Rohloff

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
phille
Mountainbiker

Post by phille »

we hebben dat eens beschouwd, er bestaan van die kassen die je rond de ketting kan leggen, bij ligfietsen word dat wel gebruikt. En inderdaad je ketting zal dus volledig afgeschermd worden van alles en kan op zijn eigen tempo rustig verslijten.
Maar
Als je niet met een EBB werkt is je kettingspanning afhankelijk van de kracht van je kettingspanner en als die nogal los is gaat da spel verschrikkelijk veel lawaai maken
Rec
Mountainbiker

Post by Rec »

Het nieuwe topmodel van IDWORX heeft nu ook een Rohloff, de Mountain Rohler. Met 11,5 kg toch niet zo zwaar.

Image

Excenter trapas, alle kabels netjes weg gewerkt en natuurlijk het onbetwistbare Firm-tech systeem.
Optimo GmC
Mountainbiker

Post by Optimo GmC »

Antwoord op één van de Phille-teasers: wiel is steviger omdat je met een hogere naaf werkt, kortere spaken en dus beter stevigheid.

Vraagje: is het mogelijk om de kabels in te korten? Ik vind beide 1FG's er prachtig uitzien, maar wat mij stoort zijn die verdomd lange kabels aan het stuur. Zou dit het bedieningsgemak beïnvloeden?

Aangepaste frames komen er steeds meer en meer, je kan ook elk SingleSpeed frame gebruiken om een Rohloffke in te steken volgens mij. Ieder ander frame kan je ook gebruiken, maar je moet dan werken met een kettingspanner.

Nog geen last gehad van een krakende EBB? Op het forum van singlespeed.nl heb ik al gelezen dat sommigen daar last van hebben. Ik weet wel niet of dat dan bij een 1FG was. Cannondale gebruikt natuurlijk hetzelfde principe als op hun tandems en zal hier, volgens mij, voldoende ervaring mee hebben.

EDIT: op http://www.hilset.be staat een prachtige SS Ti.
peter
Mountainbiker

Post by peter »

Optimo GmC wrote:Antwoord op één van de Phille-teasers: wiel is steviger omdat je met een hogere naaf werkt, kortere spaken en dus beter stevigheid.
Het zal wel vooral zijn omdat de spakenspanning veel gelijkmatiger is achter omdat uw wiel niet zo paraplu staat en de naaf veel breder, waardoor de hoek van de spaker gunstiger is.
Maar wat jij zegt klopt natuurlijk ook wel.
Optimo GmC
Mountainbiker

Post by Optimo GmC »

Ja, bedoelde ik ook wel, maar had het niet neergetypt, de naaf is breder wat natuurlijk ook voordelen heeft (terechte opmerking!).
phille
Mountainbiker

Post by phille »

Optimo GmC wrote:Vraagje: is het mogelijk om de kabels in te korten? Ik vind beide 1FG's er prachtig uitzien, maar wat mij stoort zijn die verdomd lange kabels aan het stuur. Zou dit het bedieningsgemak beïnvloeden?
We komen aan de akkefietjes, EINDELIJK !!!

Als je een gasn gesloten systeem gebruikt dan moet je zorgen dat de kabels zo kort mogelijk zijn,zo recht mogelijk lopen mnaar de naaf en zo weinig mogelijk bochten maken
Zelf ben ik voorstander van net gans open systeem, dus vanaf de achterrem naar beneden. Een tijdje zo gereden en dat was zaaalig schakelen. Nu ist ietske minder, maar we klagen nimeer sionds koen zijn laatste recht-to-recht-aan definitie !

Optimo GmC wrote:Nog geen last gehad van een krakende EBB? Op het forum van singlespeed.nl heb ik al gelezen dat sommigen daar last van hebben. Ik weet wel niet of dat dan bij een 1FG was. Cannondale gebruikt natuurlijk hetzelfde principe als op hun tandems en zal hier, volgens mij, voldoende ervaring mee hebben.

EDIT: op http://www.hilset.be staat een prachtige SS Ti.
Ne kenner, tnx Optimo !
Idd dat gebeurd, vnml doordat de EBB ni goed aansluit met het frame
VEEEEEEL vet gebruiken en dat is vnml de oplossing. Ik dacht boor een gaatje onderaan en met een nippel spuit je met een spuit het ding vol vet, maar de kader garantie verval otoh ik moet het ni doen want als ik de zaak goed kuis ben ik er weer vanaf
K2-er
Test team
Location: Orbea Rallon/Commencal Meta/ Nicolai Helius/Kona Jake the snake

Post by K2-er »

een vraagje @ phille gewoon uit nieuwsgierigheid,
met welk frame rij rond?
sommige fietsen vinden ik wel stoer lijken met zo een speedhub, andere iets minder
phille
Mountainbiker

Post by phille »

K2-er wrote:een vraagje @ phille gewoon uit nieuwsgierigheid,
met welk frame rij rond?
1FG
http://www.cannondale.com/bikes/03/imag ... /1fghs.jpg
K2-er wrote:sommige fietsen vinden ik wel stoer lijken met zo een speedhub, andere iets minder
STOER wat ben jij een macho ? Wat ben je daarmee ? Die eekhoor op de rand van de tak zal heus geen relatie met je willen aangaan, of is een fiets een extentie van wat er tussen je benen hangt ?

Gevoelige snaar geraakt, sorry maar deze uitspatting wilde ik ff neerzetten, op jou vraag haal ik ze gerust weg zenne !
K2-er
Test team
Location: Orbea Rallon/Commencal Meta/ Nicolai Helius/Kona Jake the snake

Post by K2-er »

phille wrote:
K2-er wrote:een vraagje @ phille gewoon uit nieuwsgierigheid,
met welk frame rij rond?
1FG
http://www.cannondale.com/bikes/03/imag ... /1fghs.jpg
K2-er wrote:sommige fietsen vinden ik wel stoer lijken met zo een speedhub, andere iets minder
STOER wat ben jij een macho ? Wat ben je daarmee ? Die eekhoor op de rand van de tak zal heus geen relatie met je willen aangaan, of is een fiets een extentie van wat er tussen je benen hangt ?

Gevoelige snaar geraakt, sorry maar deze uitspatting wilde ik ff neerzetten, op jou vraag haal ik ze gerust weg zenne !
stoer ik ? neen , eerder een watje eerste klas
had mijn vraag eigenlijk anders moeten formuleren, je kan toch moeilijk ontkennen dat zo een hub iets "extra" heefts, dacht ik eventueel dat je keuze hier iets mee te maken zou kunnen hebben,
want je hebt toch ook wel mensen die voor de looks gaan of niet dan

dus kan ik concluderen dat je volop gekozen hebt voor de technische kwaliteiten ervan, en dat de looks mooi meegenomen zijn
phille
Mountainbiker

Post by phille »

Sorry, kmoet mij wat kalmeren, ook wat last van de novemberblues, kwas wat te crue !

Maar je zegt het juist, niet voor de looks of wat dan ook
Post Reply