5/12/04 De Panne Beach Endurance

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
Post Reply
Dzjowie
Mountainbiker

Post by Dzjowie »

Michelleke wrote:Indien je (vroeger) nog gekoerst zou hebben, en je conditie tot heden nog onderhouden hebt, moet je toch wel in staat zijn om in de top-75 of in het slechtste geval top-100 te rijden, lijkt me.
Michelleke, je lijkt er toch wat vanaf te weten (:wink:), dus mijn vraag: denk je niet dat de uitslag grotendeels afhankelijk is van de start en van de vraag OF je in een snelle/goeie groep belandt, en dus minder een weerspiegeling is van je conditie?

Ik heb nog maar aan één strandrace meegedaan (Oostduinkerke vorig jaar), en dát is mij bijgebleven.
woutvc
Mountainbiker

Post by woutvc »

Da vind ik ook. Je startpositie is veel belangrijker dan je conditie.
Maar om goed te starten moet je daar al bijna 1 uur op voorhand in het startvak gaan staan.
1 uur, dan ben je al zo goed als verkleumd en heeft de opwarming ook haar effect gemist.

De start in de panne is altijd vlammen, vlammen en nog eens vlammen.
En dan is het aanschuiven om door het mulle zand naar de duinen te gaan.
Hetgeen vooral in de benen kruipt zijn de loop passages. Dit voel je echt wel, ook al ben je een getraind fietser.
Michelleke
Mountainbiker

Post by Michelleke »

Dzjowie wrote:
Michelleke wrote:Indien je (vroeger) nog gekoerst zou hebben, en je conditie tot heden nog onderhouden hebt, moet je toch wel in staat zijn om in de top-75 of in het slechtste geval top-100 te rijden, lijkt me.
Michelleke, je lijkt er toch wat vanaf te weten (:wink:), dus mijn vraag: denk je niet dat de uitslag grotendeels afhankelijk is van de start en van de vraag OF je in een snelle/goeie groep belandt, en dus minder een weerspiegeling is van je conditie?
Bedankt voor het complimentje, maar die bewering is toch wat voorbarig. Het is nu dit jaar de 3de maal dat ik in De Panne mee ga doen, en ik ben het 100% eens dat de start een heel voornaam punt is. Vandaar ook dat ik eerder hier al de vraag stelde dat het niet "eerlijker" zou zijn om de deelnemers voor de start in een stuk of 4 - 5 blokken te zetten, afhankelijk van de uitslag van vorig jaar. Op die manier krijg je WEL een verdeling van de beteren vooraan, en de minder snelle deelnemers meer naar achter. Tot op heden heb je inderdaad de keuze: geld afdokken om een "wedstrijdlicentie" te kopen (lees: "om een goed startplaatske te kopen"), of 1 uur vooraf in de kou (en hopelijk niet de regen) gaan staan, om dan te constateren dat je nog altijd 450 mannen en vrouwen voor je hebt staan, waarvan een deel maar enkele minuten voor de start voor je komen te staan. OK, het reglement is nu eenmaal zo, dus ik leg me daar graag bij neer (anders zou ik gewoon niet meedoen). Maar ook al kan ik me wel een wedstrijdlicentie veroorloven, ik doe het niet omdat ik vind het niet 100% correct is dat men op die manier een onderscheid gaat maken tussen de snelle en de zgn. trage jongens. Tenslotte behoor ik ook niet tot de toppers, en moet dus ook niet bij die mannen om de eerste rij starten.

Dus zoals ik zeg, je bent wel degelijk bevoordeeld met een wedstrijdlicentie te kopen, zodat je 1) jezelf beter kan "warmrijden" tot vlak voor de start, en 2) toch nog redelijk vooraan kan starten.

Door een goede startplaats zal je ook veel makkelijker in een snel groepje kunnen aanpikken (wat ook heel belangrijk is), zoals ik ook al aan Paramedic had geschreven.

Maar of je uitslag eerder een weerspiegeling is van je startpositie dan van je conditie, OF, zoals Woutvc het schrijft "je startpositie is veel belangrijker dan je conditie", is volgens mij absoluut NIET waar. Je mag nog op de eerste rij gaan staan, je zal zonder conditie of met slechts af ten toe op je fiets gezeten te hebben zeker niet bij de eerste helft geraken. Vanzelfsprekend zijn er die met veel minder training, beter presteren. Da's evident.

Ikzelf ben niet door deze wedstrijd bezeten (allez, ik denk dat toch niet van mezelf; jullie denken het misschien ondertussen wel van mij :oops: ), maar heb er wel heelwat extra training voor over om een degelijke uitslag te rijden (of dat toch trachten te doen). Degelijk is voor mij dit jaar bij de top 350; het ultieme doel is beter te doen dan vorig jaar. In de top 250 zal ik wellicht nooit geraken, ook al zou ik mijn training nog veel kunnen verbeteren. Daarvoor heb ik nu eenmaal niet genoeg aanleg. Maar om in die top 350 te geraken, heb ik na a.s. vrijdagavond vanaf vorige zaterdagmorgen hopelijk tussen de 350 en 400 km gebold (enkel op de weg).

Het is dus inderdaad een combinatie van een goede start, een goed groepje waar je bijkomt, maar volgens mij in de eerste plaats nog altijd een degelijke conditie. Mochten er toch mannen of vrouwen zijn die zonder een noemenswaardige training bij het eerste kwart geraken, krijgen ze een grote PROFICIAT van mij. Ik zou dat alleszins zeker niet kunnen...

Succes!!
focus_wrc
Mountainbiker
Location: LaPierre Pro alu sl * Rider Devil 1x1 * Concorde Prelude

Post by focus_wrc »

mja deze strandrace laat ik aan mij voorbij gaan, het starten van uit een grote bende op de fiets ligt me niet, en 17 € daar kunt ge al veel mee doen.
het aan vooraan starten als complete newbie is zelfs gevaarlijk, je wil mee met de rest en dan zie je sterrekes na een km of 2 ofwel wil je je tempo rijden, en knallen er 400 man in je rug, kan ook gezellig zijn maar kom.
je moet idd in een groepje zitten op het strand, eenmaal van het strand is het best alleen uw weg te zoeken.
nuja mij zien ze in knokke terug voor een top 20 op de 21 km :P (hopelijk zoals vorig jaar, nog beter zelfs )
Deurke
Mountainbiker

Post by Deurke »

focus_wrc wrote:mja deze strandrace laat ik aan mij voorbij gaan
#-o

ge moet der Tomas eraf vlammen :drunk: :lol:
focus_wrc
Mountainbiker
Location: LaPierre Pro alu sl * Rider Devil 1x1 * Concorde Prelude

Post by focus_wrc »

jij moet spreken, je weet nog niet hoe een strand eruitziet :lol:
Deurke
Mountainbiker

Post by Deurke »

focus_wrc wrote:jij moet spreken, je weet nog niet hoe een strand eruitziet :lol:
Goed, en nu weer on-topic :lol: :drunk:
Paramedic
Mountainbiker

Post by Paramedic »

Kan me iemand vertellen hoe alles in zijn werking gaat, van afhalen rugnummers tot einde. :wink:

groeten 8)
Michelleke
Mountainbiker

Post by Michelleke »

Paramedic wrote:Kan me iemand vertellen hoe alles in zijn werking gaat, van afhalen rugnummers tot einde.
Links en rechts hoor ik dat, nu het inschrijvingsgeld verhoogd werd naar 17 euro, dat toch niet niks is. 't Is misschien wel waar, maar anderzijds staat daartegenover naar mijn mening wel een prima organisatie. Het enige minpunt daarin vind ik dat men na de voorinschrijving geen bevestiging meer krijgt dat alles rond is. Tegenwoordig hebben de meesten toch wel e-mail, dus een simpel mailtje zou toch moeten kunnen...

De sporthal van De Panne ligt een paar km buiten het centrum. Wanneer je via de autosnelweg komt, zie je het naast een benzinestation aan je linkerkant liggen.

Wanneer je in de sporthal komt, vind je aan je linkerzijde een aantal borden waarop de namen van alle deelnemers alfabetisch gerangschikt zijn. Daarachter staat je startnummer. Daarnaast staan een aantal tafels van de organisatie, waar je je nummer kan afhalen. Deze tafels zijn onderverdeeld volgens startnummer. Het wijst zichzelf allemaal wel uit.

Je krijgt een hard plastiek bordje met je startnummer (voor op de fiets) en ook eentje voor jou achterkant (snelsluiters en toespeldjes kan je op de tafel meenemen). Je krijgt ook nog een bonneke voor je verrassing (een T-shirt). Dat kan je al direct afhalen, of ook na de wedstrijd. Je rugnummer doet ook mee aan een aanwezigheidstombola na de wedstrijd, mocht je nog van plan zijn terug naar de sporthal te gaan.

Rij voor de wedstrijd zeker toch eens over de "kunstmatige" hindernissen. Het betekent in feite niet zo veel, maar dan weet je toch wat je te wachten staat. De ene is een hobbelend padje van 100 meter of zo, en iets verder een berg zand waar je over moet, om zo terug op het strand uit te komen.

De eersten gaan ongeveer een uur voor de start (deze is dit jaar om 13.00 uur) al klaarstaan. De startzone is onderverdeeld in 2 blokken: 1) diegenen met een wedstrijdlicentie (hebben de laagste nummers) en 2) de rest daarachter. De top 40 of 50 of zo van vorig jaar mag dacht ik ook nog voor het 1ste blok plaatsnemen.

Dan sta je daar 50 minuutjes kou te lijden, en een goede 5 minuten voor de start kan het 2de blok achter het eerste blok aanschuiven. Even later valt het startschot, en afhankelijk van je "taktiek" rij je je dan al dan niet te pletter. Het eerste stuk gaat richting Frankrijk, dus met een wind uit zuidelijke richting heb je dat eerste stuk wind op kop. Vorig jaar kwam de wind uit ZO, en ik had de fout gemaakt om redelijk ver aan de linkerzijde te gaan staan (de startlijn is een meter of 40 breed). Ik dacht dat de groep snel naar links zou gaan, om uit het water te blijven, maar blijkbaar was ik mis, want die aan de zeezijde gestart waren, gingen heelwat vlugger vooruit dan aan de linkerzijde.

Na een 7-tal km ben je in Frankrijk, en kom je aan het keerpunt. Je gaat daar de dijk op. Ik neem aan dat je het parcours al wel op plattegrond bekeken hebt.

Je moet 3 rondes doen, in totaal een 50 km. Per ronde kan je als je wil op 2 (of 3 ?) plaatsen een sportdrankje aannemen. Ik doe dat meestal niet, omdat dat altijd op de dijk is, waar je opkomt, en moet beginnen optrekken. Ik neem zelf een drinkbus mee, en kom daar ruim mee toe.

De uitslag verschijnt de volgende dag op internet.

Zo da'ist zo'n beetje. Ik hoop da'k niks belangrijks vergeten ben.
Paramedic
Mountainbiker

Post by Paramedic »

Ok, thanks :wink: 8)
Post Reply