hoe met marathons beginnen?

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
A d r i
Mountainbiker

Re: hoe met marathons beginnen?

Post by A d r i »

bericht typen
Last edited by A d r i on Fri 12 Nov 2004 22:21, edited 2 times in total.
Thierry
Mountainbiker

Post by Thierry »

niks
Last edited by Thierry on Fri 12 Nov 2004 22:27, edited 1 time in total.
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

ik heb een mail naar de marathon@zoenk.be gestuurd.
Last edited by A d r i on Sat 13 Nov 2004 17:03, edited 1 time in total.
Epic
Mountainbiker

Post by Epic »

FCB wrote:en wsl ook geen fitnesse niet meer.
Je zou toch best één keer per week naar de fitness blijven gaan anders verlies je te snel je mooie winst. Natuurlijk bij drukke wedstrijdperiodes kan je dit wel eens negeren.
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

Er zijn ook bij onze Noorderburen alternatieven beschikbaar.

In Nederland heb je Marathon Biking.NL in het leven geroepen door Peter Janssen.
Die heeft zich niet beperkt tot het eigen landje en beschikt over een enorme marathon-database. Er is ook een competitie waar zowel Nederlanders als Belgen kunnen aan deelnemen.

Fred Van Zetten is de drijvende kracht achter de Marathon trofee. De echte competitie is wel beperkt tot Nederlanders en is dankzij sponsoring ook met prijzen bedeelt.
Last edited by A d r i on Sat 13 Nov 2004 16:52, edited 1 time in total.
Rec
Mountainbiker

Post by Rec »

Ben zelf goed tevreden met dit schema http://www.mtb-marathon.co.uk/training/training.php
Tambar
Mountainbiker

Post by Tambar »

Volgend jaar wil ik ook enkele marathons meedoen en wat ik zelf aan 't doen ben is leren klimmen, daarmee bedoel ik op souplesse en niet de brute kracht (slechte gewoonte van een vroeger leven :wink: ).
Aan km' s heb ik dit jaar al geen gebrek, enkel ga ik proberen wat meer variatie te steken in mijn training.
En als voorbereiding de lokale marathons meedoen : fronttoertocht Ieper, Bike Event Waregem.
Ook ga ik vanaf januari dubbele TT' s rijden of met de fiets naar een TT rijden (dat doe ik trouwens nu al).
Andere tips zijn altijd welkom.

Bart
Iegienie
Mountainbiker

Post by Iegienie »

Ikke ben dus begonnen met een rittekes in het aarschotse, en in het tweede jaar ne keer een 65km rit aan de barage de l'eau d'heure. vettig ding was dat toen. Weet wel niet meer waar het juist was. Wat later de 90 van bouillon, met mijn scott en vaste vork, de gasten in de club van toen verklaarden me zot, tja, da moet ge niet doen. In 6h00 was ik rond. In die periode zochten we vooral de 100km ritten uit : neeroeteren, vtt folies, heverlee, etc...

Daarna met kerstmis een OCLV fiets gekocht, en altijd meer en meer rittekes gaan doen. Ik herinner me de marathon van indertijd in houffalize, vreselijk slecht weer. er scheelde iets aan de kader van die fiets, mijn trappers vielen er konstant af. Heb toen in een smidse een imbussleutel meegekregen.

Eigenlijk wist ik toen al snel waar mijn "muur" stond. Ik had de taktiek om steeds tot juist tegen en ietske over die grens te rijden. En dan nog wat rivaliteit met de maten, en vant teen kwam uiteindelijk tander he.

later pas ben ik begonnen met wat "juister" te trainen, en tja, zit nu al een paar jaar te wachten totdat de resultaten wat zouden zakken. tkomt er binnenkort wel van, maar dat zien we dan wel weer...
Thorgal
Mountainbiker
Location: Radon ZR4, XT, Magura Marta, Manitou R7, 240S/XR4.1d

Post by Thorgal »

Oktober 2003, 31jaar, nooit aan sport gedaan en, door een stom toeval een MTB gekocht.

Nu, november 2004, begeesterd mtb'er, met al enkele ardennen marathons achter de rug.

Hoe begonnen?

Toen ik begon te biken, had ik al héél snel het gevoel dat de vlaamse 40km TT niet echt 'mijn ding' waren. Dan maar eens d'Ardennen ingetrokken. Ergens in maart, TT en Eupen, 60km en 1100hm. Daar ging al een (kleine) wereld voor mij open. Dat was pas biken! (ps: daar nog een stuk samen gereden met Viper !)

Maart 2004, eerste bike verkocht en huidige bike aangeschaft. Héél veel bijgeleerd op dit forum. Maw, héél veel bijgeleerd over bikes en biken dankzij jullie! Om maar te zwijgen over het bike-virus dat zich verspreid heeft in mijn hersenpan :wink: .

Dan, op zoek naar verdere uitdagingen, in mei, de 100km meerdaelclassic. 2 dagen daarna werd onzen tweeling geboren en eind mei stond ik in Theux aan de start voor de 80km, ah ja hé, ik had hier ergens es gelezen over Theux 'de moeder van alle belgische marathons'. Ja, da was iets voor mij. Ik moet zeggen, door het extreem tekort van slaap (zie tweeling), heb ik daar nogal(=understatement of the year) afgezien manne! Maar, idd, wat geeft dat een goed gevoel als je het uitrijdt :lol:

Na de hagelandse chrono, op naar de 100 van La Meirhaeghe. Een voor mij daar zéér behoorlijk resultaat behaald, met de dag daarna dan ook een PB'tje van Viper, die me vroeg:"Hoe doe je dat man?"

Verder van de zomer La Bataille en de Bastognarde gereden. En ik kijk al uit naar 2005!!!

Sinds vrijdag in het bezit van nen Polar en hoop me nu, met de weinige tijd die ik heb, toch iets 'beredeneerder' voor te bereiden voor het komende jaar. Mijn enige doel is eigenlijk om in de eerste helft van het deelnemersveld te eindigen. Wat me tot nu toe al vrij goed gelukt is. En ja, als het nog beter kan, waarom nie?

En, binnen enkele jaren en als m'n gezinssituatie het toelaat, ga ik ook eens over de landsgrenzen piepen, richting Alpen dan! Maar ja, eerst leren kruipen,....
polarbear
Mountainbiker

Re: hoe met marathons beginnen?

Post by polarbear »

babylove, een andere methode voor te beginnen met marathonbiken is naar toertochten te fietsen ipv met de wagen te gaan, indien de verplaatsing bvb minder dan 10 tot 20km veraf is. Zo heb je al wat kms in de benen vooraleer je je toertocht aanvangt en leer je doseren tijdens de toertocht. Of: na de langste afstand van een tt (meestal 45) er nog een korte ronde bij te voegen. Fiets vooral op lsd-tempo (basis aanleggen), éénmaal per week kan je hier aan zondigen door een intensieve maar kortere rit in te lassen.

Marathons om mee te beginnen zijn de relatief vlakke niet-gechronometreerde langeafstandsritten & toertochten. Zoek vervolgens het Heuvelland, Vlaamse Ardennen, ... op. De Ardennen is een volgende stap en bieden een uitstekende techniektraining met alle soorten ondergrond.

Gedurende de rit plaats je initieel zo weinig mogelijk tempoversnellingen, probeer een egaal tempo te zoeken waarbij je denkt de volledige afstand te kunnen overbruggen. Laat de tijd eerst niet meetellen, geniet van het marathonbiken en... het finishen. Succes.
Last edited by polarbear on Tue 16 Nov 2004 13:31, edited 1 time in total.
Post Reply