Wat doen jullie.

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

G-m@n. wrote:ik heb deze winter redelijk wat tochten in NL gereden en daar hing bijna overal een papier aan de inschrijving van helm verplicht voor de verzekering!
Daar kan ik dan wel weer mee leven, dat zijn voorwaarden die de verzekeringsmaatschappij stelt...

Maar het "vingerke wijzen" van andere bikers, daar krijg ik stupkes van.

Leven en laten leven, da's toch zo moeilijk niet??
Waarom moeten er altijd van die moraalridders zijn die anderen zo nodig moeten vertellen wat ze moeten dragen, hoe ze moeten leven, etc...
G-m@n.
Mountainbiker

Post by G-m@n. »

das hetzelfde als zonder verzekering met de auto rijden,alleen zie je dat niet en toch zijn er heel veel die dat doen :wink:
:lol:
maar gene helm..hohoho
Samuel
Mountainbiker

Post by Samuel »

G-m@n. wrote:das hetzelfde als zonder verzekering met de auto rijden,alleen zie je dat niet en toch zijn er heel veel die dat doen :wink:
maar gene helm..hohoho
Als iemand tegen jouw auto rijdt en hij is niet verzekerd dan ben jij dik gescheten. Probeer dan maar eens 't geld te krijgen voor een nieuwe bumper. Als iemand zonder helm een tikske geeft tegen jouw wiel, dan is dat vooral niet jouw probleem als hij op z'n kop valt. Toch een groot verschil hé.
Ik vind het vooral heel stom om zonder helm te rijden. Toch een vorm van valse zelfzekerheid om te denken dat je altijd recht blijft gelijk in welke omstandigheid. Iedereen valt wel eens. Maar ook vooral niet mijn probleem.
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

G-m@n. wrote:das hetzelfde als zonder verzekering met de auto rijden,alleen zie je dat niet en toch zijn er heel veel die dat doen :wink:
Da's toch nog iets anders denk ik...

Bij zo'n gevallen komt schade aan derden piepen.. als iemand zonder helm valt gaat 'm anderen geen schade berokkenen he.
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

Samuel wrote:Ik vind het vooral heel stom om zonder helm te rijden. Toch een vorm van valse zelfzekerheid om te denken dat je altijd recht blijft gelijk in welke omstandigheid. Iedereen valt wel eens.

Ik vind dat iedereen vooral voor zichzelf moet uitmaken hoe ver men wil gaan om zichzelf te beschermen.

Zonder helm rijden is in bepaalde gevallen niet slim, daar heb je en punt.

Maar ik heb leren fietsen zonder helm, heb m'n heel jeugd zonder helm gereden en zal da nu in bepaalde gevallen blijven doen ook..
Stokke
Mountainbiker

Post by Stokke »

Eerst en vooral voor mij ieder doet zijn eigen ding al fiets je naakt !

Zal zeker niemand aanspreken dat ze een helm moeten dragen is hier ten slotte nog niet verplicht

Maar kan superm tot op zeker punt volgen en hij heeft mischien een punt

Als iemand tegen jouw auto rijdt en hij is niet verzekerd dan ben jij dik gescheten. Probeer dan maar eens 't geld te krijgen voor een nieuwe bumper. Als iemand zonder helm een tikske geeft tegen jouw wiel, dan is dat vooral niet jouw probleem als hij op z'n kop valt. Toch een groot verschil hé. Maar ook vooral niet mijn probleem.
Zoals samuel schreef Lees dit dan eens zal je mss tevreden zijn als die gast of maat een helm op had

http://www.wielertoerist.be/patrick37/v ... modus=view
Samuel
Mountainbiker

Post by Samuel »

3 bedenkingen bij het lezen van dat artikel:
-Als de groep vooraan geen teken maakte dat er een put in het wegdek zat, zijn zij dan ook verantwoordelijk ?
-Je zal het maar meemaken, eens gaan rijden met je fietsvrienden. En ze eisen een schadevergoeding via een advocaat. Goeie vrienden zijn dat. De fietsersbond zal het gelukkig wel betalen.
-Als je in een put rijdt en je valt, doe je dit dan met opzet en ben je dan verantwoordelijk voor wat er achter jou gebeurt ? Als ze wat meer ruimte hadden gehouden dan was het misschien niet gebeurd.

Wat hebben we geleerd:
Ik zorg er voor dat ik een helm draag,
een verzekering heb,
dat ik zoveel mogelijk offroad rij, niet op asfalt,
nooit in groep rij,
niet in het wiel rij
en als ik dan toch een risico neem, zeker niet zelfstandig ben.

Alé hupa, wat hebben we weer een gevaarlijke hobby gekozen :roll:
Samuel
Mountainbiker

Post by Samuel »

Vorige week heb ik roc des terrils gereden (Wallers). Modderige afdalingen gedaan aan een redelijke snelheid. Ik heb er daar gezien zonder helm. Hoe goed je ook kan rijden, daar ben je niet zeker dat je niet valt. En ok, ze moeten dat zelf weten, maar in die omstandigheden is dat echt stom!! Daar zouden ze het moeten eisen dat er een helm wordt gedragen.
Je weet trouwens nooit van vooraf hoe een parcours er zal uitzien als je er nog nooit hebt gereden of als het zo'n strontweer is als de laatste weken.
lj
Mountainbiker

Post by lj »

Als je de evolutie ziet, gordelplicht in de wagen, helmplicht bij de motor, vrees ik dat de "vrije keuze van fietshelm op of niet" beperkt is in de tijd.
Persoonlijk reageer ik enkel op zaken die me in gevaar brengen zoals bv een zwalpende automobilist die aan het gsm'en is of dergelijke.

Verzekering is wel een interessant gegeven.
Is m'n lichamelijke schade niet gedekt als ik door m'n voorruit ga zonder gordel in de wagen? of als ik zonder helm met de motor op m'n hoofd val?
Kan dit iemand bevestigen ?
Wimmeke76
Mountainbiker

Post by Wimmeke76 »

lj wrote:Verzekering is wel een interessant gegeven.

Is m'n lichamelijke schade niet gedekt als ik door m'n voorruit ga zonder gordel in de wagen? of als ik zonder helm met de motor op m'n hoofd val?
Kan dit iemand bevestigen ?
Je eigen lichamelijke schade is nooit verzekerd in je gewone burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering van je auto of motor (zelfs net als je een omnium hebt). De verplichtte BA-verzekering dekt alleen de schade (lichamelijke/materiele) die je aan anderen toebrengt.

Wil je als bestuurder van een auto, motor, fiets, ... verzekerd zijn tegen lichamelijke schade, dan moet je een extra bestuurdersverzekering nemen.

Google is your friend
Post Reply