Wat doen jullie.

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
MNG
Mountainbiker

Post by MNG »

Flatuleren?
tek-zotic
Mountainbiker

Post by tek-zotic »

Lampion wrote:Ik ben er in elk geval voorstander van dat ze voor elke fietser een helm verplicht maken, zoals dat reeds in Spanje het geval is! Recreant (0-99 jaar), biker, wielertoerist, prof, ... iedereen gelijk voor de wet!
ben ik absoluut geen voorstander van, ik heb echt geen zin om voor een ritje van 5 minuten naar de bakker/beenhouwer/supermarkt/... een helm op te zetten
Icebreaker
Mountainbiker

Post by Icebreaker »

Lampion wrote:Ik ben er in elk geval voorstander van dat ze voor elke fietser een helm verplicht maken, zoals dat reeds in Spanje het geval is! Recreant (0-99 jaar), biker, wielertoerist, prof, ... iedereen gelijk voor de wet!
Ik ben daar geen voorstander van. Ik wil nu eens gewoon mene fiets kunnen pakken en naar den bakker rijden. Daar heb ik echt genen helm voor nodig.

Waar ik wel mee kan leven (en wat ik zelf ook toepas voor mezelf): klikpedalen, riempjes oid: helm op. Doordat je ingeklikt bent is de kans groter dat je bij een dwaze val niet weg geraakt (ook al klik je 99% van de keren vanzelf uit) en bovendien ga je wsl niet met SPD schoenen naar de winkel, aangezien het minder comfortabel is eens je van de fiets bent.

Daarnaast kan ik eventueel een verplichting voor kinderen (tot 12j bijvoorbeeld) nog wel begrijpen. Ok, ze vallen van minder hoog, maar ze vallen wel nog vaker. Maar ik denk dat de meeste kinderen tegenwoordig al wel een helm dragen, waardoor een verplichting niet veel aan de situatie zal veranderen.

Persoonlijk ben ik van mening dat verzekeringen een helplicht mogen invoeren indien er met klikpedalen gereden wordt, dat een helm verplicht is. Tot slot betalen we allemaal onze verzekering en hoe minder zware letsels hoe goedkoper de verzekering kan worden. En een helm kan vele zware letsels voorkomen.
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

Als er iets is waar ik me over kan opjagen zijn het van die overbeschermende verplichtingen zoals een helmplicht voor alle fietsers.

IK heb daar geen zin in, net zoals sommige anderen zie ik het niet zitten om een helm op m'n kop te zetten om naar de bakker, café of 't werk te fietsen met m'n stadsfiets.

Ik fiets al meer dan 30 jaar zonder helm. Ik denk dat in mijn jeugd een fietshelm nog niet eens bestond. Het enige wat ik droeg was zo'n BMX helm tijdens de cross.

Triestig vind ik het.
Dat ze zoiets verplichten voor kinderen kan ik ergens nog begrijpen, als ik ne kleine zou hebben zou ik die waarschijnlijk ook ne helm op zijne kop zetten.
Maar ikzelf?? Als het ooit zover komt zet ik m'n stadsfiets te koop.

Aan de voorstanders en degene die zo groot komen vertellen dat je altijd slecht kan vallen... zitten jullie zo onstabiel op uwe fiets?? Enkom niet af dat ze u omver kunnen rijden, da kunt ge ook als voetganger voorkrijgen. Of gaan jullie die ook een helm laten dragen als ze langs een straat wandelen?

Ik kan me niet meer herinneren dat ik met m'n stadsfiets nog gevallen ben... zal ergens geweest zijn in de tijd dat ik leerde fietsen, of misschien eens als ik met m'n zatte kl*ten op m'n fiets ben gekropen. :-D

Volgens mij zal dit altijd een blijvende discussie zijn tussen voor- en tegenstanders. En ik hoop dat de tegenstanders in de regering stand zullen houden, want ik besef maar al te goed dat een paar van die klojo's in Brussel zo'n wet wel eens zouden kunnen goedkeuren... #-o
_alain_
Mountainbiker

Post by _alain_ »

Gewoon een muts opzetten.
Gooi maar eens een muts en een helm uit het raam vanop de 5de verdieping,
en kijk eens wat er kapot valt..

Bij deze;
een muts is veiliger dan een helm!
Vos in de bossen
Mountainbiker

Post by Vos in de bossen »

Verhaal schoonzoon, Robby, 35 jaar, beroepsmilitair KB brandweer.
Vorig na-zomer, hete dag....Kameraad Robby belt: goesting om te gaan racen langs het zuid-Willemsvaart ???
Robby: ja graag. Gauw de race fiets op en juh, vanuit Voorshoven richting Bree. Ver zijn ze niet geraken hoor. Robby fietsten achter, zijn kameraad hoor een oeï en een plof...Robby lag op de jaagpad (had echt waar zijn helm vergeten aan te doen, geen SIS en IC bij). Lag dus daar op het pad, zonder beweging. Ziekenwagen gebeld, naar Genk en zo via de spoed binnen.
Scanner gaf: zeer zwaar hersentrauma, met mogelijk dood tot gevolg, indien er verder bloeding zou optreden. Dagen bij het ongewis. Eindelijk licht in de duisternis: zag nog, hoorde nog, zag vrouw en zoontje en moeder en vader opnieuw, . Nu heeft hij zijn rijbewijs opnieuw voor een half jaar...Daarna nog examen enz...Hij is gelukkig terug aan het werk geraken, wat op zich heel positief is. Natuurlijk was het MAAR EEN KEER zonder helm, dus geen gewoonte. Slechts een steentje onder zijn voorwiel heeft het ongeval veroorzaakt. Nog even en ons dochter was weduwe en kleinzoon vaderloos...Enfin, eind goed al goed.
peter-bastanie
Mountainbiker

Post by peter-bastanie »

mijn mening is "klikpedalen =helm verplicht" 8)
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

Vos in de bossen wrote:Verhaal schoonzoon, Robby, 35 jaar, beroepsmilitair KB brandweer.
Vorig na-zomer, hete dag....Kameraad Robby belt: goesting om te gaan racen langs het zuid-Willemsvaart ???
Robby: ja graag. Gauw de race fiets op en juh, vanuit Voorshoven richting Bree. Ver zijn ze niet geraken hoor. Robby fietsten achter, zijn kameraad hoor een oeï en een plof...Robby lag op de jaagpad (had echt waar zijn helm vergeten aan te doen, geen SIS en IC bij). Lag dus daar op het pad, zonder beweging. Ziekenwagen gebeld, naar Genk en zo via de spoed binnen.
Scanner gaf: zeer zwaar hersentrauma, met mogelijk dood tot gevolg, indien er verder bloeding zou optreden. Dagen bij het ongewis. Eindelijk licht in de duisternis: zag nog, hoorde nog, zag vrouw en zoontje en moeder en vader opnieuw, . Nu heeft hij zijn rijbewijs opnieuw voor een half jaar...Daarna nog examen enz...Hij is gelukkig terug aan het werk geraken, wat op zich heel positief is. Natuurlijk was het MAAR EEN KEER zonder helm, dus geen gewoonte. Slechts een steentje onder zijn voorwiel heeft het ongeval veroorzaakt. Nog even en ons dochter was weduwe en kleinzoon vaderloos...Enfin, eind goed al goed.
Vos, alle begrip en zo'n dingen zijn natuurlijk heel erg.

Maar als je alle gevaren uit de weg wil gaan kan je je huis niet meer uit.

Dit verhaal zal mijn mening iig niet veranderen.
Hoe dom dat het ook zou mogen klinken.
Icebreaker
Mountainbiker

Post by Icebreaker »

kawa wrote:
Vos in de bossen wrote:Verhaal schoonzoon, Robby, 35 jaar, beroepsmilitair KB brandweer.
Vos, alle begrip en zo'n dingen zijn natuurlijk heel erg.

Maar als je alle gevaren uit de weg wil gaan kan je je huis niet meer uit.

Dit verhaal zal mijn mening iig niet veranderen.
Hoe dom dat het ook zou mogen klinken.
Das een feit. Maar we leven in een maatschappij waar we gelukkig veel sociale voordelen hebben. Zij die zware ongevallen of ziektes te verduren krijgen, kosten iedereen veel geld, maar ik zit er niets mee in om de kosten van die mensen die pech in het leven hebben te helpen verlagen. Ik vind dat het dan wel ieders plicht zou mogen zijn om zware letsels of ziektes zo veel mogelijk te vermijden. Willen zij dat niet, voor mij geen probleem zolang ze er geen anderen mee in gevaar brengen. Maar dan wel graag een aparte regeling voor mensen die wel bereid zijn voorzorgsmaatregelen te treffen en eentje voor mensen die hun eigen ding willen doen.

Mensen die roken, mensen die geen helm dragen tijdens het sportief fietsen, mensen die geen autogordel dragen, mensen die overdreven drinken (ik weet het, waar leg je de grens en hoe voer je dat praktisch uit, das een groot ?): ze mogen een grotere brijdage leveren aan bijvoorbeeld de ziekenfondsen en verzekeringen. Want zij zullen gemiddeld gezien eerder zware letsels hebben dan ik.
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

Icebreaker wrote:Maar dan wel graag een aparte regeling voor mensen die wel bereid zijn voorzorgsmaatregelen te treffen en eentje voor mensen die hun eigen ding willen doen.

Mensen die roken, mensen die geen helm dragen tijdens het sportief fietsen, mensen die geen autogordel dragen, mensen die overdreven drinken (ik weet het, waar leg je de grens en hoe voer je dat praktisch uit, das een groot ?): ze mogen een grotere brijdage leveren aan bijvoorbeeld de ziekenfondsen en verzekeringen. Want zij zullen gemiddeld gezien eerder zware letsels hebben dan ik.
Ik begrijp je standpunt, maar werk zoiets maar eens uit.

De roker zal zeggen dat gevaarlijke sporten minstens even levensbedreigend zijn om nog maar een voorbeeld te geven.

Los het maar op he...

Ik kan nie zo goed leven met regeltjes die men uitvindt om mij tegen mezelf te beschermen. Als het nut heeft kan ik me er wel in vinden, maar ze moeten niet gaan overdrijven he. Ik ben vrij zeker dat ik niet zomaar zal vallen met een stadsfiets... of ze moeten me omver rijden, of ik moet schupzat zijn...
Dus mij verplichten om een helm te dragen terwijl dat niet nodig is, nee, dank u.

Als we met alles akkoord gaan, waar gaat dat eindigen?
Post Reply