edge 800 gradient

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

bjorn de bruyckere wrote:Hallo heb een nieuwe gps gekregen maar heb nu terug het zelfde probleem,als ik op de vlakke rijd begint hij hoogtemeters bij te tellen en ook de dalende meters tellen bij.
Kan iemend mij daar mee helpen want ben ten einde raad?
De wereld is rond en niet vlak :roll: Mijn trainingsparcours is ook vlak en kom thuis met 100hm :wink:
bjorn de bruyckere
Mountainbiker

Post by bjorn de bruyckere »

wat ik gewoon niet snap is als ik langs de vaart rij dat mijn graden steeds van negatief naar positief gaan terwijl het toch vlak is en geen klein beetje soms 2 à 3 procent dat zou ik toch voelen als ik fiets.
Mijn collega heeft de 705 en die heeft daar niks van last van.
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

bjorn de bruyckere wrote:wat ik gewoon niet snap is als ik langs de vaart rij dat mijn graden steeds van negatief naar positief gaan terwijl het toch vlak is en geen klein beetje soms 2 à 3 procent dat zou ik toch voelen als ik fiets.
Mijn collega heeft de 705 en die heeft daar niks van last van.
Was ook ideaal weer buiten voor correcte GPS meting dit weekend... :roll:
GPS chipset van Edge 705 en 800 zijn verschillend, mss is de GPS chipset van de 800 gevoeliger dan de 705!
Tijdens vlakke trainingen interesseert mij de hoogtemeting niet, dus geef ik er ook geen aandacht aan.
bjorn de bruyckere
Mountainbiker

inderdaad dat zou ook het minste zijn maar hoop alleen dat hij het goed doet als ik bergop rijd.
Vrijdag heb ik de grinta challenge gereden van de bank van de post en had op 150km 2234 hoogtemeters en 2226 dalende meters,ik vond dit nogal veel en daarmee vroeg ik mij af of mijn gps het wel goed doet?
Last edited by bjorn de bruyckere on Tue 10 Apr 2012 13:20, edited 1 time in total.
Philippe1
Mountainbiker

Post by Philippe1 »

Mijn etrex 30 geeft in regel altijd 40 % meer hoogtemeters aan dan mijn edge 500. Beiden barometrische hoogtmeters en worden altijd gecalibreerd voor vertrek. In vergelijking met andere edge gebruikers heeft mijn 500 dezelfde HM.
De fout zit in de etrex - gebruikt Garmin mischien een nieuwe hoogtemeter in de recente toestellen.
En er worden inderdaad heel wat meters bijgeteld tijdens een afdaling(etrex).

Bij de etrex klopt de optelsom vd HM ook niet. Bvb beneden aan de helling 0 meter boven zeeniveau en boven 80 meter, op de edge 500 geeft dit een stijging van 80 meter, op de etrex is dit altijd meer, 10 tot 15 meter meer.
Opmerkelijk is dat de absolute hoogte boven zeeniveau WEL op beide toestellen steeds gelijk is. De etrex heeft hier wat rekenproblemen. En hetzelfde bij een afdaling.
80 meter dalen geeft geen stijging op de edge, op de etrex zelfs tot 24 meter .
6x de terril van Winterslag afdalen gaf een stijging van 80 meter.
Ik heb deze gegevens overgemaakt aan Garmin, ben benieuwd.
Dat er verschillen zijn tussen de toestellen is te begrijpen, maar geen 40%(soms is het nog meer) .
bjorn de bruyckere
Mountainbiker

oke vriendelijk bedankt toch nog iemand met dit probleem,is er daar dan niks aan te doen want zou toch graag mijn hoogtmeters perfect willen weten na een rit
cabrinha wrote:Mijn etrex 30 geeft in regel altijd 40 % meer hoogtemeters aan dan mijn edge 500. Beiden barometrische hoogtmeters en worden altijd gecalibreerd voor vertrek. In vergelijking met andere edge gebruikers heeft mijn 500 dezelfde HM.
De fout zit in de etrex - gebruikt Garmin mischien een nieuwe hoogtemeter in de recente toestellen.
En er worden inderdaad heel wat meters bijgeteld tijdens een afdaling(etrex).

Bij de etrex klopt de optelsom vd HM ook niet. Bvb beneden aan de helling 0 meter boven zeeniveau en boven 80 meter, op de edge 500 geeft dit een stijging van 80 meter, op de etrex is dit altijd meer, 10 tot 15 meter meer.
Opmerkelijk is dat de absolute hoogte boven zeeniveau WEL op beide toestellen steeds gelijk is. De etrex heeft hier wat rekenproblemen. En hetzelfde bij een afdaling.
80 meter dalen geeft geen stijging op de edge, op de etrex zelfs tot 24 meter .
6x de terril van Winterslag afdalen gaf een stijging van 80 meter.
Ik heb deze gegevens overgemaakt aan Garmin, ben benieuwd.
Dat er verschillen zijn tussen de toestellen is te begrijpen, maar geen 40%(soms is het nog meer) .
bjorn de bruyckere
Mountainbiker

Als iemand mij nog wat raad kan geven,ik wil er graag naar luisteren.
Philippe1
Mountainbiker

Post by Philippe1 »

Vergelijk je gegevens met die van anderen op dezelfde tocht, je gaat zien dat er altijd verschillen zijn en dat kan verschillende redenen hebben. 100 meter meer of minder op een tocht met 900 hm...daar lig ik niet wakker van, het gaat erom een richtlijn te hebben van de HM die je kan verwachten op een rit, ik verkies ritten met veel HM maar anderen hebben mischien een voorkeur voor een snelle en vlakke rit.
bjorn de bruyckere
Mountainbiker

Ik ben vandaag gaan rijden en heb de x-as op 25.00 km gezet en de y-as op 1000m en dit leek me iets beter te zijn of klopt dit niet.
Wat is eigenlijk de bedoeling van die x en y as?
bjorn de bruyckere
Mountainbiker

ik heb een rit bekeken bij garmin connect en daar kan je kiezen voor hoogtecorrecties en dan komen er veel minder hoogtemeters op,zijn dit dan de hoogtemeters dat je gereden hebt.
Is het mogelijk om ergens u maximum stijgingspercentage te zien bij garmin connect?
Post Reply