Hardtail 29-er of fully 26-er voor de BeMC?
Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
-
vivkemobiel
- Mountainbiker
- Location: Specialized Era Expert 2015 (fully); Specialized Fate Expert 2012 en 2013 (29-er)
Post by vivkemobiel »
Oei oei oei, da wordt precies geen goed nieuws voor mijne fully. Ben dus echt benieuwd na de testdagen.
Ik rijd de BeMC met een 26 hardtail om de simpele reden dat ik maar 1 MTB heb en niet van plan ben er een tweede aan te schaffen. Je kan er maar op 1 tegelijk rijden en uiteindelijk heb je altijd een favoriet en staat de andere gewoon te roesten. Uitproberen is de boodschap, want iedereen is anders.
- Jeanke6
- Mountainbiker
- Location: Niner Air9 Kermit Green, GT Force Carbon Sport, Genesis Fortitude, Trek Madone 4.5
http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... 89&start=0Flippen wrote:de 29'er hardtail is met een carbonvoorvork of wat zit erin?
@jeanke6 is de niner ook met een vaste voorvork of zit er een geveerde in?
Wordt een geveerde vork overbodig bij een 29'er, enkel voor gebruik in Vlaanderen en sporadisch ardennen?
Bij mij zit er een Lefty in. Ik vind niet dat een geveerde vork overbodig wordt. Maar hangt er natuurlijk vanaf wat je er mee wil doen. In Vlaanderen zal't nog wel lukken zonder. In de Ardennen mogelijk ook maar niet op de lange marathons met veel hoogteverschil waar je ook nog eens zo snel mogelijk wil gaan en mannen op een fully wil bijhouden bergaf...
Maar er zijn er genoeg die het wel doen, dus is eigen keuze. Proberen zou ik zeggen. Een 2.4 band vangt al een beetje op, maar is absoluut nog geen 9cm veerweg... Bemc zou ik bijvoorbeeld niet doen zonder verende vork en dat geldt voor de meeste marathons in de Ardennen.
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
Post by nothing 's impossible »
Wat is overbodig?
Ik heb hier nog een beenharde alu 26'er hardtail staan met een beenharde alu vork erin, en ik heb daar (noodgedwongen) ook al een paar van de betere TT's in de Vlaanders en een paar x in de ardennen mee gereden, maar ik was toch blij als mijn fully terug in orde was
En in vergelijking met die ongeveerde 26'er is een 29'er met vaste vork een hele verbetering.
Als ik de keuze heb tussen een 29'er met vaste of verende vork dan steek ik er een verende in, maar er zijn er die bij de vaste niner vork zweren.
Voor achtervering is het hetzelfde, voor de één is een 29'er fully XC of marathonfiets overkill, maar er zijn zeker momenten waarop een beetje meer comfort achteraan welgekomen is.
Ik heb hier nog een beenharde alu 26'er hardtail staan met een beenharde alu vork erin, en ik heb daar (noodgedwongen) ook al een paar van de betere TT's in de Vlaanders en een paar x in de ardennen mee gereden, maar ik was toch blij als mijn fully terug in orde was
Als ik de keuze heb tussen een 29'er met vaste of verende vork dan steek ik er een verende in, maar er zijn er die bij de vaste niner vork zweren.
Voor achtervering is het hetzelfde, voor de één is een 29'er fully XC of marathonfiets overkill, maar er zijn zeker momenten waarop een beetje meer comfort achteraan welgekomen is.
- Jeanke6
- Mountainbiker
- Location: Niner Air9 Kermit Green, GT Force Carbon Sport, Genesis Fortitude, Trek Madone 4.5
helemaal mee eensnothing 's impossible wrote:Wat is overbodig?
Ik heb hier nog een beenharde alu 26'er hardtail staan met een beenharde alu vork erin, en ik heb daar (noodgedwongen) ook al een paar van de betere TT's in de Vlaanders en een paar x in de ardennen mee gereden, maar ik was toch blij als mijn fully terug in orde wasEn in vergelijking met die ongeveerde 26'er is een 29'er met vaste vork een hele verbetering.
- aj kwak
- Mountainbiker
We kunnen dus concluderenJeanke6 wrote:helemaal mee eensnothing 's impossible wrote:Wat is overbodig?
Ik heb hier nog een beenharde alu 26'er hardtail staan met een beenharde alu vork erin, en ik heb daar (noodgedwongen) ook al een paar van de betere TT's in de Vlaanders en een paar x in de ardennen mee gereden, maar ik was toch blij als mijn fully terug in orde wasEn in vergelijking met die ongeveerde 26'er is een 29'er met vaste vork een hele verbetering.
<21 jaar : 26" + vaste vork
21-30 : 26" + verende vork
30-40 : 29" + vaste vork
40-50 : 29" + verende vork
50-60 : 26"fully
60+ : 29"fully
- S-Biker Gino
- Mountainbiker
Post by S-Biker Gino »
Uw tabel klopt aardig!!! Er rijden toch wel veel bejaarden rond zo te zien, zonder dat ze het zelf weten

- nothing 's impossible
- Mountainbiker
Post by nothing 's impossible »
Kwak, dat is een kwakkel: 60+, dat zijn de mensen die beginnen te krimpen en aan osteoporose beginnen te lijden, en die gaat ge op zo nen hoge fiets zetten
60+ moet op een extreme 26'er endurofiets, lekker rechtop, laag zwaartepunt zodat je niet diep kan vallen, goeie remmen zodat de verminderde reactiesnelheid opgevangen wordt,...
Voor de 60-plussers, ik weet zeker dat jullie de ironie hiervan inzien, dit is een grapje hé
Ik hoop maar dat ik dan nog op de fiets kan rijden!
De jonge mannen zullen er ook niet mee lachen, die mogen niet meer op hun bmx rijden, moeten naar 29
60+ moet op een extreme 26'er endurofiets, lekker rechtop, laag zwaartepunt zodat je niet diep kan vallen, goeie remmen zodat de verminderde reactiesnelheid opgevangen wordt,...
Voor de 60-plussers, ik weet zeker dat jullie de ironie hiervan inzien, dit is een grapje hé
De jonge mannen zullen er ook niet mee lachen, die mogen niet meer op hun bmx rijden, moeten naar 29
- aj kwak
- Mountainbiker
Hehe. Tabel moet ms nog wat gefinetuned wordennothing 's impossible wrote:Kwak, dat is een kwakkel: 60+, dat zijn de mensen die beginnen te krimpen en aan osteoporose beginnen te lijden, en die gaat ge op zo nen hoge fiets zetten![]()
![]()
Voor de 60-plussers, ik weet zeker dat jullie de ironie hiervan inzien, dit is een grapje héIk hoop maar dat ik dan nog op de fiets kan rijden!
![]()
Tip voor de BeMC. (en nu efkens serieus)Gebruik de fiets welke je normaal gebruikt bij een serieuze ardennenmarathon zoals RDHF, la reid, waimes, ...