Rohloff

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
phille
Mountainbiker

Post by phille »

hehe heb hier een mailke binnen gehad van iemand die in de branche zit :
ergeren, is het feit dat die rohloffnaaf perse moet terugverdiend worden , 'want ze kost 1000euro'. ik heb dit nog nooit iemand zich horen afvragen als ze een xt groep of een xtr groep kopen (ik koop een xtr groep van 1400euro, WANT die verdien ik terug op 3jaar).
Kost een XTR groep zoveel (hier in belgie dus bij een vlomaker bv int leuvense) ?
Herman
Mountainbiker

Post by Herman »

Rec wrote:Het nieuwe topmodel van IDWORX heeft nu ook een Rohloff, de Mountain Rohler. Met 11,5 kg toch niet zo zwaar.
onze Ti Hilset Rohloff testfiets zat met velgremmen aan 11 kg (MET Rohloff kettingspanner en kettinggeleider). Best te doen dus. Wel met vaste vork :-)

http://homepages.vub.ac.be/~hpeeters/pict032.jpg

Het gewicht zit inderdaad iets meer achteraan zoals den Adri vermeldt en dat merk je wel. Als ge over een obstakeltje wil 'hoppen' voel je dat de achterkant wat moeilijker mee gaat. Ook had de fiets lichtjes neiging om naar achteren te kantelen toen ik hem op mijn fietsenrek hing, grappig.

Ben momenteel aan het cijferen om een versie met geveerde vork + schijfremmen rond de 11 kg te krijgen, wat niet evident is zonder duurzaamheid op te offeren of de deurwaarder langs te krijgen...
Herman
Mountainbiker

Post by Herman »

phille wrote:Zelf ben ik voorstander van net gans open systeem, dus vanaf de achterrem naar beneden. Een tijdje zo gereden en dat was zaaalig schakelen. Nu ist ietske minder, maar we klagen nimeer sionds koen zijn laatste recht-to-recht-aan definitie !
Verklaar u nader! Lopen ze nu anders dan op de foto van uwe website? Langs onderen zoals bij Yves misschien?

Uit de kabelrouting ben ik nog niet uit:

- is een open systeem onmogelijk op een disk-only frame? De kabelstop wordt namelijk op een remnok gevezen.

- Kan daar geen vuil in sukkelen als ge een open systeem voor mtb gebruikt?

- hoe lang gaan de kabels in een gesloten systeem mee? Yves sprak van 2 maal per jaar nieuwe kabels.
phille
Mountainbiker

Post by phille »

Herman wrote:Verklaar u nader! Lopen ze nu anders dan op de foto van uwe website? Langs onderen zoals bij Yves misschien?
Ik heb NU het gesloten systeem
De kabel liep onderaan via het fram naar achter, nu hebben we eens de kabel NAAST de trapas gelegd, waardoor de kabel bijna recht is ! De kabels die erin zaten waren MUUUUURVAST doordat 1 de bogen te lang waren, veeeel te lang en 2 de kabel;s zaten vol water, het ding kon nimeer schakelen, heb toen een ritje op ons weekend gedaan in de ardennen in 1 enkele vitesse, ni gewoon
Herman wrote:- is een open systeem onmogelijk op een disk-only frame? De kabelstop wordt namelijk op een remnok gevezen.
open systeem gaat NIET samen met de disk, de kans dat de kabel tegen de disk komt is te groot, maar ik vind dit systeem echt wel het beste kwa makkelijk schakelen
Herman wrote:- Kan daar geen vuil in sukkelen als ge een open systeem voor mtb gebruikt?
idd het gesloten systeem is daar beter tegen beschermd, MITS goede kabel geleiding !!! (gore tex is GEEN oplossing)
Merk toch wel op dat in het huisje wel modder kan. Ik ben op zoek naar heel grote krimpkousen die je rond dat ding kan gooien en laten krimpen, de grootst vindbare zijn ni groot genoeg.
Herman wrote:- hoe lang gaan de kabels in een gesloten systeem mee? Yves sprak van 2 maal per jaar nieuwe kabels.
afhankelijk hoeveel en hoelang je in de regen rijd, maar 1 a 2 keer vervangen kan. Kan je perfect zelf doen, op een half uurke geregeld. Den eerste keer dat ik het deed heb ik er wel 4 kabels aan verkloot en serieus heel de buurt bijeen gevloekt :-)
Herman
Mountainbiker

Post by Herman »

phille wrote: Ik heb NU het gesloten systeem
De kabel liep onderaan via het fram naar achter, nu hebben we eens de kabel NAAST de trapas gelegd, waardoor de kabel bijna recht is ! De kabels die erin zaten waren MUUUUURVAST doordat 1 de bogen te lang waren, veeeel te lang en 2 de kabel;s zaten vol water
Indien mogelijk zou ik toch graag trachten op deze manier te werk gaan:

http://sme.kpn.be/~phil1/DSC05347.html

Denk je dat die S-vormige routing vanaf de externe box tot aan je eerste attachmentpunt op het frame het probleem was van de stroefheid of eerder de grote lussen vooraan je stuur?

Ik vraag me af of die Nokon Rohloffset, wat is: die blijkt niet gevoelig voor extreme bochten, maar ik weet niet of het nu voor gesloten dan wel open systemen geschikt is. Kost wel een paar centen weeral...
phille
Mountainbiker

Post by phille »

Nokon is alleen duur en mooi
Het gaat niet langer mee : als je voor dezelfde prijs gewonen gainen en kabels gebruikt ga je denk ik verder rond komen
phille
Mountainbiker

Post by phille »

Herman wrote:Indien mogelijk zou ik toch graag trachten op deze manier te werk gaan:

http://sme.scarlet.be/~phil1/DSC05347.html

Denk je dat die S-vormige routing vanaf de externe box tot aan je eerste attachmentpunt op het frame het probleem was van de stroefheid of eerder de grote lussen vooraan je stuur?
beiden
nu doen we het zo :

Image
hmmm zalig die lefty, morgen in Ottenburg testen

Je ziet de kabel lopen van achter naar voor, nogmaals deze kabel set is dezelfde als die die ik er op ons weekend had opliggen en die ik niet meer kon gebruiken, nu vlekkeloos,
Luc Pauwels zei laatst nog dat mijn schakelen nog beter moet kunnen, maar als alles in een gesloten omgeven tegen alles schuurt dan denk ik dat we nu aan best effort zitten.
Last edited by phille on Tue 22 Feb 2005 17:31, edited 1 time in total.
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

Moots maakt ook speciale frames voor de Rohloff. Met of zonder EBB..

Ik heb een fotoke ingescant uit de kataloog van 2005..kwaliteit zenne mannen !

Moots Rohloff option

Moots met EBB
kenny
Mountainbiker

Post by kenny »

kgeloof dak kontent gaan zijn met men Endorfin met Rohloff naaf
JanMan
Mountainbiker

Post by JanMan »

A d r i wrote:Moots maakt ook speciale frames voor de Rohloff. Met of zonder EBB..

Ik heb een fotoke ingescant uit de kataloog van 2005..kwaliteit zenne mannen !

Moots Rohloff option

Moots met EBB

Bwaah , kvin de lassen toch niet mooi. :drunk: Grapje Adri !
Post Reply