Transalp 2013 - aankoop materiaal

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Carbon of niet heeft niet per sé met het rijdersgewicht te maken.
Het kan voor hetzelfde gewicht steviger zijn dan alu, maar gelamineerd carbon kan gewoon niet goed tegen impakt in een andere richting dan de vezels ze kunnen verwerken.

Als je rem eens hard tegen de bovenbuis knalt heb je een rotte plek of een gat in je frame, met een alu frame heb je een blutsje.
Als er een grote wegspringende steen tegen je frame knalt, of als onzacht tegen een steen vlamt is het met een alu frame zonde van de bluts, maar je kan gewoon voortrijden met die fiets, met een carbon is het veel sneller gedaan met rijden.

Vroeger was ik de uitzondering in de club die af en toe eens brokken had aan zijn (alu) fiets, sedert de intrede van carbon ben ik al lang niet meer de enige!

Voor de onderdelen moet er meer genuanceerd worden. Gelamineerde dingen zijn ook weinig schokbestendig, maar gegoten carbonversterkte onderdelen zijn in de regel wel dik in orde. Maar, dan heb je weer wat materiaal nodig en is het superlichte eraf. Zo'n EC90 stuur of zadelpen, een sella italia carbonnen zadel,... Dat moet zeker niet onderdoen voor deftige alu onderdelen.

Extreem licht is geen goed idee, carbon of alu maakt dan weinig uit.

Zadel naar beneden zetten, hartail rijders doen dat regelmatig, dat kost 10 seconden, maar kan op een serieuze afdaling minuten opleveren.
Het is zeker niet enkel om je zwaartepunt naar achter te kunnen leggen maar vooral om lichter te kunnen rijden. je benen moeten, zeker bij een hardtail, de schokken kunnen opvangen. Je lichaam moet zoveel mogelijk onafhankelijk zijn van je fiets. ALs je zadel in de weg zit is je veerweg beperkt en begin je van hot naar her te stuiteren of moet je vertragen.
Er starten ook een aantal mensen met een instelbare zadelpen, dan moet je niet meer stoppen om je zadel hoger of lager te zetten. Helaas wat zwaarder!

Testen is niet altijd vanzelfsprekend, maar zonder eens ferm testen koop ik geen fiets. Mijn endorfin ben ik destijds in Duitsland bij de fabrikant voor een weekend gaan testen, en de sandman die ik nu koop heb ik een poos als testfiets mogen gebruiken.
Veel fabrikanten hebben testfietsen, je lbs is daar niet altijd van op de hoogte of kijkt op tegen de moeite, maar als je de invoerder of fabrikant aanspreekt dan kan dit soms zonder probleem.
in geval van een op maat te zagen zadelbuis is het natuurlijk een pijnpunt!

O2 bikers testdag is misschien een goeie kans om te zien wat je wil? 26/29,Fully/hardtail,Racer of een beetje rechter,...

In je rugzak:
Als het droog is en niet te warm heb je misschien geen rugzak nodig, 2 drinkbussen, evnetueel een materiaalbus, bandenmateriaal, tool met kettingpons, een snelsluiting, reservepat, beetje eten, een der. pad kan je ook veel tijd besparen.

Bij extreem warm weer is een camelbak zeker interessant op sommige etappes.

Als het weer tegenzit is wat extra kledij soms een must.
reserve remblokken, een busje olie,...

Een derailleur zou ik niet meenemen. Als je een shadow of een sram hebt is de kans op brokken al een heel stuk kleiner.je moet daar ook niet starten met versleten materiaal, beter een SLX in orde dan een halfversleten XTR!
Diet
Mountainbiker
Location: Sobre Spam 2012/Sobre Spam 2013/Grand Canyon AL SLX 29

Post by Diet »

Wat verstaat ge onder 'licht maar betrouwbaar standaardmateriaal? Zijn groepen als XX en Xtr dan niet zo betrouwbaar? Heb gezien dat ge die online voor interessante prijzen op de kop kunt tikken...
dat is licht en betrouwbaar. Als je toch brokken hebt is alles zeker voorhanden bij de mechanico's. Bereid je goed voor maar maak je ook niet té veel zorgen. Wat een stevige Ardennenmarathon doorstaat, zal ook daar wel ok zijn hoor.
P..
Mountainbiker

Post by P.. »

Dan zullen we tegen zomer 2012 ons fietske klaar hebben hopelijk en vanaf dan beginnen testen... als we tegen januari 2013 al massaal veel brokken hebben gemaakt zullen we wel genoodzaakt zijn om andere spullen te monteren of aan te passen...

hoe zit het met voorvorken? ik zie op sites allerlei zeer lichte varianten van fox, rock shox en DT swiss maar net als bij de kader vraag ik mij af 'hoe fragiel' is zo'n vork van DT swiss in carbon bijvoorbeeld... is het één foute beweging en krak? of zijn ze toch wel sterker?
nothing 's impossible
Mountainbiker

Bij een vork is breuk zover ik weet een zeldzaamheid.
Je moet vooral een keertje kijken wat je aan zo'n vork wil uitgeven voor je over carbon begint!

Problemen situeren zich vooral bij de dichtingen.

Ik heb destijds met een German A kilo gereden, toen bij de lichtste vorken op de markt, en op de transalp heeft die dat heel goed gedaan, maar dat was vooral kwestie van geluk bleek achteraf!
De demper die er destijds gemonteerd zat was de grootste prul die je kan bedenken. Uiteindelijk na veel gezever een nieuwe demper gekocht, en nu is dat terug een heel betrouwbare, licht aansprekende vork.
180 mm schijven mogen niet volgens de manual!

Over vorken kan je heelder boeken schrijven, platformdemping, (remote)lock-out,... elk systeem heeft zijn adepten, net zoals er een enorme merkencultus achter een merk zit!
Er zijn lefty addepten, Rock shox mannen, foxers, er blijver mensen zweren bij manitou,...

Ik heb een sid race (nu de sid RLT) en die doet het al een paar jaar heel goed zowel op de weg als in de ardennen. die koop je voor €350,
Een vergelijkbare fox of een lefty betaal je 2 of 3x zoveel (tenzij je een OEM vork kan vinden, die zitten qua prijs wel goed).

Het simpelste om te doen:

Test een volledig afgemonteerde niet te exclusieve XC/marathnfiets, als hij op de testrit goed is, koop hem en rij er een marathonseizoen mee, vervang wat je niet aanstaat door iets anders en zorg dat hij picco bello in orde staat voor de start van de transalp.
En race what you can pay! Een XTR casette en XTR bladen schelen weinig in gewicht en duurzaamheid maar veel in de prijs!
stevenvangassen
Mountainbiker

Post by stevenvangassen »

Een goede hardtail is volgens mij voldoende.
Vorige zomer de Pyreneeën over gestoken met een Cannondale F2 met alu lefty. Geen noemenswaardige problemen gehad.
In je rugzak moet je voornamelijk voldoende tools bijhebben voor eerstelijns herstellingen, als je dan toch een volgwagen hebt kan je daar natuurlijk best een beetje vanalles instoppen. Wij hadden een extra setje wielen, derrie, crank, cassette, shifters, zadel, banden, spaken, helm en nog wat klein materiaal mee. Dit jaar doen we een transalp en zullen we waarschijnlijk een hele reservefiets meenemen. Niet dat dat echt nodig is maar je weet maar nooit wat er gebeurt en het is spijtig als je je trip vroegtijdig moet staken door een major defect aan je fiets. Plaats is er eigenlijk wel genoeg in de wagen en een reserve wielset neemt ook veel plaats in, vandaar de reservefiets, vraagt ook minder herstel of wisseltijd in geval van defect.
Camelbak lijkt me eerlijk gezegd onontbeerlijk, wij hadden geen warm weer en 3 liter per dag ging er toch moeiteloos door. Ik had een mule nv en dit volstond om wat extra kleding en voedsel mee te nemen.

Ik heb zelf ook wel nog enkele vragen betreffende het onderwerp, mijn excuses hiervoor aan de topicstarter maar ik denk dat het ook voor hem interessant kan zijn:
Zijn er mensen die goede gps-tracks liggen hebben voor een transalp? Wij willen om en rond Garmisch-Partenkirchen vertrekken om in de buurt van het Gardameer te eindigen.
Wat is volgens jullie de beste periode? Is de eerste week van oktober nog haalbaar qua temperaturen en het korten van de dagen want wij worstelen een beetje met contrasterende agenda's...

Steven
P..
Mountainbiker

Post by P.. »

vraagje:
is het bij een transalp een must om vooraan een triple te hebben? of is 2x10 ook een haalbare kaart? (kwestie van gewicht te sparen waar mogelijk zeker?)
saiko
Test team

Post by saiko »

dat hangt af van de vertanding
ik rij in de bergen met een dubbel 24/38
achteraan steekt een 11/36

ik kom hiermee makkelijk overal boven en heb voldoende tanden om lang soepel te kunnen blijven rijden.

Ik heb een alu kader met carbon lefty, easton EC90 stuur en zadelpen, compleet XTR980 afgemonteerd en Magura storm schijven.

Daar heb ik de Salzkammergut al 2 keer mee gedaan en de Grand Raid Cristalp 1 keer. Andere marathons zoals de Ironbike,SKF,... heeft deze fiets ook zonder problemen overleefd.

Ik heb een keer problemen gehad met te lichte wielen (26" notubes podium velg naar de klote en een Tune Kong naaf in frut uit elkaar gereden.)
Daarom nu nog altijd lichte maar heel betrouwbare wielen
240S naven met BOR XMD333 velgen.

In mijn rugzak heb ik volgend zitten
- enkele ketting blad boutjes
- Derailleur pad
- Ketting slotje
- Multi-tool
- paar tie wraps
- ....
en binnenbandje, co2 partonen natuurlijk

kijk ook dat je betrouwbare buitenbanden hebt met stevige flanken, in de bergen durven nog wel eens scherpe stenen te liggen.
Continental Supersonic is bijvoorbeeld niet aan te raden.
endorfin
Mountainbiker

Post by endorfin »

Dus conti twister moet je weer vermelden, maar schwalbe zeg je niks over ?

Triestig
nothing 's impossible
Mountainbiker

In een transalp heb je als mindere god vooral een klein verzet nodig, met een 22/34 op een 26'er hebben er velen geen overschot!

Aan de andere kant zijn er ook best wat stroken waar je behoorlijk snel kan rijden als je nog wat kan bijstampen en waar je eigenlijk liever een 53 had ipv een 44!

Met een 36 moet je al heel snel gaan peddelen wat veel minder interessant is dan zachtjes wat bijduwen, dan kan je beter stilhouden, maar dan riskeer je wel wat zuurverdiende klimplaatsen te verliezen, aan mensen die gewoon wat bijtrappen #-o ...

Maar, een must is het zeker niet, zwaartekracht brengt je wel beneden en in het merendeel van de afdalingen is het gewoon een kwestie van meer of minder remmen ipv bijtrappen!
fonzie
Mountainbiker

Post by fonzie »

Ik zou een stevige wielset met echte tubeless banden nemen, niks is zo vervelend als lekrijden of wielproblemen hebbne lijkt me
Post Reply