dat ik de iPhone 10x beter vind dan de Android phone, gebaseerd op eerdere ervaringen met beide toestellen en niet op basis van een associatie met het merk Apple.
@ Bad Pritt. Ja, maar uwe Canyon moet ge wel zelf ineensteken, kunt ge niet eens op voorhand bezien (of ge moet graag in den auto zitten om enkele honderden kilometers te rijden), voor de service kunt ge er nergens mee terecht en als er iets hersteld moet worden betaalt ge sowieso extra en men zal er geen prioriteit van maken om uw fietske te herstellen als ge graag de volgende week op verlof vertrekt en hij is kapot. Garantieperiode is 6 jaar, bij sommige andere merken levenslang. Of gooi je uw fiets weg na 6 jaar Dat is een keuze die je maakt, maar ik betaal liever wat meer zodat ik mij hier geen zorgen om moet maken. Bij Radon, carbon frame breekt na 2 jaar, boem vuilbak, geen garantie. Dan is dat toch ook een duur grapke op den duur?
Het is leuk dat die budgetmerken op de markt komen, het houdt de andere merken wakker en misschien kunnen de prijzen nog wat zakken, maar eerlijk gezegd ben ik geen voorstander er van.
Apple is inderdaad te duur voor wat het is, zeker nu met ics zijn er betere android phones.Luvlektrik wrote: Kijk naar Apple. Ik hou van al die producten, al van voor het echt hip was bij het grote publiek. Soms lees ik commentaren van mensen die zeggen dat een Android phone even goed is voor de helft van de prijs.
Trouwens als je aan Siri in je iphone vraagt welk de beste smartphone is, komt ze met de WP7 nokia lumia 900
Dat ineensteken wil zeggen: 2 wielen er in, ketting erop, zadel erin, en stuur vastvijzen, dat heeft zeker 10 minuten geduurdLuvlektrik wrote: @ Bad Pritt. Ja, maar uwe Canyon moet ge wel zelf ineensteken, kunt ge niet eens op voorhand bezien (of ge moet graag in den auto zitten om enkele honderden kilometers te rijden), voor de service kunt ge er nergens mee terecht en als er iets hersteld moet worden betaalt ge sowieso extra en men zal er geen prioriteit van maken om uw fietske te herstellen als ge graag de volgende week op verlof vertrekt en hij is kapot.
Testen: Canyon komt naar je toe zie hun website ...
Onderhoud ? Er zijn hier vier fietsenmakers in de buurt die met een grote plakkaat adverteren met "herstelling alle merken" (met een prijslijst met forfaitprijzen)
Als uwe kader na zes jaar en één dag kapot gaat is dat gewoon brute pech en ongeloofelijk onwaarschijnlijkLuvlektrik wrote: Garantieperiode is 6 jaar, bij sommige andere merken levenslang. Of gooi je uw fiets weg na 6 jaar Dat is een keuze die je maakt, maar ik betaal liever wat meer zodat ik mij hier geen zorgen om moet maken.
Je gebruikt dan die €2000 die je gespaard hebt om een ander kader of zelfs een spiksplinternieuwe fiets te kopen en je komt dan nog een pak goedkoper weg
-
need for speed
- Mountainbiker
hy
Post by need for speed »
de winst die de grote merken is voor mij geen probleem
specialized
trek
merida
enzovoort
zij steken deels geld terug in de sport
een van al die merken is hun topmodel dik in orde
ik rij al jaren op die fietsen omdat IK ze goed vind
nie omdat er iemand wereldkampioen is
zijn er problemen word da bijna altijd opgelost
bv ik rij winter een zomer me carbonnen wielen
als ze tijdens rijden stuk gaan is da zo krijg er garantie voor is te beter zo nie pech da zijn de risco's
vindt ge een bepaalde fiets te duur
dan maar sparen zou ik zeggen da doe ik ook
teminste als ge wilt kopen
hy alleeens gezien in keuken industrie daar gaan soms keukens tegen 65% korting weg AI ge moest maar in het begin van het zo ééntje gekocht hebben
ik rij nu op ne epic 29 fully
voor mij is da juist goed genoeg
een anderen vinden da dikke broll
een als ik iets moet betalen is da altijd te veeeel
maar da geld
telt voor alles
ik koop liever ne redelijke goeie fiets
dan een kunstschilderij waar ik het stof moet vaaf doen
allééé morgen allemaal veel plezier tijdens modderbiken
op zijn droombike
specialized
trek
merida
enzovoort
zij steken deels geld terug in de sport
een van al die merken is hun topmodel dik in orde
ik rij al jaren op die fietsen omdat IK ze goed vind
nie omdat er iemand wereldkampioen is
zijn er problemen word da bijna altijd opgelost
bv ik rij winter een zomer me carbonnen wielen
als ze tijdens rijden stuk gaan is da zo krijg er garantie voor is te beter zo nie pech da zijn de risco's
vindt ge een bepaalde fiets te duur
dan maar sparen zou ik zeggen da doe ik ook
teminste als ge wilt kopen
hy alleeens gezien in keuken industrie daar gaan soms keukens tegen 65% korting weg AI ge moest maar in het begin van het zo ééntje gekocht hebben
ik rij nu op ne epic 29 fully
voor mij is da juist goed genoeg
een anderen vinden da dikke broll
een als ik iets moet betalen is da altijd te veeeel
telt voor alles
ik koop liever ne redelijke goeie fiets
dan een kunstschilderij waar ik het stof moet vaaf doen
allééé morgen allemaal veel plezier tijdens modderbiken
op zijn droombike
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
Post by nothing 's impossible »
Anonimus, Gun de fietsenmaker ook iets?
Ik ken een hoop goede fietsemakers die high end fietsen verkopen zonder dure toonzaal, en die kunnen je in veelgevallen zelfs een gratis testfiets regelen, iets wat me veel meer aanspreekt dan een marmeren toonzaal met 50 000 watt verlichting, airco en een fortuin aan moeilijk te verkopen topfietsen!
Als je als fietsenmaker een fortuin legt voor een concessie en dan nog een onmogelijk grote stock moet nemen om een merk te mogen verkopen,dan is dat je probleem als fietsenmaker, niet dat van je klant!
Luvlektric, ik snap mogelijk niet veel van de economische wetmatigheden, maar als je 2 identiek produkten op de markt zet, maar je maakt de mensen wijs dat het twee compleet verschillende produkten zijn, dan kan de markt niet meer spelen. En in veel branches is het zo dat mensen voor een minimaal verschil in het produkt een klein fortuin extra neertellen omdat ze geloven dat het beter is.
Hoe komt het dat mensen zich assoscieren met een merk? Omdat ze geen idee hebben wat goed is en wat niet, het het imago van het merk is de enige strohalm die ze (denken te) hebben in de desinformatie. Een merk probeert zich een imago op te meten, maar dat zegt niks over de individuele produkten, het imago is ook altijd gebaseerd op prestaties uit het verleden!
Als een merk met een goeie reputatie één slechte serie heeft gemaakt maar jij hebt die slechte serie, dan heb je pech.
En als je het over je hart krijgt om dat dure produkt zwart te maken (omdat het echt op niks trekt) dan gelooft het merendeel van de mensen je niet eens
Vertellen dat een a merk goed is kan iedereen, geen risico aan om je nek uit te steken, gewoon papegaai spelen, meekraaien met de massa,... De goede produkten uit de goedkopere modellen kennen en herkennen, daarvoor heb je know how nodig, iets wat op een forum heel beperkt aanwezig is!
Ik ken een hoop goede fietsemakers die high end fietsen verkopen zonder dure toonzaal, en die kunnen je in veelgevallen zelfs een gratis testfiets regelen, iets wat me veel meer aanspreekt dan een marmeren toonzaal met 50 000 watt verlichting, airco en een fortuin aan moeilijk te verkopen topfietsen!
Als je als fietsenmaker een fortuin legt voor een concessie en dan nog een onmogelijk grote stock moet nemen om een merk te mogen verkopen,dan is dat je probleem als fietsenmaker, niet dat van je klant!
Luvlektric, ik snap mogelijk niet veel van de economische wetmatigheden, maar als je 2 identiek produkten op de markt zet, maar je maakt de mensen wijs dat het twee compleet verschillende produkten zijn, dan kan de markt niet meer spelen. En in veel branches is het zo dat mensen voor een minimaal verschil in het produkt een klein fortuin extra neertellen omdat ze geloven dat het beter is.
Hoe komt het dat mensen zich assoscieren met een merk? Omdat ze geen idee hebben wat goed is en wat niet, het het imago van het merk is de enige strohalm die ze (denken te) hebben in de desinformatie. Een merk probeert zich een imago op te meten, maar dat zegt niks over de individuele produkten, het imago is ook altijd gebaseerd op prestaties uit het verleden!
Als een merk met een goeie reputatie één slechte serie heeft gemaakt maar jij hebt die slechte serie, dan heb je pech.
En als je het over je hart krijgt om dat dure produkt zwart te maken (omdat het echt op niks trekt) dan gelooft het merendeel van de mensen je niet eens
Vertellen dat een a merk goed is kan iedereen, geen risico aan om je nek uit te steken, gewoon papegaai spelen, meekraaien met de massa,... De goede produkten uit de goedkopere modellen kennen en herkennen, daarvoor heb je know how nodig, iets wat op een forum heel beperkt aanwezig is!
-
Luvlektrik
- Mountainbiker
Post by Luvlektrik »
Volgens mij denk jij dat alle mensen oerdom zijn en enkel kopen wat de 'reclamekes' zeggen. Denk je nu echt dat al die mensen die al die dure fietsen kopen dat enkel doen omdat ze in één of ander boekje een grote foto zagen met aanbevelingen? En hoe zit dat dan met Canyon? Die hebben ook altijd gigantische advertenties staan in de O2Bikers.nothing 's impossible wrote:Anonimus, Gun de fietsenmaker ook iets?
En als je het over je hart krijgt om dat dure produkt zwart te maken (omdat het echt op niks trekt) dan gelooft het merendeel van de mensen je niet eens![]()
Ik vraag me af wat jij dat met een eerlijk merk bedoelt hoor... Als ik jou bezig hoor moet een fietsenmaker bij voorkeur in een donker, zo goedkoop mogelijk kot zitten, mag de verdeler niks winst maken, worden alle onderdelen op het frame gezet aan kostprijs en wordt er geen reclame meer gemaakt. Alle MTB teams moeten afgeschaft worden want dat is geldverspilling op de kap van de MTB'er. Schaf dan ineens ook alle andere sportploegen af want die overleven ook bijna allemaal op sponsorgeld. Iedereen gaat liefst ergens in een ver afgelegen plek op zoek naar een super exclusief frame, zodat hij de enige op een toertocht is die zo rondrijdt.
Oh ja, merkassociatie ontstaat omdat men ooit eens een advertentie zag en plots aanbidt men het merk en alle modellen die ze op de markt brengen. Happy Bike Days waar ze alle soorten merken en modellen kunnen testen da's gewoon voor de show. Op dit forum is ook iedereen gebrainwasht en iedereen die zegt dat hij een A-merk goed vindt is een papegaai...
Redelijk zwart-wit allemaal...
- Real Epic '89
- Mountainbiker
Post by Real Epic '89 »
Ach ja, deze discussie loopt al 20 jaar en zal nog meer dan 50 jaar doorgaan.
Ze willen graag terug naar het communisme. Een keuze een oplossing een Trabant.
Ze willen graag terug naar het communisme. Een keuze een oplossing een Trabant.