Wat doen jullie.

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

Wimmeke76 wrote:
lj wrote:Verzekering is wel een interessant gegeven.

Is m'n lichamelijke schade niet gedekt als ik door m'n voorruit ga zonder gordel in de wagen? of als ik zonder helm met de motor op m'n hoofd val?
Kan dit iemand bevestigen ?
Je eigen lichamelijke schade is nooit verzekerd in je gewone burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering van je auto of motor (zelfs net als je een omnium hebt). De verplichtte BA-verzekering dekt alleen de schade (lichamelijke/materiele) die je aan anderen toebrengt.

Wil je als bestuurder van een auto, motor, fiets, ... verzekerd zijn tegen lichamelijke schade, dan moet je een extra bestuurdersverzekering nemen.

Google is your friend

Als bij een ongeval de tegenpartij "in fout" is gaat die zijn verzekering natuurlijk wel instaan voor je lichamelijke schade.
Ook als je geen gordel droeg.
cherryman
Mountainbiker

Post by cherryman »

kawa wrote:
G-m@n. wrote:ik heb deze winter redelijk wat tochten in NL gereden en daar hing bijna overal een papier aan de inschrijving van helm verplicht voor de verzekering!
Daar kan ik dan wel weer mee leven, dat zijn voorwaarden die de verzekeringsmaatschappij stelt...

Maar het "vingerke wijzen" van andere bikers, daar krijg ik stupkes van.

Leven en laten leven, da's toch zo moeilijk niet??
Waarom moeten er altijd van die moraalridders zijn die anderen zo nodig moeten vertellen wat ze moeten dragen, hoe ze moeten leven, etc...
Ik draag zo goed als altijd een helm, zowel training/TT wil hier ook niemand met de vingers wijzen, maar het lijkt me niet meer dan normaal dat je op een TT niet verzekerd bent als je geen helm draagt.. :roll:

Verder zal je er wel eens anders tegen aan kijken als iemand in je directe omgeving valt (zelfs met helm) en er blijvende (hersen)schade aan overgehouden heeft. En dat was ook maar door een stom putje bij training. Zonder helm was er 0.0% kans dat hij het zelf maar overleefd had.

Stel (als voorbeeld); jij steekt me voorbij zonder helm en waarschuwing. Ik schrik me rot, maak een stuurfout of iets dergelijk, tik tegen je wiel waardoor jij valt en er levenlange schade aan overhoud. Wie is dan in fout? :-k
tek-zotic
Mountainbiker

Post by tek-zotic »

helm op tt verplichten voor verzekering is zeker niet slecht. Is bij motorcross ook zo: er zijn verplichte beschermingen: Helm, niergordel, handschoenen, kniebeschermers en crossbotten. Als je ze niet aan hebt, geen start.
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

tek-zotic wrote:helm op tt verplichten voor verzekering is zeker niet slecht. Is bij motorcross ook zo: er zijn verplichte beschermingen: Helm, niergordel, handschoenen, kniebeschermers en crossbotten. Als je ze niet aan hebt, geen start.
Bij georganiseerde wedstrijden en/of sportevenementen zoals toertochten kan ik gerust leven met een helmplicht.
Ik kies er zelf voor om mee te doen en heb me dan ook aan de reglementen van de organisatie te houden.

Maar... als ik alleen ga fietsen, dan bepaal ik liever zelf in hoeverre ik me wil beschermen. :wink:
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

cherryman wrote: Verder zal je er wel eens anders tegen aan kijken als iemand in je directe omgeving valt (zelfs met helm) en er blijvende (hersen)schade aan overgehouden heeft. En dat was ook maar door een stom putje bij training. Zonder helm was er 0.0% kans dat hij het zelf maar overleefd had.
Waarom? Shit happens...

Ik rij met de motor, ken er ook die met die hobby het leven gelaten hebben.. ga ik nu moeten stoppen met motorrijden?

Voor alle duidelijkheid, ik rij met een helm, krijg het gewoon op m'n heupen van het schoolmeestergedrag van andere fietsers....
Laat iedereen toch met rust.

Fietsers ondereen zijn soms just klein jung.

- Met het vingerke wijzen omdat die andere geen helm draagt.
- Lastig zijn omdat die andere biker geen goeiedag terug zegt.. (en dan denk ik... zeg je zonder fiets ook goeiedag tegen iedereen?)
- Wieltjeszuigers krijgen ook de wind vanvoor...
- etc... lees maar eens op verschillende wielerfora hoeveel frustratie er is tussen fietsers... en dan hebben we het nog niet over de verhouding fietser-automobilist...

Van mij mag iedereen doen wat 'm wil, zo lang 'm geen gevaar is voor mij als medeweggebruiker.

cherryman wrote: Stel (als voorbeeld); jij steekt me voorbij zonder helm en waarschuwing. Ik schrik me rot, maak een stuurfout of iets dergelijk, tik tegen je wiel waardoor jij valt en er levenlange schade aan overhoud. Wie is dan in fout? :-k
Gij. Ik rij u nie aan he... :wink:
cherryman
Mountainbiker

Post by cherryman »

kawa wrote:Waarom? Shit happens...

Ik rij met de motor, ken er ook die met die hobby het leven gelaten hebben.. ga ik nu moeten stoppen met motorrijden?

Voor alle duidelijkheid, ik rij met een helm, krijg het gewoon op m'n heupen van het schoolmeestergedrag van andere fietsers....
Relevantie? Op uwe moto gaat ge toch ook niet zitten zonder ne helm? #-o
kawa wrote: Fietsers ondereen zijn soms just klein jung.

- Met het vingerke wijzen omdat die andere geen helm draagt.
- Lastig zijn omdat die andere biker geen goeiedag terug zegt.. (en dan denk ik... zeg je zonder fiets ook goeiedag tegen iedereen?)
- Wieltjeszuigers krijgen ook de wind vanvoor...
- etc... lees maar eens op verschillende wielerfora hoeveel frustratie er is tussen fietsers... en dan hebben we het nog niet over de verhouding fietser-automobilist...

Van mij mag iedereen doen wat 'm wil, zo lang 'm geen gevaar is voor mij als medeweggebruiker.
Nee, dat is net het probleem van de maatschappij de dag van vandaag, mensen kunnen niets meer van elkaar verdragen en ik wil niet naar een bepaalde groep wijzen, maar heb toch de indruk dat die mentaliteit er bij wielertoeristen nog meer inzit dan bij MTBers.

Laatste is een schone samenvatting dus laten we het daarbij maar bij halen :wink:
kawa wrote:
cherryman wrote: Stel (als voorbeeld); jij steekt me voorbij zonder helm en waarschuwing. Ik schrik me rot, maak een stuurfout of iets dergelijk, tik tegen je wiel waardoor jij valt en er levenlange schade aan overhoud. Wie is dan in fout? :-k
Ben ik het niet echt mee eens, is eigenlijk het enige waar ik me aan kan ergeren. Als je iemand voorbijsteekt op een vrij small (lees plaats voor 1 fietser) pad is het toch niet teveel gevraagd om eventjes iets te laten weten (roepen/bel gebruiken) of te wachten op een breder stuk ipv iemand de schrik van zijn leven te laten beleven... :roll:
BerggeitCasualFietser
Mountainbiker

Post by BerggeitCasualFietser »

voor mij maket ni veel uit als ze maar af en toe kop doen, of ik smijt mijn helm ernaartoe :lol:
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

cherryman wrote:
kawa wrote:Waarom? Shit happens...

Relevantie? Op uwe moto gaat ge toch ook niet zitten zonder ne helm? #-o

Ge moogt da onnozel manneke achterwege laten. :wink:
Zo dwaas is da nie dat ik met een helm rij op de motor..

Ten eerste ben ik verplicht een helm te dragen en ten tweede vind ik een helm vrij normaal op een motor.

En kom nu niet die motor met een fiets vergelijken he.....

Zoals ik al schreef maak ik voor mezelf wel uit wanneer of in hoeverre ik mezelf ga beschermen.
Op de moto is dat met helm ja, en met beschermende kledij. Maar ook daar beslis ik liever zelf en rij ik ook wel eens met korte mouwen....

Op de fiets doe ik hetzelfde, als ik zelf vind dat een helm een goede zaak is rij ik met een helm. En dat zal 99 keer van de 100 zijn op de koersfiets of MTB.
Op de stadsfiets zal ik nooit een helm dragen.

kawa wrote:
Ben ik het niet echt mee eens, is eigenlijk het enige waar ik me aan kan ergeren. Als je iemand voorbijsteekt op een vrij small (lees plaats voor 1 fietser) pad is het toch niet teveel gevraagd om eventjes iets te laten weten (roepen/bel gebruiken) of te wachten op een breder stuk ipv iemand de schrik van zijn leven te laten beleven... :roll:[/quote]

STEL en ALS en daarmee is alles gezegd. ... :wink:
Sunn Xtreme
Expert

Re: Wat doen jullie.

Post by Sunn Xtreme »

[quote="superm"]Wie kent het niet, je bent lekker onderweg en haalt een medebiker in die promt in je wiel kruipt en meelift.
Normaal heb ikzelf daar geen problemen mee maar deze biker heeft geen helm op en dan heb ik er eigenlijk wel een probleem mee.
Stel je valt en je neemt hem ook mee maar omdat hij geen helm op had heeft hij een lelijke hoofdwond en daar sta je dan.
Ok als hij wel een helm op zou hebben zou hij natuurlijk ook gewond kunnen raken maar ik zie het als een extra risico.
Wat zouden jullie doen in zo een geval?
Hem laten meerijden of vriendelijk verzoeken om alleen verder te gaan?[/quote]

niet over wakker liggen...
is ZIJN verantwoordelijkheid, niet de uwe.
Als dat ZIJN keuze is... is het aan u om gewoon verdraagzaam te zijn :wink:
Lampion
Mountainbiker
Location: Cube Elite 29 2012 / Trek Fuel EX6.5 2008/ Giant Yucon 2006

Post by Lampion »

Ik ben er in elk geval voorstander van dat ze voor elke fietser een helm verplicht maken, zoals dat reeds in Spanje het geval is! Recreant (0-99 jaar), biker, wielertoerist, prof, ... iedereen gelijk voor de wet!
Post Reply