ketting onderhouden ?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
HansP
Mountainbiker

ketting onderhouden ?

Post by HansP »

Ik ben redelijk nieuw in het onderhoud gebeuren voor de bike , heb wel kennis maar niet zo denderend :)

vandaag een redelijk vettig tochtje gehad en mn ketting kraakte wat door de modder tussen ketting en tandwielen waarschijnlijk ?

heb mijn bike thuis direct zuiver gespoten met de tuinslang en omdat ik wegmoest laten staan tot zojuist ,

heb de ketting nu zuivergeschrobt met verfborstel en water met dreft en met schuurborstel erna om het hardnekkig vet weg te krijgen , deze was terug mooi zuiver en heb deze even af gedroogd en gewacht om uit te druppen om zo verder te drogen ...

heb deze ingespoten met een vet wat wij voor kettingen opt werk gebruiken
( http://www.super-lube.com/synthetic-mul ... zp-49.html )
dan een paar toeren blijven achteruit trappen om wat goed in te laten werken

is dit een goede methode of is het ook een goed idee om misschien een kettingpons of een schakel te laten zetten om handmatig ketting uit te halen en nachtje in wasbenzine laten liggen ??
Last edited by HansP on Sat 14 Apr 2012 22:59, edited 1 time in total.
eiri
Mountainbiker

Post by eiri »

Er zijn zoveel meningen hoe je een ketting moet onderhouden, dus ook even zoveel antwoorden. Wat je hebt gedaan is eigenlijk gewoon goed. Belangrijkste is om het zand weg te krijgen, want dat geeft veel slijtage. Met een schuurborstel zou ik het niet doen. Je kan een tandenborstel gebruiken (zachter) of een speciaal ketting rijnig apparaatje.

In de wasbenzine laten weken zou ik niet doen, omdat je daarbij ook al het vet tussen je schakels weghaalt.

Met al te veel vettig spul trek je met name bij droog weer ook weer veel vuil (zand) aan. Dus bij droog weer een wat droger smeersel en in de winter of nat weer wat een meer nattere olie. Daarvoor zijn verschillende middeltjes.
HansP
Mountainbiker

Post by HansP »

ha dus mss best zo'n reinigingsding halen met soort wasbenzine in of andere ontvetter of detergent ?

evt in de zomer ketting smeren en met doek nadrogen dan ?
eiri
Mountainbiker

Post by eiri »

HansP wrote:ha dus mss best zo'n reinigingsding halen met soort wasbenzine in of andere ontvetter of detergent ?
Bij dezelfde fietsenmaker kan je ook ontvettingsmiddel (afwasmiddel kan evt. ook) halen, maar deze gebruik je dan opvlakkeriger door het apparaatje.
HansP wrote:evt in de zomer ketting smeren en met doek nadrogen dan ?
Ja, exact, de ketting nooit te vet houden.
HansP
Mountainbiker

Post by HansP »

ik dacht net iets grondiger door zo'n apparaatje met al die borstels erin ?
eiri
Mountainbiker

Post by eiri »

Er is wel een verschil of je met een echt ontvettingsmiddel weekt en vet oplost of dat je met de botsteltjes iets schoonmaakt. Belangrijkste is dat het vuil uit je schakels weggaat, meer moet je in ieder geval niet doen. Ikzelf ben ook geen voorstander van je ketting na elke fietstocht schoon te maken. Een ketting moet slechts een beetje vettig zijn of wanneer je iets als teflon gebruikt ander droog smeersel hebben. Als de ketting kraakt wordt het tijd hem te poetsen. Maar zoals ik al eerder zei, daar zijn nogal veel meningen over.
HansP
Mountainbiker

Post by HansP »

ja idd , ik zou hem ook na elke tocht poetsen waar het vettig was ( moddertochtje nu met het natte weer ) maar in de zomer evt veel minder , eerder als deze dan begint geluid te maken , niet piepen van droge schakels maar zo'n specifiek geluid vd ketting dat ik niet kan omschrijven :)
zo'n soort gezing precies bij het versnellen !

maar bedankt ! ga voorlopig de ketting met de hand zuivermaken en evt later misschien zo'n reinigingsbakje bijhalen !
Liwoen
Mountainbiker

Post by Liwoen »

Ontvetter + ketting [-X Dat hoort niet bij elkaar! Met ontvetter moet je niet in de buurt van je ketting komen. (als je het toch doet is uw ketting idd heel proper, dat geef ik toe)

Met een doek schakeltje per schakeltje proper wrijven. Ik haal de ketting elke keer van de fiets dmv de missinglink.

Ipv olie , wat zeer plakkend werkt en vuil aantrekt, gebruik ik wax, http://www.squirt-lube.be/ wax werkt vuilafastotend.

lees maar wat ze op deze website schrijven ivm het gebruik van hun product.

(opletten als je via google naar squirt zoekt want dat betekend blijkbaar ook iets anders :oops: )
ThaDoc
Mountainbiker

Post by ThaDoc »

Liwoen wrote:Ontvetter + ketting [-X Dat hoort niet bij elkaar! Met ontvetter moet je niet in de buurt van je ketting komen. (als je het toch doet is uw ketting idd heel proper, dat geef ik toe)

Met een doek schakeltje per schakeltje proper wrijven. Ik haal de ketting elke keer van de fiets dmv de missinglink.

Ipv olie , wat zeer plakkend werkt en vuil aantrekt, gebruik ik wax, http://www.squirt-lube.be/ wax werkt vuilafastotend.

lees maar wat ze op deze website schrijven ivm het gebruik van hun product.

(opletten als je via google naar squirt zoekt want dat betekend blijkbaar ook iets anders :oops: )
+1 =D>
Reflex
Mountainbiker

Re: ketting onderhouden ?

Post by Reflex »

HansP wrote: heb mijn bike thuis direct zuiver gespoten met de tuinslang en omdat ik wegmoest laten staan tot zojuist ....
Dat is echt het slechtste wat je kan doen. Je ketting zal gaan roesten als je niet uitkijkt. Gelijk na het afspuiten je ketting droog/schoonmaken met een droge doek. Vervolgens weer even smeren.

Na een bepaalde tijd is de ketting zo vuil dat je hem los moet maken en een nachtje kan laten weken in de wasbenzine. Zo komt al het vuil uit de schakels. Let wel op dat je daarna flink wat moet smeren wat met het vuil komt ook het vet mee wat binnenin de ketting zit.

Persoonlijk heb ik 2 kettingen op 1 cassette waarbij ik na een bepaald aantal km mijn kettingen omruil. Dit is gelijk het moment waarbij ik de ketting in de wasbenzine leg.
Post Reply