onderhoud na TT
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
Post by nothing 's impossible »
Der zijn eigenlijk 3 soorten olie, elk merk heeft er zijn variant van, in verschillende verpakkingen, spuitbussen, druppelflacons,....
De verschillen tussen de merken zijn veelal beperkt
Dunne, droge tef olie, penetreert snel, smeert goed voor nieuwe kettingen, trekt weinig stof en vuil aan, olie is snel weg maar de droog smerende film blijft redelijk lang hangen.
onvoldoende voor oude ketingen in vochtige omstandigheden.
Ook te gebruiken voor kabels, deraileurs,...
Dikke, natte tef olie, penetreert iets minder, dus tijdig aanbrengen.
Smeert zeer goed, olie wordt traag weggeduwt.
Trekt veel vuil aan.
Olie blijft lang zitten, er is een droog smerend residu.
Meest aangeraden smeermiddel voor oude kettingen, zeker in vochtige omstandigheden.
Wax
Een droog smeermiddel in een vochtafstotende wax.
Voor nieuwe kettingen vergelijkbaar met droge olie. bij oude kettingen is de smering veelal onvoldoende in vochtige omstandigheden.
Wax wordt ook als reinigingsmiddel op de ketting aangebracht.
De ketting blijft proper.
Naast tef worden nog andere additieven toegevoegd, ondermeer om de penetratie van de olie te verhogen, vuil af te stoten,...
Der bestaat ook synthetisch vet dat in de ketting binnendringt.
Verder zijn er nog gewone smeerolie, met een bepaalde viscositeit maar zonder de additieven die voor extra smering zorgen als de olie weggedrukt wordt, kruipolie (WD 40), niet geschikt als kettingsmeermiddel, de olie is zeer dun en er zit niets in dat aan het materiaal hecht, de olie wordt zeer snel weggedrukt, er blijft geen smering over, na 10 km moet je opnieuw smeren.
Vet penetreert de ketting onvoldoende en trekt veel vuil aan.
Dunne, droge tef olie, penetreert snel, smeert goed voor nieuwe kettingen, trekt weinig stof en vuil aan, olie is snel weg maar de droog smerende film blijft redelijk lang hangen.
Trekt veel vuil aan.
Meest aangeraden smeermiddel voor oude kettingen, zeker in vochtige omstandigheden.
Wax
Voor nieuwe kettingen vergelijkbaar met droge olie. bij oude kettingen is de smering veelal onvoldoende in vochtige omstandigheden.
Naast tef worden nog andere additieven toegevoegd, ondermeer om de penetratie van de olie te verhogen, vuil af te stoten,...
Verder zijn er nog gewone smeerolie, met een bepaalde viscositeit maar zonder de additieven die voor extra smering zorgen als de olie weggedrukt wordt, kruipolie (WD 40), niet geschikt als kettingsmeermiddel, de olie is zeer dun en er zit niets in dat aan het materiaal hecht, de olie wordt zeer snel weggedrukt, er blijft geen smering over, na 10 km moet je opnieuw smeren.
Voila, alweer één leerrijk postje van NI se!!nothing 's impossible wrote:Der zijn eigenlijk 3 soorten olie, elk merk heeft er zijn variant van, in verschillende verpakkingen, spuitbussen, druppelflacons,....
Trekt veel vuil aan.
Wax
Waarvoor dank
@ jack 77: ik ben met meerdere zelfhulpgroepen bezig hoor...er zijn blijkbaar serieuse kosten aan mezelf
- Schijfrem
- Mountainbiker
Heb me net een bus White Lightning bij Filip Sport gaan kopen:
De spuitbus dient als kettingreiniger die je op de ketting dient te spuiten en dan met een droge doek de ketting schoonmaken. Ook te doen bij een gans nieuwe ketting omdat daar ook een plakkerig spul op zit dat er eerst af moet.
Daarna van identiek merk een smeermiddel op de schakels aanbrengen, overvloedig staat op het etiket, en dan een 3 à 5-tal uur laten drogen en handeling opnieuw herhalen. Is op basis van een soort van wax of zoiets.
Heb da spul aangebracht en morgen in Grimbergen zullen we het nekeer uittesten
( kost samen 22,75 euro. )
De spuitbus dient als kettingreiniger die je op de ketting dient te spuiten en dan met een droge doek de ketting schoonmaken. Ook te doen bij een gans nieuwe ketting omdat daar ook een plakkerig spul op zit dat er eerst af moet.
Daarna van identiek merk een smeermiddel op de schakels aanbrengen, overvloedig staat op het etiket, en dan een 3 à 5-tal uur laten drogen en handeling opnieuw herhalen. Is op basis van een soort van wax of zoiets.
Heb da spul aangebracht en morgen in Grimbergen zullen we het nekeer uittesten
( kost samen 22,75 euro. )
Kuisen fiets!
Na de VTT al de modder er af spuiten, thuis de ketting er af en vijf minuutjes in half benzine en half moterolie, fiets afwassen met autoschampoo en afdrogen, dan ketting droogspuiten met lucht en vijf minuutjes onderdompelen in verse moterolie dan omhoog hangen en laten uitlekken zeker 12 uur! daarna fietske smeren met half lampolie en half olie, resultaat nieuw fietske!!
-
Magura
- Mountainbiker
- Location: 4x alu, 1x krakbon, 1x tita + dolf, 1x tita 29",1x Cust Tec SingleSpeed, 1x staal, 1x tita zand
Re: Kuisen fiets!
Amaai, doet gij da elke keer???rudycoolens wrote:Na de VTT al de modder er af spuiten, thuis de ketting er af en vijf minuutjes in half benzine en half moterolie, fiets afwassen met autoschampoo en afdrogen, dan ketting droogspuiten met lucht en vijf minuutjes onderdompelen in verse moterolie dan omhoog hangen en laten uitlekken zeker 12 uur! daarna fietske smeren met half lampolie en half olie, resultaat nieuw fietske!!
- A d r i
- Mountainbiker
@rudicoolens :
wat ik me afvraag, trekt al die olie bij jouw volgende rit niet net vuil en modder aan?
Ik kuis m'n fiets ook grondig na een TT, maar zal nooit met olie werken
Alleen de ketting smeer ik maar dan met white lightning of met teflon als het echt modderig ligt.
Om de fiets op te blinken gebruik ik een product van Motorex of gewoon Pledge op m'n titaan frames.
Dat stoot stof en vuil wat af.. (modder jammer genoeg niet
)
wat ik me afvraag, trekt al die olie bij jouw volgende rit niet net vuil en modder aan?
Ik kuis m'n fiets ook grondig na een TT, maar zal nooit met olie werken
Alleen de ketting smeer ik maar dan met white lightning of met teflon als het echt modderig ligt.
Om de fiets op te blinken gebruik ik een product van Motorex of gewoon Pledge op m'n titaan frames.
Dat stoot stof en vuil wat af.. (modder jammer genoeg niet