Transalp 2013 - aankoop materiaal

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
flupke73
Mountainbiker

Post by flupke73 »

klein detail: stevige achterband
je gaat lange en snelle schotterafdalingen maken: stenen/overdwarse houten latten/geulen etc.
doordat je je gewicht ook een beetje meer naar achter brengt
krijgt die achterband dus zwaardere klappen dan bij ons

je steekt in de bergen ook meer druk in de banden
ik rij hier met 1,6bar, in de bergen 2,0bar
P..
Mountainbiker

Post by P.. »

is 'sterke wielen' vertaalbaar in bepaalde eigenschappen of afleesbare waarden? of is een bepaald gewicht indicatief? of is dit puur op ervaring welke type wielen ge dan best kiest?
ik vermoed dat ik best ook zeker niet op zoek moet naar carbonwielen/velgen in dat geval?

is de breedte van de banden belangrijk in de bergen? ik vermoed minder modder dus smallere banden om zo snel mogelijk bergop te geraken? of dnek ik dan 'te kort door de bocht'?
P..
Mountainbiker

Post by P.. »

flupke73 wrote:klein detail: stevige achterband
je gaat lange en snelle schotterafdalingen maken: stenen/overdwarse houten latten/geulen etc.
doordat je je gewicht ook een beetje meer naar achter brengt
krijgt die achterband dus zwaardere klappen dan bij ons

je steekt in de bergen ook meer druk in de banden
ik rij hier met 1,6bar, in de bergen 2,0bar
kunt ge daar een fiets+lichaamsgewicht tegenover stellen? dan heb ik een goed startpunt voor mezelf om mjin banden uit te testen...
flupke73
Mountainbiker

Post by flupke73 »

P.. wrote:is 'sterke wielen' vertaalbaar in bepaalde eigenschappen of afleesbare waarden? of is een bepaald gewicht indicatief? of is dit puur op ervaring welke type wielen ge dan best kiest?
ik vermoed dat ik best ook zeker niet op zoek moet naar carbonwielen/velgen in dat geval?

is de breedte van de banden belangrijk in de bergen? ik vermoed minder modder dus smallere banden om zo snel mogelijk bergop te geraken? of dnek ik dan 'te kort door de bocht'?
wielen: met spaken zodat je ze makkelijk kan laten herstellen indien nodig

nope, je gaat idd minder modder tegenkomen dan "bij ons"
breedte is eerder voorkeur maar 'k zou minder profiel steken - achteraan toch

transalp = wedstrijd? of toeristenversie?
P.. wrote: kunt ge daar een fiets+lichaamsgewicht tegenover stellen? dan heb ik een goed startpunt voor mezelf om mjin banden uit te testen...
zelf rij ik een Turner omdat ik wat "ruiger" rij
maar 'k heb het ook al met lightweight fully's gedaan

als je "snel" wil zijn: 29er hardtail
als je leut wil hebben: 26er fully
zowiezo een 180mm schijf vooraan hé

fully is voor: leut, minder vermoeid en
een ander voordeel: als je moe bent: minder concentratie en een fully vergeeft meer dan een ht, ook een 29er
P..
Mountainbiker

Post by P.. »

transalp => we dachten aan de craft bike transalp... leek ons een mooie uitdaging met toffe omkadering... we zijn allebei wel sportief maar uiteraard is een jaar begeleide voorbereiding niet weg te cijferen en staan we daar beide wel om te popelen...

of ge dan over 'toeristenversie' spreekt of 'wedstrijd' weet ik dus niet... 't is vertrekken om 9u en voor 18u aankomen heb ik gelezen... maar we streven wel rond 14u/15u binnen te kunnen zijn om genoeg te recupereren tegen de dag erna...

we gaan voor de 26-er hardtail... vooral voor de behendigheid die we zo graag hebben blijvn we bij de 26-er, en een fully lijkt ons wel fun maar we willen wel zo snel als mogelijk gaan binnen de mogelijkheden.. we zien wel waar we uitkomen dan..

de 180mm vooraan is idd al wat weo p 't oog hadden... we zijn momenteel de markt wat aan 't afschuimen... daarom deze topic... veel materiaalposts zijn nogal algemeen of voor 90% gericht op BE of NL... de alpen hebben andere noden hé...

achterwiel met minder profiel? wil da niet zeggen dat ge sneller schuift bij het remmen bij afdalingen?

wat is er 'persoonlijke voorkeur' aan de dikte van banden? we gaan voor 'zo snel als we binnen onze mars hebben' dus logischerwijs wil dit zeggen 'smalle banden die nog net genoeg comfort bezorgen'? of komt daar de persoonlijke voorkeur terug?
flupke73
Mountainbiker

Post by flupke73 »

Uwen insteek is dus 'koers'

Dan imho 29er
Ga gewoon eens ergens vragen om een volledige dag te testen
Wendbaarheid zit voor 80% tussen uw oren
Niet in de maat v/d wielen
P..
Mountainbiker

Post by P.. »

ja de insteek is koers maar ni om te winnen maar om ons eigen grenzen af te tasten :D

nen 29er.. mss als ik er mee rijd maar toch blijf ik één van de sceptici... ik hou van korte technische stukken en vlot draaien en of het nu in uw hoofd zit of niet, een langere wielbasis is altijd moeilijker keren en wenden hé... zal er zeker eens een testje mee gaan rijden maar mijn voorkeur blijft 26... (overtuigde 29er-rijders verklaren mij natuurlijk zat en bekrompen als ik dit schrijf ;))
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Ga zeker een 29'er testen:
Minder wendbaar is een nadeel bij heel korte snelle bochten die mekaar afwisselen,in lange bochten is de extra stabiliteit en grip van grote wielen een voordeel, stenen zijn relatief kleiner wat ze minder moeilijk maakt en zo zijn er ginder veel :wink:, snel wegaccelereren moet je in een meerdaagse wedstrijd ook niet echt doen!
flupke73
Mountainbiker

Post by flupke73 »

ben ook eerder anti-29er
maar heb nu een rigide29er en op mijn favoriet test-single-track
ging dat dit verbazend vlot "rond" enkele van mijn "oefen-bochtjes"

eerlijk: wie nu nog een 26er HT koopt = :oops:
fully: OK maar HT moet je 650b of 29er gaan
(al was het maar om er bij herverkoop nog "iets" voor te krijgen)

bestel deze maar: http://bikemagic.com/gear/cervelo-co-fo ... -900g.html
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Ik denk dat je ook een beetje naar het postuur van de piloot moet kijken, een smal of een large is een heel andere fiets!
Post Reply