afvallen, topic nr... 101?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Post Reply
peter-bastanie
Mountainbiker

Post by peter-bastanie »

gidonhanger wrote:rijstkoeken?is voor niks goed bah bah bah... :-D
jawel voor minder plat te k.kk.n :-D
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

rijstkoeken..neen.
stukjes rijsttaart daartegen wel.
A.Bstard
Mountainbiker

Post by A.Bstard »

Eerst en vooral: ik ben GEEN voedingsdeskundige.
Ik heb wel ooit 130kg gewogen en nu 75kg

Ik kan me vergissen, maar ik denk dat de meesten op het forum hier geen topsporters zijn. Dus gebruik gewoon gezond verstand.

Ik heb er altijd proberen op te letten om de verhouding koolhydraten-eiwitten-vetten op 55%-30%-15% te houden.

en qua calorieën? Bereken je BMR en caloriebehoefte even en dan is het vrij simpel. Zorg dat je een calorie deficit hebt en je valt af :wink:
Het vraagt een beetje inspanning in het begin, maar na een tijdje wordt dat allemaal vanzelfsprekend. Ik ben begonnen met een deficit van 3500 cal per week (ca 0,5 kilo afvallen per week); Na een paar maanden werkte dat zo aanstekelijk dat ik meer begon te sporten, nog beter op mijn voeding begon te letten...
Je doet het beter zo dan te beginnen met een streng dieet dat je toch niet gaat volhouden!

Belangrijkste regel volgens mij: Wees niet te streng voor jezelf. Begin eerst met een aantal ongezonde voedingsmiddelen te bannen. Dan ga je een aantal dagen per week echt op je calorieën letten en ook letten op WAT je eet.
Na een tijdje wordt dat een automatisme en de kilo's gaan er zo af (en BLIJVEN er ook af).

En één ding moet je ook beseffen. De extra kilo's zijn er ook niet in een maand bijgekomen, verwacht dan ook niet dat ze er in één maand afvliegen.
Reflex
Mountainbiker

Post by Reflex »

Precies en in boerentaal komt het er ongeveer op neer om meer calorieën te verbranden dan dat je binnen krijgt.

Door regelmatig te fietsen en gewoon gezonder te eten (boterham of cornflakes of een brinta papje als ontbijt, Enkele bruine boterhammen met bijv kipfilet smiddags, en een aardappelmaaltijd met groenten en vlees als diner met 's avonds nog een stuk fruit of een magere yoghurt zonder suiker) zal je normaal wel afvallen. Zelfs dan nog kan je 1 keer in de week een frietje nemen.

Je kan alles als een gek gaan uitrekenen en ik geloof best dat het voor sommigen nodig is maar iedereen weet sowieso al wat hij fout doet.
Vos in de bossen
Mountainbiker

Post by Vos in de bossen »

Eergisteren, stond ik op de weegschaal bij de cardioloog...met schoenen en broek en sokken en onderbroek, zat ik onder de 73 kg...Op 2 maanden tijd ben ik dus 5 kg afgevallen. Ik moet op mijn cholesterol letten, dus "gezonder" leven. Geen snoepen ok koekskes meer, minder melk, meer fruiten, minder rood en varkensvlees, meer kippen en kalkoen, vis en 1 pompelmoes en uiteraard, blijven bewegen. Het overbodig gewicht bevond zich zoals gewoonlijk aan de "voorkant", dat bierbuik weet je wel ??? Over bier gesproken: 2 tot 3 zware donkere per week, vorige week zelfs geen. Rooie wien blijf ik drinken, met maat uiteraard. Dus, geen ultra zware dieet, gewoon anders leven. Ik moet zeggen:ik ben nooit dik geweest, toen ik trouwde in 1974, woog ik 68 kg, toen ik uit de mijnen moest wegens de sluitingen, woog ik 72 kg...Ik ben dan snel naar 79-80 gegaan...Dan ben ik begonnen met MTB in 2006, afgevallen tot 77 kg. Ik denk dat voor sommigen gemakkelijker is om af te vallen dan anderen, het zit in de genen denk ik.
D*
Mountainbiker

Post by D* »

Ik ben op 3 maanden tijd 12kg afgevallen, buiten wat Mtb 'en klim ik ook al eens graag (op de muur) en die 12 kg is echt veel zo verticaal tegen de zwaartekracht in . en dit allemaal met een bepaald soort voeding (wil hier geen gratis reclame maken) en ben doordat ik zo omvergeblazen was door de smakelijkheid van dat product dat product zelf beginnen verdelen.
Voor de geintreseerde : www.dennis-van-de-peer.com
groetjes

Dennis
Fry
Mountainbiker

Post by Fry »

Sedert oktober op dieet onder begeleiding. Beste beslissing ooit.
Ben 1.86m groot en van 108kg naar 72kg gezakt. Ik heb nog 14-15% vet en probeer stillaan naar 10% te gaan. Geen speciaal dieet, gewoon gezond eten en bewegen.
Vos in de bossen
Mountainbiker

Post by Vos in de bossen »

De verhouding klopt, wat me betreft, mag ik zo rond dit gewicht blijven, zou ik goed vinden (alleen, zeg de vrouw van het huis: Je word nog zo mager als een ouwe koolputter :lol: :lol: :lol:
Ik zei dan tegen haar: toen ik jong waaaaas, zag je tocht in me een ideaal menneke, smal van heupen, gien bierbuik, giene vetten te bespeuren... De man van haar leven dus :-D
kristofmx
Mountainbiker
Location: Canyon SLX 9.9 custom full XTR - CUBE Beachbike - Specialized Roubaix Sram Force Zipp Wheels

Post by kristofmx »

Fry wrote:Sedert oktober op dieet onder begeleiding. Beste beslissing ooit.
Ben 1.86m groot en van 108kg naar 72kg gezakt. Ik heb nog 14-15% vet en probeer stillaan naar 10% te gaan. Geen speciaal dieet, gewoon gezond eten en bewegen.
dat mag je eens wat meer in detail uitleggen...
wat noem je gezond eten? geef eens een overzicht van een dag
van hoeveel %vet kom je??

grtz
BerggeitCasualFietser
Mountainbiker

Post by BerggeitCasualFietser »

Viel toevallig op deze topic, ook omdat ik mezelf als een Jan Ullrichske beschouw op vlak van eten, dwz, te dik staan na de winter en dan naar de zomer toe veel gewicht verliezen. Vorige winter kwam ik na de feesten uit op 85 a 86 kg, meet 1m86, en de eerste weken van januari amper kunnen rijden door het weer. Na paar maanden 2 / wekelijks en een tt per weekend was ik amper een paar kilo af, maar vanaf het warmer begon te worden lukte het beter met als resultaat dat ik begin juli onder de 74 kg ging en net voor de Houffamarathon op 70 kg uitkwam, en dat was uiteindelijk mijn doel om tegen de Houffa scherp te staan. Hoe? Ik dronk niet anders dan water en koffie, alcohol bleef ik zo goed als van af, max 1 keer junkfood per week, laatste maanden zelfs maar 1* maandelijks, af en toe fruit eten, niet meer eten om te eten maar beseffen dat hetgeen je eet zal volstaan om gezond te kunnen werken/sporten zonder een klopke te krijgen en bewegen, ook al is het slecht weer of vriezen de stenen uit de grond, desnoods op de baan. In de winter doe ik ook dikwijls truitje extra aan, het geeft vertekend beeld voor de hartslagmeter, maar je verbrandt meer. Maar denk wel dat het met de jaren moeilijker zal worden (nu 32) zeker als er kindjes bijkomen, dan gaan er keuzes moeten gemaakt worden.
En om te zweten, ga best eens Ardennen ofzo rijden, dan loopt het zweet er wel eens af...:D
Post Reply